/ Forside/ Interesser / Fritid / Foto / Spørgsmål
10  Nordsted1 2955
objektiv til canon eos 300?
Fra : wibbi
Vist : 487 gange
100 point
Dato : 13-04-04 02:01

Jeg står for at skulle købe et digitalt canon eos 300 kamera. Jeg har i forvejen et analogt canon eos 300. Med et objektiv som hedder Canon Zoom Lens EF 28-90mm. Ø58mm.
Det billigste ville jo være at genbruge mit gamle objektiv, men er det fornuftigt, hvis jeg vil have det bedste ud af det nye kamera?
Det objektiv som "følger med", hvis jeg køber kamerahus med objektiv er et 18-55mm. Jeg har forstået at det ikke er det bedste?
Men på den anden side er jeg ikke millionær, og synes at det er voldsomt at give 3-4000 kr. for at objektiv.
Håber at nogle vil give mig et svar.

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 13-04-04 08:02

Hvad skulle der være galt med det gamle objektiv?
Brug det og se om ikke resultaterne er gode nok.

Kommentar
Fra : NoName7620

Dato : 13-04-04 08:59

Ved ikke hvad der er bedst, men du skal huske at brændvidden på din gamle linse bliver til 28-90mm x ca. 1,5 = 42-135mm. Den linse der medføger svarer næsten til den brændvidde dit gamle kamrea har ifølge Canon 29-88mm, så har du brug for at kunne få ligeså meget med på billedet som med gammel kamera skal du have 18-55mm med.

Kommentar
Fra : bentjuul

Dato : 13-04-04 09:07

Hej wibbi
Du kan bruge alle objektiver der har betegnelsen EF til dit Canon Eos D 300. Så brug du bare det objektiv du har. Disse objektiver passer til hele Canons Eos digitale serie såsom D 30, D 60, D10 og D 300 samt D 1.
Jeg bruger selv en en Canon Eos EF 24 til 85 mm og det tegner kanon godt., men som telelinse bruger jeg en Tamron EF 75-300. Det er et godt tegnende objektiv til rimelige penge.

Hvis du får brug for en ekstern blitz kan jeg anbefale en Sigma EF-500 DG ST, der kun koster det halve af Canons og den er kanon god.

Har du mod på det kan du købe linser, hvis det bliver aktuelt på www.ebay.com, jeg kender flere der bruger denne indkøbsmetode og der er mange penge at spare.

//bentjuul

Kommentar
Fra : wibbi

Dato : 13-04-04 12:25

Jeg ved godt at objektivet kan bruges, men spørgsmålet er, hvorstor betydning det har at brændvidden forøges? I praksis.
For jeg ønsker jo ikke at få dårligere betingelser.

Accepteret svar
Fra : bentjuul

Modtaget 100 point
Dato : 13-04-04 12:47

Du skal gange brændvidden med 1,6 og det betyder at dit objektiv går fra 44 mm til 144 mm.
Jeg klarede mig godt med et med 28 mm til 110 mm altså stort set det samme som dit, som jeg nu har skiftet ud med det jeg omtalte tidligere til et 24 mm til 85 mm, dette er købt i USA til en pris af 2600 kr. incl. UV filter, vel omkring 1500 kr. billigere end her i landet.

Det er klart at med en 18mm til 55mm får du en widevinkel så du får mere med når du fotograferer, men husk for at få den rette brændvidde skal der ganges med 1,6.

Hvis prisforskellen ikke er så stor med objektiv på 18mm til 55mm, ville jeg vove at købe det med objektiv.

Du kan jo altid sælge et af objektiverne fra i den DBA, det har jeg gjort et par gange.

//bentjuul

Godkendelse af svar
Fra : wibbi

Dato : 15-04-04 00:46

Tak for svaret bentjuul.

Kommentar
Fra : bentjuul

Dato : 15-04-04 00:56

Selv tak wibbi, jeg håber du har fået lidt ud af det der er skrevet.

//bentjuul