/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Pasning af fuchia (hængende)
Fra : bantam
Vist : 904 gange
40 point
Dato : 17-05-02 15:35

Vi har en altan, der er lukket, altså en slage udestue, og vil gerne have et par hængende fuchiaer, men har prøvet et år før, og de gik ret hurtigt ud. Der er meget sol, og meget varmt, men vi har persienner, der skærmer for den værste sol.
Hvordan passer vi dem bedst. På forhånd tak for et svar.
Hilsen
Henning
Hvidovre

Accepteret svar
Fra : itgrafen

Modtaget 40 point
Dato : 17-05-02 17:00

sørg for at luftfugtigeden er høj nok. overbrus eventuelt en gang imellem og pas på at planterne hverken sopper i vand eller tørrer ud (en selvvanderpotte er en god ide) - de er heller ikke glade for alt for direkte sollys, men kan dog tåle noget. Gød dem med gødning der afgives langsomt over tid, så får de hverken for meget eller for lidt

held og lykke
dorthe

Kommentar
Fra : kjeldgaard

Dato : 17-05-02 22:20

hej bantam,

var til blomstermarked i sidste weekend og så nogle kanonflotte hængende have som gartneriet Solvang i Middelfart (6440 3399) producerer.

Det var plantesække (som dem man planter tomater i, men disse hang på højkant) med FlittigLiser, Petunier og andre flotte sommerblomsster. Jeg spurgte interesseret til pasningen og det var nemt! Den dovne bruger anbringer en haveslange øverst i plantesækken og lader vand risle lige så stille indtil sækken er mættet. Den knapt så sovne (eller den uden haveslange) hæfter sækken af krogen og løfter den ned, bruger vandkanden og op igen. voila! Nu klarer sækken så resten i temmelig lang tid (afhængig af temperatur, placering m.v.) før proceduren gentages.

Du kan jo prøve at ringe til gartneriet og høre, om de sælger til nogen gartnerier/planteskoler på dine kanter. Hvis ikke der sker eksport til hvidovre, kan du jo selv forsøge dig.

God sommer på altanen.

kjeldgaard

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 17-05-02 21:39

Jeg tror desværre aldrig du får noget ud af fuchsia på din altan.
Den første betingelse for at få dem til at gro, er at der kan luftes ud, og
at temperaturen kan sænkes. Når altanen er lukket, vil der selv om du
skærmer af for solen, blive så varmt at planten simpelthen ikke kan trække
tilstrækkeligt med væde til sig. Resultatet bliver at planten kommer til at
hænge. Den tørrer ud og dør.
Har du prøvet med hyppige kølige overbrusninger ? Jeg tror dog ikke det vil
have den store virkning, da du skal være over dem hele tiden.
Kan du ikke lave det så et af vinduerne kan lukkes op ?
Mvh Arno
bantam <bantam.news@kandu.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:ZB7F8.6381$4f4.344995@news000.worldonline.dk...
> Vi har en altan, der er lukket, altså en slage udestue, og vil gerne
> have et par hængende fuchiaer, men har prøvet et år før, og de gik ret
> hurtigt ud. Der er meget sol, og meget varmt, men vi har persienner, der
> skærmer for den værste sol.
> Hvordan passer vi dem bedst. På forhånd tak for et svar.
> Hilsen
> Henning
> Hvidovre
>
> --
> Leveret af:
> http://www.kandu.dk/
> "Vejen til en hurtig løsning"
>

Godkendelse af svar
Fra : bantam

Dato : 31-05-02 13:55

Tak for svaret itgrafen.

Kommentar
Fra : itgrafen

Dato : 02-06-02 16:22

mange tak for point og bedømmelse

venlig hilsen
dorthe