/ Forside/ Interesser / Fritid / Lystfiskeri / Spørgsmål
10  arne.jako.. 660
torskepirke
Fra : kattegat
Vist : 1969 gange
100 point
Dato : 16-05-02 21:32

hej hej. er der nogen i det her forum der kender dette problem jeg vil fortælle om.Det drejer sig om ringen der holder sammen på pirk og krog, altså når man får bund bid mister man mange gange pirken, det må kunne forhindres ved at montere en slags fjeder i stedet for springringen, sådan at fjederen retter sig ud, krogen bliver siddende og pirken følger med op. Er der nogen der har en løsning på det, og kan man købe sådan nogle færdige. venligst kattegat

Accepteret svar
Fra : Nyhedsbruger

Modtaget 110 point
Dato : 16-05-02 21:31

Hej hej

Bind krogen fast til pirken med fiskesnøre der har en lavere brudstyrke end
den du fisker med.

MVH Niels

"kattegat" <kattegat.news@kandu.dk> skrev i en meddelelse
news:cKTE8.8038$HN.328236@news010.worldonline.dk...
> hej hej. er der nogen i det her forum der kender dette problem jeg vil
> fortælle om.Det drejer sig om ringen der holder sammen på pirk og krog,
> altså når man får bund bid mister man mange gange pirken, det må kunne
> forhindres ved at montere en slags fjeder i stedet for springringen,
> sådan at fjederen retter sig ud, krogen bliver siddende og pirken følger
> med op. Er der nogen der har en løsning på det, og kan man købe sådan
> nogle færdige. venligst kattegat
> "Vejen til en hurtig løsning"
>
> .
>
> --
> Leveret af:
> http://www.kandu.dk/
> "Vejen til en hurtig løsning"
>

Kommentar
Fra : PARKENSS

Dato : 16-05-02 23:06

Hej

Jeg har en god ven, der er begyndt at anvende Fireline istedet for alm. nylon snøre. Han har mistet mange blink/pirke i sin tid som Lystfisker,--men efter at ha`skiftet til denne "fireline" har han ikke mistet noget af sit grej --(endnu) Han siger at bundbidene er meget nemmerer at få fri med denne type line,-da den bla. er komplet u-elastisk.

Dette er et sidespring fra dit spørgsmål,--men mente at du måske kunne bruge ideen,--hvis du da ikke allerede anvender omtalte.

Mvh
Parkenss

Kommentar
Fra : Bjarne_H

Dato : 17-05-02 01:26

Hej!

Det er rigtigt. at en måde at løse problemet med færre mistede pirke er at binde et stykke line på med mindre brudstyrke end hovedlinen; jeg har brugt det ind i mellem og det virker; men husk lige at skifte / kontrollere det lille stykke line efter hver fisketur, ellers koster det for mange kroge og mistede fisk, og personligt vil jeg helst miste et par pirke mere end en stor fisk.

Parkenss, jeg bruger selv fireline til kystfiskeri, idet som du skriver, man får en bedre kontakt med fisken. Desuden får man med mindre lineetykkelse endda bedre brudstyrke, hvilket betyder, at man kan kaste længere p.g.a. den mindre linetykkelse.

Det er noget af en tilvænningssag at bruge fireline, og mange bryder sig ikke om at benytte denne type line. Desuden er det p.t. en meget dyr line, 1 meter koster ca. 1 kr. hvorimod andre linetyper kan fås langt billigere.

Mvh
Bjarne H

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 17-05-02 07:41

"Niels Olsen" <no@e-box.dk> skrev i en meddelelse
news:2CUE8.8146$HN.332408@news010.worldonline.dk...
> Hej hej
>
> Bind krogen fast til pirken med fiskesnøre der har en lavere brudstyrke
end
> den du fisker med.

Et lille fif som ikke kun kan bruges til pirke, men også til blink.

Brug en trekrog i et klejnere materiale end den oprindelige, som retter sig
ud ved mindre træk end linens brudstyrke.
På den måde redder du meget grej fra bundens kolde favntag, og hvis krogen
er af et ordentligt mærke, kan du blot bøje den tilbage igen. (Et vist antal
gange, før metaltrætheden sætter ind)
Du minimerer tillige risikoen for at lade en fisk svømme rundt med grej i
munden, hvis du skulle være så uheldig at "voldse" den så meget at linen
ellers ville knække. For linen knækker ikke - Krogen retter sig blot ud, og
fisken er fri.

Venlig hilsen
Alex Linaa

Kommentar
Fra : Bjarne_H

Dato : 17-05-02 10:08

Hej Alex!

Det har jeg også været ude for at have en krog der kan rettes ud, men afhængig af hvoledes krogen har fat, så virker det og nigen gange virker det ikke.

Har du forresten et navn på den krogtype eller kan du fortælle hvor de forhandles?

Mvh
Bjarne H

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 17-05-02 09:05

Jeg har selv problemet når jeg fisker på det gule rev, og jeg må indrømme at
tricket med fiskelinen mellem krog og pirk er for bøvlet, eller osse er jeg
for doven
og jeg synes dit forslag med krogen lyder som en rigtig fornuftig ide hvis
man kan få det til at passe sammen, så hvilke krogstørrelse/type ville du
anbefale når linen hedder 0,39 mm Fireline

mvh Brian

"Alex Linaa" <@nospam@a@linaa.com> skrev i en meddelelse
news:3ce4a60c$0$18623$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
> "Niels Olsen" <no@e-box.dk> skrev i en meddelelse
> news:2CUE8.8146$HN.332408@news010.worldonline.dk...
> > Hej hej
> >
> > Bind krogen fast til pirken med fiskesnøre der har en lavere brudstyrke
> end
> > den du fisker med.
>
> Et lille fif som ikke kun kan bruges til pirke, men også til blink.
>
> Brug en trekrog i et klejnere materiale end den oprindelige, som retter
sig
> ud ved mindre træk end linens brudstyrke.
> På den måde redder du meget grej fra bundens kolde favntag, og hvis krogen
> er af et ordentligt mærke, kan du blot bøje den tilbage igen. (Et vist
antal
> gange, før metaltrætheden sætter ind)
> Du minimerer tillige risikoen for at lade en fisk svømme rundt med grej i
> munden, hvis du skulle være så uheldig at "voldse" den så meget at linen
> ellers ville knække. For linen knækker ikke - Krogen retter sig blot ud,
og
> fisken er fri.
>
> Venlig hilsen
> Alex Linaa
>

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 17-05-02 09:59

> når linen hedder 0,39 mm Fireline<

Det lyder heftigt, hvad er brudstyrken på sådan et ankertov?

MVH Per

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 17-05-02 10:25

On Fri, 17 May 2002 10:05:02 +0200 in <news:dk.fritid.lystfiskeri> Brian
wrote:

>Jeg har selv problemet når jeg fisker på det gule rev, og jeg må indrømme at
>tricket med fiskelinen mellem krog og pirk er for bøvlet, eller osse er jeg
>for doven
>og jeg synes dit forslag med krogen lyder som en rigtig fornuftig ide hvis
>man kan få det til at passe sammen, så hvilke krogstørrelse/type ville du
>anbefale når linen hedder 0,39 mm Fireline

Fireline 0.39mm med riktigt gjorda knutar klarar nästan vilken krok som
helst....

Men ofta när man förlorar en pilk så är det pilken själv som fastnat mellan
stenar på botten, inte bara kroken, och då hjälper det inte att ha klenare
krokar eller en svagare lina mellan pilk och krok.

<klipp>

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 17-05-02 10:57

On Fri, 17 May 2002 10:59:10 +0200 in <news:dk.fritid.lystfiskeri> Per
Herholdt Andersen wrote:

>> når linen hedder 0,39 mm Fireline<
>
>Det lyder heftigt, hvad er brudstyrken på sådan et ankertov?

Cirka 30 kg. Jag använder 0.39mm Fireline för grovt havsfiske med 50lbs
spö, det finns nästan inget man inte kan veva upp med den linan.

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 17-05-02 11:48

"Brian" <conradsen@paradis.tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
news:3ce4b9ae$0$97302$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
> Jeg har selv problemet når jeg fisker på det gule rev, og jeg må indrømme
at
> tricket med fiskelinen mellem krog og pirk er for bøvlet, eller osse er
jeg
> for doven
> og jeg synes dit forslag med krogen lyder som en rigtig fornuftig ide hvis
> man kan få det til at passe sammen, så hvilke krogstørrelse/type ville du
> anbefale når linen hedder 0,39 mm Fireline

Mht. pirke ved jeg ikke, men til blink bruger jeg selv kroge fra Kamasan,
der har nogle "klejne" typer som kroger fortræfeligt, men er mulige at rette
ud.

vh
Alex Linaa

Godkendelse af svar
Fra : kattegat

Dato : 17-05-02 20:43

tak for svaret Niels Olsen, det tror jeg at jeg vil prøve. hilsen kattegat

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 17-05-02 19:24

"kattegat" <kattegat.news@kandu.dk> skrev i en meddelelse
news:cKTE8.8038$HN.328236@news010.worldonline.dk...
> hej hej. er der nogen i det her forum der kender dette problem jeg vil
> fortælle om.Det drejer sig om ringen der holder sammen på pirk og krog,
> altså når man får bund bid mister man mange gange pirken, det må kunne
> forhindres ved at montere en slags fjeder i stedet for springringen,
> sådan at fjederen retter sig ud, krogen bliver siddende og pirken følger
> med op. Er der nogen der har en løsning på det, og kan man købe sådan
> nogle færdige. venligst kattegat
> "Vejen til en hurtig løsning"
>
> .
>
Hej "kattegat" og andre

Der er en grund til, det hedder "springringe". Man kan faktisk købe ringene
med en angiven brudstyrke, og hvis så den brudstyrke er lavere end linens
(og knudens), er problemet løst. Der er ikke mange, der bruger ringene på
den måde, men hvis man kan finde dem, er det en god løsning.

Mvh
Søren

Kommentar
Fra : kattegat

Dato : 17-05-02 20:58

Tak for svaret Niels Det tror jeg at jeg vil prøve. hilsen kattegat

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 18-05-02 07:31

Det er nok muligt, men du får sikkert angivet en min. brudstyrke, som
sagtens kan være væsentligt højere.

Der er indenfor surffiskeriet udviklet en release dims, som skal gøre, at
man kun mister et lod, hvis det er fastkilet. Det laves af Breakaway Tackle
og hedder vistnok quickrelease.

Jeg mener at ordet springring kommer af engelsk hvor det betyder fjederring
og ikke sprængring.

Anders

"SGF" <sgfrede(removethis)@post10.tele.dk> skrev i en meddelelse
news:3ce54a38$0$64992$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
>
> "kattegat" <kattegat.news@kandu.dk> skrev i en meddelelse
> news:cKTE8.8038$HN.328236@news010.worldonline.dk...
> > hej hej. er der nogen i det her forum der kender dette problem jeg vil
> > fortælle om.Det drejer sig om ringen der holder sammen på pirk og krog,
> > altså når man får bund bid mister man mange gange pirken, det må kunne
> > forhindres ved at montere en slags fjeder i stedet for springringen,
> > sådan at fjederen retter sig ud, krogen bliver siddende og pirken følger
> > med op. Er der nogen der har en løsning på det, og kan man købe sådan
> > nogle færdige. venligst kattegat
> > "Vejen til en hurtig løsning"
> >
> > .
> >
> Hej "kattegat" og andre
>
> Der er en grund til, det hedder "springringe". Man kan faktisk købe
ringene
> med en angiven brudstyrke, og hvis så den brudstyrke er lavere end linens
> (og knudens), er problemet løst. Der er ikke mange, der bruger ringene på
> den måde, men hvis man kan finde dem, er det en god løsning.
>
> Mvh
> Søren
>

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 18-05-02 19:22

Lyder spændende, hvor kan købe den "dims"
Kan du iøvrigt anbefale en leverandør af materialer til surf-forfang, evt en
levendør af surf longcast forfang

Mvh. Brian

"Anders og Berit" <beritpost@mail1.stofanet.dk> skrev i en meddelelse
news:3ce5f533$0$3753$ba624c82@nntp01.dk.telia.net...
> Det er nok muligt, men du får sikkert angivet en min. brudstyrke, som
> sagtens kan være væsentligt højere.
>
> Der er indenfor surffiskeriet udviklet en release dims, som skal gøre, at
> man kun mister et lod, hvis det er fastkilet. Det laves af Breakaway
Tackle
> og hedder vistnok quickrelease.
>
> Jeg mener at ordet springring kommer af engelsk hvor det betyder
fjederring
> og ikke sprængring.
>
> Anders
>
> "SGF" <sgfrede(removethis)@post10.tele.dk> skrev i en meddelelse
> news:3ce54a38$0$64992$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
> >
> > "kattegat" <kattegat.news@kandu.dk> skrev i en meddelelse
> > news:cKTE8.8038$HN.328236@news010.worldonline.dk...
> > > hej hej. er der nogen i det her forum der kender dette problem jeg vil
> > > fortælle om.Det drejer sig om ringen der holder sammen på pirk og
krog,
> > > altså når man får bund bid mister man mange gange pirken, det må kunne
> > > forhindres ved at montere en slags fjeder i stedet for springringen,
> > > sådan at fjederen retter sig ud, krogen bliver siddende og pirken
følger
> > > med op. Er der nogen der har en løsning på det, og kan man købe sådan
> > > nogle færdige. venligst kattegat
> > > "Vejen til en hurtig løsning"
> > >
> > > .
> > >
> > Hej "kattegat" og andre
> >
> > Der er en grund til, det hedder "springringe". Man kan faktisk købe
> ringene
> > med en angiven brudstyrke, og hvis så den brudstyrke er lavere end
linens
> > (og knudens), er problemet løst. Der er ikke mange, der bruger ringene

> > den måde, men hvis man kan finde dem, er det en god løsning.
> >
> > Mvh
> > Søren
> >
>

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 19-05-02 08:06

Hej Brian.

Har du prøvet at læse denne her. http://www.dansksurfcastingklub.dk

Når du har gjort det, er du en del bedre hjulpet. Og så er du i øvrigt
velkommen til at henvende dig igen.

Anders

"Brian" <conradsen@paradis.tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
news:3ce69bcc$0$18600$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
> Lyder spændende, hvor kan købe den "dims"
> Kan du iøvrigt anbefale en leverandør af materialer til surf-forfang, evt
en
> levendør af surf longcast forfang
>
> Mvh. Brian
>
> "Anders og Berit" <beritpost@mail1.stofanet.dk> skrev i en meddelelse
> news:3ce5f533$0$3753$ba624c82@nntp01.dk.telia.net...
> > Det er nok muligt, men du får sikkert angivet en min. brudstyrke, som
> > sagtens kan være væsentligt højere.
> >
> > Der er indenfor surffiskeriet udviklet en release dims, som skal gøre,
at
> > man kun mister et lod, hvis det er fastkilet. Det laves af Breakaway
> Tackle
> > og hedder vistnok quickrelease.
> >
> > Jeg mener at ordet springring kommer af engelsk hvor det betyder
> fjederring
> > og ikke sprængring.
> >
> > Anders
> >
> > "SGF" <sgfrede(removethis)@post10.tele.dk> skrev i en meddelelse
> > news:3ce54a38$0$64992$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
> > >
> > > "kattegat" <kattegat.news@kandu.dk> skrev i en meddelelse
> > > news:cKTE8.8038$HN.328236@news010.worldonline.dk...
> > > > hej hej. er der nogen i det her forum der kender dette problem jeg
vil
> > > > fortælle om.Det drejer sig om ringen der holder sammen på pirk og
> krog,
> > > > altså når man får bund bid mister man mange gange pirken, det må
kunne
> > > > forhindres ved at montere en slags fjeder i stedet for
springringen,
> > > > sådan at fjederen retter sig ud, krogen bliver siddende og pirken
> følger
> > > > med op. Er der nogen der har en løsning på det, og kan man købe
sådan
> > > > nogle færdige. venligst kattegat
> > > > "Vejen til en hurtig løsning"
> > > >
> > > > .
> > > >
> > > Hej "kattegat" og andre
> > >
> > > Der er en grund til, det hedder "springringe". Man kan faktisk købe
> > ringene
> > > med en angiven brudstyrke, og hvis så den brudstyrke er lavere end
> linens
> > > (og knudens), er problemet løst. Der er ikke mange, der bruger ringene
> på
> > > den måde, men hvis man kan finde dem, er det en god løsning.
> > >
> > > Mvh
> > > Søren
> > >
> >
>

Kommentar
Fra : kattegat

Dato : 19-05-02 23:11

hej hej Anders og Berit mange tak for svaret.Jeg har været inde på hjemmesiden, det så spændende ud, så det tænker jeg lige over hilsen kattegat.

Kommentar
Fra : kattegat

Dato : 19-05-02 23:19

iøvrigt osse tak til alle andre der kom med gode om, det, at fiske torsk. venligst kattegat.