/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Nedskæring af ligusterhæk
Fra : renekoch
Vist : 3433 gange
50 point
Dato : 13-04-04 11:48

Vi har en forfærdelig pjusket og tynd ligusterhæk, som har svært ved at skyde op i luften og ud til siderne. Det skyldes at vi havde en masse store buske op ad hækken, som nu er fjernet. Vi har taget beslutning om, at skære hækken helt ned i 5-10 cm. højde, for at give den en ny chance. Der er ingen mulighed for at skære ind på hækken, da den er meget meget tynd. Det har optimale betingelser mht. sol, da den er helt fri af buske mv. på begge sider. Kan det lade sig gøre at skære den ned her i april måned, eller er det for sent?

Accepteret svar
Fra : briani

Modtaget 60 point
Dato : 13-04-04 11:56

Hejsa

Ja det kan du godt.

:Vedr. Beskæring af ligusterhæk. Ja du kan sagtens klippe hækken helt ned til 10-15 cm over jordoverfladen. Jeg har selv gjort det herhjemme og har efter 3 år fået en flot tæt hæk, meget hurtigere end hvis jeg havde plantet ny. Man kan klippe den ned her i løbet af vinteren, men også vente til marts april. Så er der jo ikke så længe man skal gå og se på de nøgne stabbe.

Tyvstjålet herfra

http://plante-doktor.dk/spoergogsvar.htm#Liguster1

Mvh
Brian

Kommentar
Fra : xt600e

Dato : 13-04-04 13:12

Briani har ret !
Du får en flot hæk om 3 år!
xt600e

Kommentar
Fra : Milo2026

Dato : 14-04-04 08:56

Du kan sagten skære hæggen ned , men jeg vil kun skære den ned til 30 cm. Så har du en hæk på 1/2 m allerede i år.

Godkendelse af svar
Fra : renekoch

Dato : 25-04-05 10:13

Tak for svaret briani.