/ Forside/ Interesser / Hus og have / Vand og VVS / Spørgsmål
10  e.c 2605
Forskellige metaller!
Fra : kpm10
Vist : 5066 gange
200 point
Dato : 10-04-04 19:36

Hejsa

Vi har fået nyt badeværelse!

MEN i brusenichen(der er muret op) er der ved at ske noget mærkeligt!

Inde bag ved brusenichen kom der to kobber rør(koldt og varmt vand!) de gik ind i en eksentrisk forskruning som jeg tror var af messing.

Brusenichen blev så muret op i multiplader men på grund af den ekstra tykkelse som de havde var jeg nød til at "forlænge" tilgangen til blandingsbatteriet, dette gjorde ved at montere en forskruning med indvendig hul i hver ende hvor efter at jeg skruede et rør i på 50mm. både røret og forskruningen er galvaniseret!

Nu er multipladerne sat op og der er vådrumsmebran på og klinker på!

Jeg har så monteret blandingsbatteriet, men da blandingsbatteri og bruseslange ikke passede sammen var jeg nød til at sætte en fittings på der konverterede det fra 3/4" til 1/2" denne fittings er så af jern.

Nu er der så sket det at allerede efter 14 dage er den fittings af jern begyndt at ruste. Samt de rosetter der sidder på det galvaniserede er nærmest rustet fast!

Jeg er lidt ligeglad med hvad der måtte ske med de ting der er synlige for det kan man altid skifte! men der er mere hvad der sker med de ting der er inde bag ved!!!

Håber der nogen der kan hjælpe!

Kommentar
Fra : refi

Dato : 10-04-04 19:43

Tja - jern ruster jo.
Så hvorfor har du brugt jern inde i muren fremfor galvasniseret?

Kommentar
Fra : kpm10

Dato : 10-04-04 19:49

Jeg har heller ikke brugt jern inde i muren.

Jernet sidder først på selve blandingsbatteriet der hvor man skruer bruseslangen fast!

Der har så vidt jeg ved ikke noget at gøre med at jern ruster, men nærmere noget med hvilke metaller man skrue sammen i hvilken rækkefølge!

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 10-04-04 19:51

Rækkefølgen kobber > galvaniseret rør = tæring på galvaniseret rør.
Emesen.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 10-04-04 19:52

Alle dele er da godkendt til drikkevand, men du mener måske at metallerne skulle gå i kemisk forbindelse med hinanden og blande en eller anden form for giftig substans?

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 10-04-04 19:52

Zinken i galvaniseringen og kobberet danner galvanisk strøm, der fremmer tæring.
Du skulle have brugt messing eller rustfrit stål.

Kommentar
Fra : kpm10

Dato : 10-04-04 20:04

Jo men den forskruning jeg skulle have kunne jeg kun få i galvanisk!

Nu siger du tæring, men hvor vil den tæring komme henne?

Men blandingsbatteriet er jo forkromet, hvilken indflydelse har det så?

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 10-04-04 20:09

"tilladt" monteringsrækkefølge for brugsvand (koldt og varmt):
galvaniseret > messing/kobber/messing/kobber > messing/kobber/rustfast stål/"plast"
Et andet problem er med lodret montering med især varmt vand.
Hvis der monteres kobberrør efter galvaniseret vil der opstå galvanisk tæring da det varme stillestående vand bliver koldt og vil falde og nu har man retningen kobber >galvaniseret. Til at undgå dette findes en såkaldt grisehale som forhindre denne retning.
Emesen.

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 10-04-04 20:13

"denne fittings" findes i sortrør/galvaniseret/messing/rustfast stål/forkromet/endda også i plast
Emesen.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 10-04-04 20:15

Tæringen vil starte umiddelbart i det område hvor samlingen er, men den vil fortsætte indtil der sker en gennemtæring og især der hvor du har lavet samlingen er risikoen stor fordi der er stor sandsyn´lighed for at der kommer fugt og ilt til den udvendige del af samlingen og fugt og ilt er noget der sætter skub i det.
Man kan sagtens få rustfrie (messing) muffer til de fleste normale samlinger. Det du der har lavet er en af årsagerne til at det er forbudt, at private udfører den slags arbejde.
Jeg gør det selv, men jeg sørger altid for at de ting jeg laver er i overensstemmelse med håndværksmæssig praksis da jeg selv har prøvet at købe et gør det selv hus hvor næsten alt skulle laves om.
Få det udført korrekt nu for jo længere tid der går jo mere omfattende vil skaden blive.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 10-04-04 20:16

Blandingsbatteriet er rustfrit materiale, sandsynligvis en støbt legering der er forcromet.

Kommentar
Fra : kpm10

Dato : 10-04-04 20:19

emesen > hmm okay, men hvad vil du så sige jeg skal gøre nu? jeg kan godt uden at skulle brække noget ned(tror jeg/håber jeg) komme til at skifte det galvaniserede. som jeg så i mellemtiden har fundet ud af hedder en muffe...også var der et rør på 50mm....

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 10-04-04 20:25

Det kan også hedde en nippel/muffe med 1/2" inv. og 3/4" udv.
eller en overgangsnippel med 1/2" udv. og 3/4" udv.
Men hvad er der inde i muren og hvor langt inde og hvad er på dit blandingsbatteri.
Emesen.

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 10-04-04 20:37

1/2" messing/kobber/rustfast rør på de 50 mm.
Nippelmuffe 1/2" - 3/4" i messing/rustfast stål.
Husk lige 2 af hver.
Det burde være sådan.
Emesen.
Lukker nu.

Kommentar
Fra : ellebye

Dato : 10-04-04 22:51

Håber dette forklarer lidt, BjarneD har været inde på det. Kobber og jern har hver sin spænding, herved opnås en spændingsforhold overfor metallerne, som faktisk kan gøres op i volt, herefter skaer der det samme som i et elektrolytisk bad mellem syre og metal, nemlig en ion-bytning, og der er denne ion-bytning der tærer på enten det ene eller det andet metal.
Herfor har man altid zink-klodser monteret på skibe, så det er zinken der forsvinder og ikke jernet.
------------------------------------------------
Symptomerne er ganske klare, men med hensyn til galvanisk tæring, er det noget som jeg mener man skal undgå i videst muligt omfang ved kun at anvende en slags materiale, den generelle regel er, at det er størrelsen af rørenes overflader der er afgørende for, om det er kobber eller stål der først tærer (forsvinder), f.eks. vil kobberet først tære i et anlæg, hvor der er allermest jern og omvendt vil stålet tære, i et anlæg, hvor der er allermest kobber, fordi de relativt mange kobberioner fordeler sig på en relativt langt mindre jernoverflade.

Kommentar
Fra : Keldd

Dato : 10-04-04 23:17

Så må jeg lige blande mig.
2- 1/2" kobbernipler a 5cm, til at fortsætte fra den gamle installation,og så
2-1/2" Kobbermuffer,så burde du være ude til kanten af den nye væg,ellers ændr. målet på på 5cm niplen.Og så:
2-ekcentriske forskr.og på med bl.btr.Så er det din hovedpine at montere det,måske skal du hugge ud i væggen for at lave operationen.Og de eksentriske forskr.er altid 1/2"-3/4,altså 1/2" til den faste inst.(kobbermuffen)og 3/4" til bl.btr.
Stumperne er sikkert ikke lager vare i byggemarkederne,men kan skaffes,hvis du bliver smidt ud fra v.v.s. grossisten.
En simpel operation, hvis man ved hvordan,og nu ved du det.
Hilsen Keldd.(blik og rør vvs)

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 10-04-04 23:28

Det er sådan cirka det emesen nåede frem til og Keldd har ret det kan sagtens skaffes og hvis du har et ordentligt byggemarked så har de det også eller vil skaffe det.
Hvis du har kobberrør bag den rustne stål muffe vile jeg nu foreslå at du SKAL hugge fri så du ikke vrider kobberrøret. Hvordan har du egentlig monteret kobberrøret på den ekcentriske froskruning. Fårhåbentlig ikke med omløber og gummipakning.
Jeg kunne nu godt tænke mig at rør og blik Keldd kommer ind og hjælper dig godt på vej for jeg tror, at du kan have lavet flere alvorlige fejl (måske).

Kommentar
Fra : Varla

Dato : 10-04-04 23:35

Kun en spagfærdig kommentar, nemlig at også fagfolk dummer sig gang på gang.

Eks. er der lavet "forkerte" samlinger af metaller på stort set alle nye biler. Derfor er bilinspektørens første opgave at undersøge hvilke metaller der er brugt og hvor de er sat sammen. Så kender han også de steder hvor der tæres efter et vinterligt saltbad med vejsalt.

Men skynd dig at få det lavet ordentligt, idet jeg vil antage at der ikke er en eneste rørskadeforsikring der dækker hvis de opdager at der er tale om "Gør-det-selv-arbejde" og dertil sammensat ufagmæssigt. For en fagmand vil det nærmest være selvlysende, så det kan ikke undgå at blvie opdaget.

Kommentar
Fra : Keldd

Dato : 10-04-04 23:54

Ja ja Bjarne,det kan ikke være så slemt,men rigtig nok,der skal være hul til at arbejde,
ellers kan de ældre rør blive vredet.
Men kpm10, hvis der stadig er noget der er uklart,så send et billede,ahr den skal du nok klare nu.
Problemet med den slags er for det meste materialevalget,og det skulle vi være igennem nu.
Så hvis du har ændret på håndvasken,toilettet m.m.så om igen.Hvis der er noget galv.materiale må det skiftes ud med kobber.Men spørg hellere en gang for meget,hvis der er noget du er i tvivl om.Vi skulle ku´ klare det her.det koster jo,når vvs`eren kommer i sin Rolls Royse.
Hilsen Keldd.(blik og rør)

Kommentar
Fra : kpm10

Dato : 11-04-04 12:22

Hejsa allesammen!

Nu havde jeg lige en kammerat der er vvs montør på besøg.

Det var gangske enkelt, det af galvaniseret skal skiftes til messing eller vil det galvaniserede tærer op i løbet af 1-4år!

Jeg har bestilt en muffe samt et nippelrør i messing så forhåbentlig skulle det hele gerne være løst på onsdag når jeg får disse ting med posten!

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 11-04-04 12:24

Nemlig

Kommentar
Fra : Keldd

Dato : 11-04-04 15:06

Du har bestilt to af hver,ikke?
Keldd.

Kommentar
Fra : kpm10

Dato : 12-04-04 19:25

keldd - Jo helt klart!!! når de tager 68kr forsendelses gebyr skal man tænke sig lidt om!

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 12-04-04 19:33

kpm10 - brug nu pakgarn med paksalve (eller andet fedstof) og ikke det nemme teflon paktape. Muffen som sidder inde i væggen tåler ikke de store spændmanøvre, og det er heller ikke nødvendigt at spænde hårdrere end din kone ville have gjort med en pappegøjetang (vandpumpetang)
Emesen.

Kommentar
Fra : Keldd

Dato : 12-04-04 19:37

Og husk at lukke spørgsmålet.
Hilsen Keldd.

Kommentar
Fra : flrj

Dato : 13-04-04 22:51

Hej Kpm10
Du har fået det rigtige råd af din kammerat. Som producent af gevindskærermiddel har jeg været ude for problemet mange gange og hans løsning over for galvanisk tæring er den rigtige

Kommentar
Fra : ellebye

Dato : 13-04-04 23:00

Jo flrj, men det er altså spørgeren der suverænt bestemmer hvad han opfatter som det rigtige, og handler formentlig derefter. Alle har jo stort set skrevet galvanisk tæring og det er jo korrekt, så der er ingen svar der er mere rigtige end andre.

Kommentar
Fra : flrj

Dato : 13-04-04 23:18

hej elleby
Du har ret i at man skal undgå forskellige materialer, men det er svært i et hus. I jorden bruger man plastrør, ved inføringen i huset galvaniseret rør, fra vandmåleren til brugsinstallationer kobberrør. For at undgå ion bytningen adskiller man systemerne ved vandmåleren med messingfittings.

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 13-04-04 23:30

Plast i jord >galvaniseret ved stophane> måske plast ind til hus >hovedhane af messing > galvaniseret/kobber/pexrør >forkromet kobberrør til blandingsbatteri.
Al messing skal omslutte galvaniseret rør, da der forekommer tæring ved overgang fra det åbne gevind til messing og når det omsluttes varer det længe før det gennemtærer.
Emesen.

Kommentar
Fra : ellebye

Dato : 04-07-04 13:26

Hej.

Hvis du mener du har fået svar på dit spørgsmål, kan vi så venligst bede dig om at lukke det.

Hvis du ikke ved hvordan, finder du det svar der kommer tættest på det du syntes er det rigtige, lukker det ved at taste på accepter svar ovenover svaret, og godkender det forneden.

Mvh
Ellebye

Kommentar
Fra : OleP

Dato : 11-08-05 21:35

He he...jeg er vvs lærling og jeg ÆlsKeR at læse alle de kloge bemærkninger i kommer med..Tro mig..jeg vil bruge dem