/ Forside/ Teknologi / Udvikling / HTML / Spørgsmål
10  miritdk 1110
Hjælp til webdesign
Fra : Emilius
Vist : 241 gange
500 point
Dato : 12-04-04 13:05

Hej.

Kan i ikke hjælpe mig med at lave en side som denne her: mugglethai.com ?
Hvorfor? fordi jeg ikke er så god til at lave webdesigns (tjek evt. denne her side: www.ron-weasley.dk)

Mine erfaringer: Html, Css og Xml, alt lært her på kandu.
så jeg håber i vil hjælpe mig.

Mvh Emil

Kommentar
Fra : sion

Dato : 12-04-04 13:26

Du skal bare have fat i nogle tegne-/grafikprogrammer. Det er det eneste, der skiller ron-weasley fra mugglethai (designmæssigt).

Simon

Kommentar
Fra : Emilius

Dato : 12-04-04 13:33

Ja men da jeg jeg er en fattig studerende så har jeg ikke råd til at give f.eks 100$ til et godt grafik program.

Kommentar
Fra : Guild

Dato : 12-04-04 13:37

> Emilius
Prøv at klikke på dette link:
http://www.freelayouts.com/templates/display/templates
Måske du kan finde noget du kan bruge.
/PG

Kommentar
Fra : dscoop80

Dato : 12-04-04 13:45
Kommentar
Fra : Emilius

Dato : 12-04-04 13:58

> simon
kender du nogle gode Shareware/Freeware grafikprogrammer?

Kommentar
Fra : sion

Dato : 12-04-04 14:16

Prøv her: http://www.freewindows.dk/fw/modules/mydownloads/viewcat.php?cid=13

Jeg har ikke selv prøvet nogen af dem.

Simon

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 12-04-04 15:14

http://www.ron-weasley.dk/ er elendigt venstrehåndsarbejde :

Citat
MarkUp Validation Service

Address:
Revalidate With Options: Show Source Outline
Parse Tree ...no attributes
Validate error pages Verbose Output

Sorry, I am unable to validate this document because on line 94 it contained one or more bytes that I cannot interpret as utf-8 (in other words, the bytes found are not valid values in the specified Character Encoding). Please check both the content of the file and the character encoding indication.

..og :

Citat
Please wait while http://www.ron-weasley.dk/ is downloaded to our server and checked...

And the Results Are...

CSE HTML Validator Professional v6.50 generated 20 error messages, 11 warning messages, and 37 other messages when checking this web page. Of the 20 total error messages generated, 8 error messages had to do with the CSS syntax in this web page. These problems may damage this web page's search engine rankings as well as cause viewing problems for visitors. It is highly recommended that any problems be corrected.

ACCESSIBILITY INFORMATION: Of all the messages generated, 3 messages had to do with accessibility. While this page did not generate any accessibility errors or warnings (Congratulations!), it is very likely that there are opportunities to improve this web site's accessibility. Consider reviewing this web site for accessibility issues. CSE HTML Validator can help.

Næppe et eksempel til efterfølgelse !!!

[hør] Næeh... se her : http://webdesign101.dk/

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : Emilius

Dato : 13-04-04 16:18

Jeg er faktisk venstrehåndet

Kommentar
Fra : Emilius

Dato : 14-04-04 20:22

......

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 14-04-04 20:27

Emilius -> Tag det ikke ilde op. Der er som sagt; rum for forbedringer

Det ville imidlertid nok være 'smart' at stille et mere specifikt spørgmål. Jeg vil sgu gerne hjælpe, men du må præcisere med hvad?

Webdesign ? Tjae...ska' det bare være 'flot' eller ska' det virke ?

Start her : http://webdesign101.dk/

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : Emilius

Dato : 14-04-04 20:50

Det ville det jo nok.....
.....Men hvad vil du have at vide?

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 14-04-04 20:55

Tjae... kig på min side og sig hva' du syn's ?

Klik på 'molokyle' over denne kommentar i venstre side

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : Emilius

Dato : 14-04-04 21:16

Okay.

Det gode ved din side:
Det er en rigtig flot intro du har lavet.
Jeg kan godt lide de farver du har valgt.
Jeg elsker dit valg af skrift­størrelse.
Jeg syntes din ide med notesblok er en fantastisk ide!

Det dårlige ved din side:
Dit ur på forsiden siger at det er fredag den 19 oktober.
På den Engelske side er der Downloads i steden for galleri.
Det er faktisk irriterende at hvis man kommer til at hk, så kommer der en boks op.

flot side!

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 14-04-04 21:49

Uret går på din/din udbyders/netforbindelses tid

Jeg har ikke kunne røre en finger på dén side; siden august 2003. Der er sket meget siden. Snart oppe med en ny og forbedret version

</UNDER CONSTRUCTION>

Kommentar
Fra : Emilius

Dato : 15-04-04 13:08

Når...

Kommentar
Fra : Emilius

Dato : 15-04-04 16:52

Så må jeg hellere lige få indstillet mit ur.

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 15-04-04 20:18

emilius -> Kildekoden til uret får du her

Gem dette som mousewatch.js :

Kode
<!--
dCol='C0C0C0';//date colour.
fCol='C0C0C0';//face colour.
sCol='C0C0C0';//seconds colour.
mCol='C0C0C0';//minutes colour.
hCol='C0C0C0';//hours colour.
ClockHeight=40;
ClockWidth=40;
ClockFromMouseY=0;
ClockFromMouseX=100;
//Alter nothing below! Alignments will be lost!
d=new Array("SØNDAG","MANDAG","TIRSDAG","ONSDAG","TORSDAG","FREDAG","LØRDAG");
m=new Array("JANUAR","FEBRUAR","MARTS","APRIL","MAJ","JUNI","JULI","AUGUST","SEP TEMBER","OKTOBER","NOVEMBER","DECEMBER");
date=new Date();
day=date.getDate();
year=date.getYear();
if (year < 2000) year=year+1900;
TodaysDate=" "+d[date.getDay()]+" "+day+" "+m[date.getMonth()]+" "+year;
D=TodaysDate.split('');
H='...';
H=H.split('');
M='....';
M=M.split('');
S='.....';
S=S.split('');
Face='1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12';
font='Arial';
size=1;
speed=0.6;
ns=(document.layers);
ie=(document.all);
Face=Face.split(' ');
n=Face.length;
a=size*10;
ymouse=0;
xmouse=0;
scrll=0;
props="<font face="+font+" size="+size+" color="+fCol+"><B>";
props2="<font face="+font+" size="+size+" color="+dCol+"><B>";
Split=360/n;
Dsplit=360/D.length;
HandHeight=ClockHeight/4.5
HandWidth=ClockWidth/4.5
HandY=-7;
HandX=-2.5;
scrll=0;
step=0.06;
currStep=0;
y=new Array();x=new Array();Y=new Array();X=new Array();
for (i=0; i < n; i++){y[i]=0;x[i]=0;Y[i]=0;X[i]=0}
Dy=new Array();Dx=new Array();DY=new Array();DX=new Array();
for (i=0; i < D.length; i++){Dy[i]=0;Dx[i]=0;DY[i]=0;DX[i]=0}
if (ns){
for (i=0; i < D.length; i++)
document.write('<layer name="nsDate'+i+'" top=0 left=0 height='+a+' width='+a+'><center>'+props2+D[i]+'</font></center></layer>');
for (i=0; i < n; i++)
document.write('<layer name="nsFace'+i+'" top=0 left=0 height='+a+' width='+a+'><center>'+props+Face[i]+'</font></center></layer>');
for (i=0; i < S.length; i++)
document.write('<layer name=nsSeconds'+i+' top=0 left=0 width=15 height=15><font face=Arial size=3 color='+sCol+'><center><b>'+S[i]+'</b></center></font></layer>');
for (i=0; i < M.length; i++)
document.write('<layer name=nsMinutes'+i+' top=0 left=0 width=15 height=15><font face=Arial size=3 color='+mCol+'><center><b>'+M[i]+'</b></center></font></layer>');
for (i=0; i < H.length; i++)
document.write('<layer name=nsHours'+i+' top=0 left=0 width=15 height=15><font face=Arial size=3 color='+hCol+'><center><b>'+H[i]+'</b></center></font></layer>');
}
if (ie){
document.write('<div id="Od" style="position:absolute;top:0px;left:0px"><div style="position:relative">');
for (i=0; i < D.length; i++)
document.write('<div id="ieDate" style="position:absolute;top:0px;left:0;height:'+a+';width:'+a+';text-alig n:center">'+props2+D[i]+'</B></font></div>');
document.write('</div></div>');
document.write('<div id="Of" style="position:absolute;top:0px;left:0px"><div style="position:relative">');
for (i=0; i < n; i++)
document.write('<div id="ieFace" style="position:absolute;top:0px;left:0;height:'+a+';width:'+a+';text-alig n:center">'+props+Face[i]+'</B></font></div>');
document.write('</div></div>');
document.write('<div id="Oh" style="position:absolute;top:0px;left:0px"><div style="position:relative">');
for (i=0; i < H.length; i++)
document.write('<div id="ieHours" style="position:absolute;width:16px;height:16px;font-family:Arial;font-siz e:16px;color:'+hCol+';text-align:center;font-weight:bold">'+H[i]+'</div>') ;
document.write('</div></div>');
document.write('<div id="Om" style="position:absolute;top:0px;left:0px"><div style="position:relative">');
for (i=0; i < M.length; i++)
document.write('<div id="ieMinutes" style="position:absolute;width:16px;height:16px;font-family:Arial;font-siz e:16px;color:'+mCol+';text-align:center;font-weight:bold">'+M[i]+'</div>') ;
document.write('</div></div>')
document.write('<div id="Os" style="position:absolute;top:0px;left:0px"><div style="position:relative">');
for (i=0; i < S.length; i++)
document.write('<div id="ieSeconds" style="position:absolute;width:16px;height:16px;font-family:Arial;font-siz e:16px;color:'+sCol+';text-align:center;font-weight:bold">'+S[i]+'</div>') ;
document.write('</div></div>')
}
(ns)?window.captureEvents(Event.MOUSEMOVE):0;
function Mouse(evnt){
ymouse = (ns)?evnt.pageY+ClockFromMouseY-(window.pageYOffset):event.y+ClockFromMous eY;
xmouse = (ns)?evnt.pageX+ClockFromMouseX:event.x+ClockFromMouseX;
}
(ns)?window.onMouseMove=Mouse:document.onmousemove=Mouse;
function ClockAndAssign(){
time = new Date ();
secs = time.getSeconds();
sec = -1.57 + Math.PI * secs/30;
mins = time.getMinutes();
min = -1.57 + Math.PI * mins/30;
hr = time.getHours();
hrs = -1.575 + Math.PI * hr/6+Math.PI*parseInt(time.getMinutes())/360;
if (ie){
Od.style.top=window.document.body.scrollTop;
Of.style.top=window.document.body.scrollTop;
Oh.style.top=window.document.body.scrollTop;
Om.style.top=window.document.body.scrollTop;
Os.style.top=window.document.body.scrollTop;
}
for (i=0; i < n; i++){
var F=(ns)?document.layers['nsFace'+i]:ieFace[i].style;
F.top=y[i] + ClockHeight*Math.sin(-1.0471 + i*Split*Math.PI/180)+scrll;
F.left=x[i] + ClockWidth*Math.cos(-1.0471 + i*Split*Math.PI/180);
}
for (i=0; i < H.length; i++){
var HL=(ns)?document.layers['nsHours'+i]:ieHours[i].style;
HL.top=y[i]+HandY+(i*HandHeight)*Math.sin(hrs)+scrll;
HL.left=x[i]+HandX+(i*HandWidth)*Math.cos(hrs);
}
for (i=0; i < M.length; i++){
var ML=(ns)?document.layers['nsMinutes'+i]:ieMinutes[i].style;
ML.top=y[i]+HandY+(i*HandHeight)*Math.sin(min)+scrll;
ML.left=x[i]+HandX+(i*HandWidth)*Math.cos(min);
}
for (i=0; i < S.length; i++){
var SL=(ns)?document.layers['nsSeconds'+i]:ieSeconds[i].style;
SL.top=y[i]+HandY+(i*HandHeight)*Math.sin(sec)+scrll;
SL.left=x[i]+HandX+(i*HandWidth)*Math.cos(sec);
}
for (i=0; i < D.length; i++){
var DL=(ns)?document.layers['nsDate'+i]:ieDate[i].style;
DL.top=Dy[i] + ClockHeight*1.5*Math.sin(currStep+i*Dsplit*Math.PI/180)+scrll;
DL.left=Dx[i] + ClockWidth*1.5*Math.cos(currStep+i*Dsplit*Math.PI/180);
}
currStep-=step;
}
function Delay(){
scrll=(ns)?window.pageYOffset:0;
Dy[0]=Math.round(DY[0]+=((ymouse)-DY[0])*speed);
Dx[0]=Math.round(DX[0]+=((xmouse)-DX[0])*speed);
for (i=1; i < D.length; i++){
Dy[i]=Math.round(DY[i]+=(Dy[i-1]-DY[i])*speed);
Dx[i]=Math.round(DX[i]+=(Dx[i-1]-DX[i])*speed);
}
y[0]=Math.round(Y[0]+=((ymouse)-Y[0])*speed);
x[0]=Math.round(X[0]+=((xmouse)-X[0])*speed);
for (i=1; i < n; i++){
y[i]=Math.round(Y[i]+=(y[i-1]-Y[i])*speed);
x[i]=Math.round(X[i]+=(x[i-1]-X[i])*speed);
}
ClockAndAssign();
setTimeout('Delay()',20);
}
if (ns||ie)window.onload=Delay;
-->

Indsæt så scriptet í din html fil's <body> .. </body> :

Kode
<script type="text/javascript" src="mousewatch.js"></script>

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : ajohansen

Dato : 03-05-04 15:22

MOLOKYLE>> sådan et ur er årsagen til at jeg ikke gider tjekke sådan side ud. når jeg støder på den slags "skod" bimler alle klokker med beskeden "useriøst pladder" og det er da ærgeligt, hvis det ellers er en god side. så hvad er ideen? uret ligger jo klar i startlinien.

//anne

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 03-05-04 15:48

ajohansen -> Jeg har en ganske useriøs side og er ligeglad med ratings

Mange ting på min hjemmeside er noget jeg 'prøver af' undervejs i læreprocessen. Prøver at holde mig ajour med hvad der kan laves i HTML, CSS og Javascript. Ikke fordi det som sådan skal bruges til noget. Jeg betragter det lidt som min database over; 'hvordan man gør'. Som sagt har FTP adgangen været lukket siden august 03, men den er netop pr. 1 april i år blevet genåbnet

Så det kan være der sker lidt igen i næste måned. Jeg får en scanner torsdag/fredag i denne uge

Emilius -> Lad os høre fra dig, nu du alligevel har øget pointene. Det var nu ikke nødvendigt. Du kunne da bare have kommet med en kommentar, så kigger vi videre på det

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : Emilius

Dato : 04-05-04 19:36

Okay?

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 05-05-04 02:09

Start med at bringe lidt orden i din kode :

Citat
Please wait while http://www.ron-weasley.dk/index.htm is downloaded to our server and checked...

And the Results Are...
CSE HTML Validator Professional v6.50 generated 20 error messages, 11 warning messages, and 37 other messages when checking this web page. Of the 20 total error messages generated, 8 error messages had to do with the CSS syntax in this web page. These problems may damage this web page's search engine rankings as well as cause viewing problems for visitors. It is highly recommended that any problems be corrected.

ACCESSIBILITY INFORMATION: Of all the messages generated, 3 messages had to do with accessibility. While this page did not generate any accessibility errors or warnings (Congratulations!), it is very likely that there are opportunities to improve this web site's accessibility.

Citat
Sorry, I am unable to validate this document because on line 96 it contained one or more bytes that I cannot interpret as utf-8 (in other words, the bytes found are not valid values in the specified Character Encoding). Please check both the content of the file and the character encoding indication.

Som du kan se er der flere fejl der kan rettes. Har du kigget på det?

Her er et par forslag :

Du bør ændre : <meta http-equiv="content-type" content="text/html;charset=utf-8">
til f.eks : <meta http-equiv="Content-Type" content="text/html; charset=iso-8859-1">

Læs om tegnsæt her : http://www.natural-innovations.com/wa/doc-charset.html

Dernæst har du en 'vidunderlig' blandig af HTML og CSS tags for fonte.
<font>... </font> er deprecated i HTML 4.1 du har angivet du bruger her : <!DOCTYPE HTML PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.01 Transitional//EN">

Citat
Deprecated
A deprecated element or attribute is one that has been outdated.

Deprecated elements may become obsolete in the future, but browsers should continue to support deprecated elements for backward compatibility.

Ungå at bruge <font> til tekstformatering. Brug CSS som du gør flere steder :

Kode
<style>
.headline { font-family: Verdana; font-size: 16; color: 000000; }
.normal { font-family: Verdana; font-size: 12; color: 000000; }
body { background-color: BDC6C6; }
.spacer { background-color: 000000; }
</style>

Det samme gælder dine tabeller :

Kode
The "align" and "bgcolor" attributes of the table element were deprecated in HTML 4.01.

Retter du dette vil din kode blive nemmere at overskue og være lettere at vedligeholde designmæssigt.
Lav f.eks et externt stylesheet, så du kun skal rette ét sted for alle dine html dokumenter.

</MOLOKYLE>