/ Forside/ Interesser / Hus og have / Til- og ombygning / Spørgsmål
10  McBobo 1070
Fugtlugt i Sommerhus
Fra : Milo2026
Vist : 4748 gange
40 point
Dato : 13-04-04 13:19

Er der nogen der har et godt råd vedrørende kælder-Sommerhuslugt i sommerhuset.

Alle vægge og lofter er vasket af og ludbehandlet. Alle flader er vasket og der er luftet ud, og alligevel hænger der dårlig luft i det tøj vi har haft med i huset.

På forhånd tak
Gert

Kommentar
Fra : smut

Dato : 13-04-04 13:27

det eneste der vil hjælpe fremover er udluftning/ventilation der skal monteres friskluft ventiler i alle rum de fås i byggemarkeder og koster ikke ret meget det er en rund ventil man montere i vægen og de skal så altid stå lidt åbne i får også et meget bedre indeklima og lugten forsvinder det hjælper ikke og kun lufte ud når man er der

Kommentar
Fra : Milo2026

Dato : 13-04-04 13:47

Derer monteres luftventiler i alle rum

Kommentar
Fra : sm7sgb

Dato : 13-04-04 14:42

Jag hade samme problem i min kælder, jeg købte en affugter, det hjælpte, de koster jo en smule, men det er det vært

/sgb

Kommentar
Fra : dabj

Dato : 13-04-04 16:02

->Milo2026
Efter min mening er der 2 muligheder.
Enten kommer lugten fra husets eventuelle isolering, er der ventilation til isoleringen??
Hvis den side af sagen er i orden er det som andre siger ventilationen af rummene den er gal med.
For at skabe en god ventilation bør der være tilstrækkelig store luftventiler i rummene og helst 2 i hvert rum, hvor den ene er anbragt foroven og den andet forneden.
Mvh
dabj

Kommentar
Fra : slemmert

Dato : 13-04-04 18:19

rigtig ventiation i tagkip og tagfod, du kan få ventiler til at sætte i eks. gavlene i huset, samt store 15x15 cm ventiler med kanal som sidder på lodrette flader i en væg og mur, ventilationshætter på tag til rumventilation, og husk fra evt vandret loft til udgang tag skal det være isoleret ventilationstilbehør, oven i det skal du selvfølgelig isolere efter gældende forskrifter. iøvrigt har jeg beskrevet emnet tidligere.

Kommentar
Fra : slemmert

Dato : 13-04-04 18:19

rigtig ventiation i tagkip og tagfod, du kan få ventiler til at sætte i eks. gavlene i huset, samt store 15x15 cm ventiler med kanal som sidder på lodrette flader i en væg og mur, ventilationshætter på tag til rumventilation, og husk fra evt vandret loft til udgang tag skal det være isoleret ventilationstilbehør, oven i det skal du selvfølgelig isolere efter gældende forskrifter. iøvrigt har jeg beskrevet emnet tidligere.

Kommentar
Fra : slemmert

Dato : 13-04-04 18:19

rigtig ventiation i tagkip og tagfod, du kan få ventiler til at sætte i eks. gavlene i huset, samt store 15x15 cm ventiler med kanal som sidder på lodrette flader i en væg og mur, ventilationshætter på tag til rumventilation, og husk fra evt vandret loft til udgang tag skal det være isoleret ventilationstilbehør, oven i det skal du selvfølgelig isolere efter gældende forskrifter. iøvrigt har jeg beskrevet emnet tidligere.

Accepteret svar
Fra : dabj

Modtaget 40 point
Dato : 28-04-04 19:42

Kære kandubruger!
Du har stillet dette spørgsmål i kandu for over 14 dage siden og fået svar.
Det er almindeligt i kandu at man takker for hjælpen. Når du ikke har gjort det, skyldes det formodentlig en forglemmelse eller ukendskab til hvordan.
Man takker for hjælpen ved at acceptere et af svarene, dette gøres ved at trykke på ”accepter som svar” ovenover og til højre for det svar du synes er bedst.
Det er muligt at svaret/svarene ikke er lige hvad du håbede på, men så vælger du blot det svar der kommer nærmest.
De point du har udsat som belønning for et svar, er alligevel tabt for dig i samme øjeblik spørgsmålet er stillet.

Mvh.
dabj

Kommentar
Fra : slemmert

Dato : 28-04-04 23:11

det kan komme udefra gennem kældervæggen hvor forholdene dræn/mur/væg ikke er udført korrekt, det hjælper ikke at udføreen masse indvendig hvis fejlen ligger udenfor og omvendt, hvis eks. der er opsat lægter i kælderen med skruer direkte i murer er der 1000% chance for at denne kuldebro vil blive trukket via pluksene /lægterne og plante sig på forsiden at gipspladerne, og så skal der sku da en stor affugter til... hvis så loftet er og isoleringen er monteret forkert kombineret med at der ingen varme er i kælderen - helt klart så ender det sku da med at der skal en grove STOR affugter til... men sådan er verden bare ikke... der er ingen der sætter sig ned og siger lille du hva nu... N E J!!!
Det starter med at du/andre læser de der spøgelsesreklamer postkassen er fuld af med varer til en eller anden pris billigt - det er en helt folkesport at få det billig-billig- i reklamerne fra de der selskaber står der oven i købet at billig - billig skyldes manglende omkostninger - ingen service - OMKOSTNINGERNE kommer så når man finder ud af at hvis man har gjort forarbejdet med at beskrive sit behov for markedets specialister, nogle af dem er der endnu - Der er ingen opgave der ikke kan løses - alle producenter har løsninger på alt... du kan starte med at læse www.byggeri.dk..TRÆLASTSÆLGEREN

Godkendelse af svar
Fra : Milo2026

Dato : 30-04-04 08:40

Tak for svaret dabj.

Vi vil starte mee at sætte flere og større luftventiler i huset.

Tak, hilsen Gert

Kommentar
Fra : isbjoernen

Dato : 12-05-04 12:19

Ja, men hvis der nu er etableret udluftning (og altid har været der), hvad så ?
Problemet er nyt og tiltagende i de sidswte 3 år.
Skal jeg skille mit hus ad ? Kan jeg altid se skimmelsvampe-angreb som misfarvning ?
Kan jeg, hvis jeg har mistanke til et bestemt rum (helt uden lukkede smårum/hulrum eller isolering (det er et bjælkehus), sprøjte med Rodalon (for at komme ind i alle kroge) ?