/ Forside/ Teknologi / Internet / Hjemme sider / Spørgsmål
10  refi 3578
Golive og alternativ til frames?
Fra : holmus
Vist : 345 gange
50 point
Dato : 12-04-04 12:41

Jeg er i fuld gang med at lave en hjemmeside, men er så småt begyndt at løbe ind i problemer. Jeg er faktisk færdig med at lave min index-side men hvad der herfra skal ske, ved jeg ikke lige helt. Jeg har lavet en flot drop-down menu osv. og har brugt Photoshop og Golive som sparringspartnere, dvs. jeg kan slet ikke noget kodesprog, jeg kan kun bruge WYSIWYG-editorere. Men nu står spørgsmålet så tilbage, skal man opbygge sine sider i frames? Når jeg laver et link til en intern side skal jeg angive et target (altså et sted på indexsiden hvor siden skal indlæses) og det kan man vel kun, hvis man arbejder i frames eller hvad?

Kommentar
Fra : dscoop80

Dato : 12-04-04 12:44

hej holmus...

Når du vil linke fra et sted til et andet og vil bruge "TARGET" så kan du bruge disse to kode-linier:

eksempel:

<FRAME name="frame1" src="frames/index.html"></FRAME>

eller en jeg ville foretrække mere:

<IFRAME name="frame1" src="frames/index.html"></IFRAME>

Mvh. Cooper

Kommentar
Fra : holmus

Dato : 12-04-04 12:47

Problemet er lidt at jeg gider ikke frames. Kan man lave sider med andet end frames?

Kommentar
Fra : sion

Dato : 12-04-04 13:30

Ork jo... Jeg bruger css. Det synes jeg er super duper.

Du kan læse en hel masse om det her: http://www.html.dk/tutorials/css/
Her er lidt mere om selve opbygningen af en hjemmeside med css: http://www.html.dk/artikler/00006/

Simon

Kommentar
Fra : Guild

Dato : 12-04-04 13:39

> holmus
Måske du kan finde noget på dette link:
http://www.freelayouts.com/templates/display/templates
/PG

Kommentar
Fra : holmus

Dato : 12-04-04 14:15

Jamen det ser meget godt ud det hele... Problemet er ikke hvordan jeg skal designe de forskellige sider, men hvordan jeg skal få siderne vist i på mit index site. Her ser det ud til i Golive, at man kun kan bruge frames. F.eks. Jeg har et link som linker til en side jeg har lavet, denne side skal vises på min index side. Her skal jeg angive en sted hvor siden kan indlæses... Enten i _self, _top, _blank eller _parent. Men jeg vil egentlig gerne bare indlæse siden i en tabel på siden eller en floating box, men er dette ikke muligt? Jeg gider ikke frames.

Kommentar
Fra : Anli

Dato : 12-04-04 14:56

Som jeg har forstået dit spørgsmål, kan du når du linker til en anden side kalde siden næsten lige hvad du vil.
Jeg selv kalder hver side jeg linker til for index og til eventuelle undersider til siden kalder jeg for text.
Dette uanset om du arbejder med ren HTML eller CSS, såvidt jeg har forståt.
Altså opret en ny side med eller uden frames i ren CSS eller hvordan du vil og gem den med navnet index.

Accepteret svar
Fra : dd8660

Modtaget 50 point
Dato : 02-10-04 11:05

Hej Holmus

Du har nok allerede lavet din hjemmeside - men jeg kommenterer alligevel...

Du kan sagtens lave side uden brug af frames. Du kan vælge at bygge din hjemmeside op med GoLives geniale layout-grid (i object-palettens basis-faneblad) eller du kan opbygge hele din hjemmeside via tabeller. Det er en god idé at lave den første side først - sådan som du vil have, at alle siderne ser ud (husk at lave css) Herefter kan du vælge hvilke områder du vil redigere i (altså de områder, der skal skifte fra side til side - gøres i template regions paletten). Gem siden som template og brug den som skabelon til alle deandre sider (new special > page from template).

Opret alle dine sider. Hvis du vil ændre på alle siderne, skal du blot ændre på din template - og de bliver opdateret. Det er også på din template, at du laver links. Glem aly om target, når du ikke arbejder i frames...

Jeg håber dette kan bruges.

dd8660

Godkendelse af svar
Fra : holmus

Dato : 02-10-04 14:03

Tak for svaret dd8660.