/ Forside/ Interesser / Videnskab / Fysik / Spørgsmål
10  CLAN 630
Er calcium det samme som kalk??
Fra : lassen15
Vist : 1202 gange
100 point
Dato : 12-04-04 14:25

Står og skal lave en fysik rapport om kalk...så ville lige høre om kalk og calcium er det samme?

Kommentar
Fra : ans

Dato : 12-04-04 14:27

I daglig tale kaldes calcium for kalk http://www.netdoktor.dk/vitaminer/calcium.htm

mvh ans

Kommentar
Fra : Bjerner

Dato : 12-04-04 14:32

Jeg har lige prøvet at søge lidt i Google og kigge i en ordbog.
På nogle af siderne og i ordbogen står der, at kalk indeholder calcium.

Kommentar
Fra : Steven_Hayden

Dato : 12-04-04 14:42

Kalk og calcium er ikke det samme.
Kalk er et salt af calsium formel(CaCO3).
VH Steven Hayden
Held og lykke med din raport

Kommentar
Fra : goldin

Dato : 12-04-04 17:07

Jeps. Kalk består af calciumcarbonat et salt af ionerne Ca(2+) og CO3(2-).

Kommentar
Fra : 2603ph

Dato : 12-04-04 17:10

Calcium er et grundstof
Som Steven nævner er kalk = CaCO3
Det er det stof, der anvendes som jordbrugskalk. Stoffet
er tungt opløseligt i vand.

Ordet "kalk" anvendes ofte om andre forbindelser.
Melkalk er tørre calciumhydroxid, der er vandopløseligt.
Formel: Ca(OH)2. Det anvendes f.eks. i mørtel.
Hydratkalk er et andet ord for melkalk.

Mvh

2603ph

Kommentar
Fra : goldin

Dato : 12-04-04 17:11

Men ordet bruges i flæng om både det og det andet - så det er egentlig ikke forkert hvad ans skrev.

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 12-04-04 22:25

Kalk og kalk og kalk:
Brændt kalk er calciumoxyd. Når det får vand, blir det til læsket kalk, kalciumhydroxid. Når denne læskede kalk får kuldioxyd, CO2, fra luften, blir den til kridt/ jordbrugskalk/ hærdet mørtelkalk/ hærdet hvidtekalk, altsammen = kulsur kalk = kalciumkarbonat. Altså masser af kalk.
mvh
pbp

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 07-05-04 19:01

Nu må du efterhånden have fået svar på dit spørgsmål!

Kommentar
Fra : ida1084

Dato : 07-09-04 22:40

Nu har du fået en masse information om kalk, brændt kalk, Ca(OH)2 osv. Nu så lidt om den anden del af spørgsmålet. Hvad er Calcium. Det er et sølvfarvet glinsende metal. Det er et grundstof. Det angribes af luftens ilt ved stuetemperatur. Det kan brænde. Når det sker reagere det ikke blot med luftens ilt ´, men også med luftens kvælstof (undskyld nitrogen) under dannelse af Ca3N2 og CaO. Smeltepunkt 851 grader og kogepunkt 1439 grader. Hvis du kommer det i vand opløses det, idet der dannes H2.
Nu kan du vist godt lukke spørgsmålet
Hej

Kommentar
Fra : ans

Dato : 07-09-04 22:59

Tror nu at den fysikrapport er afleveret for lang tid siden.