/ Forside/ Interesser / Fritid / Musik / Spørgsmål
10  tedd 8824
Køb af klaver
Fra : camved
Vist : 1019 gange
50 point
Dato : 10-04-04 14:38

hmm... er kommet på lidt andre tanker... tror måske at jeg hellere vil have et almindeligt klaver istedet for et digitalklaver... hva sys du jeg ska vælge???
hvilke klaver er gode uden at det dka koste en hel bondegård??? tak!!

Knuz Camilla

Kommentar
Fra : NielsPT

Dato : 10-04-04 16:49

Tjek lige det her link:
http://www.kandu.dk/dk/spg/34478

mvh Niels

Kommentar
Fra : 25

Dato : 10-04-04 17:16

Det er svært at råde andre, da hvert klaver har sin egen klang, trklavere er ret så forskellige, da min ældste søn var 8 år købte vi klaver til ham, det kostede dengang kr. 12.000,-, men siden dengang er der kommet flere klavere bl.a. kan man købe Yamaha, som ikke fylder så meget, du skal bare huske på at alle oktaverne skal være der ligesom et gammeldags træklaver. Jeg må indrømme, at der er en fordel ved at købe Yamaha, det skal ikke stemmes ligesom træklaverer, hvis jeg ikke havde/har plads så vil jeg foretrække Yamaha, du kan sikkert finde et brugt, men gå først i en musikforretning og prøv forskellige mærker, det er kun dig selv der kan finde svaret, vi har alle forskellige meninger, så køb det du syntes er rigtigt for dig.

Du skal sørge for at købe et klaver med vægtede tangenter, hvis du vil have fornemmelsen af et rigtigt klaver.

Min søn har spillet klaver nu fra han var 8 år, og nu er han 31 år til maj, og han spiller stadig klaver.

kik dig godt om!!

Kommentar
Fra : js2706

Dato : 11-04-04 23:48

Som gammel pianist kan jeg selvfølgelig kun anbefale et "rigtigt" klaver med strenge fremfor et digitalt, som jo kun er en efterligning af det oprindelige. Ok - det skal stemmes en gang om året, men det er den ægte vare. Køb dog ikke et med træramme, for de holder ikke stemningen. Det skal være med jernramme. Der findes fra gammel tid en masse danske klaverer, idet der her til lands fandtes et væld af pianofabrikker, som fremstillede godt håndværk. De kendteste er Hindsberg, Hornung & Møller og Andreas Christensen - det er osse de dyreste, men der er mange andre fra mindre firmaer. Der fremstilles osse i dag gode klaverer, men ikke i Danmark. F.eks. laver Yamaha gode klaverer og flygler - men det er industriprodukter, som ikke kommer på højde med det gode gamle danske håndværk. Jo, selvfølgelig hvis man har råd til et Steinway, men det er ikke for meningmand. Men husk: digitale klaverer (Yamaha, Roland osv.) er en gang elektronik. Det lyder næsten som et rigtigt klaver, men det er i bund og grund elektronik-produkter på linie med tv-apparater o.lign. og burde heller ikke koste mere. Men desværre er det som i H.C. Andersens eventyr om nattergalen: kejseren foretrak den kunstige fugl fremfor den ægte!

Kommentar
Fra : musikjakob

Dato : 15-06-04 23:38

Hej... Hvis du skal ud og købe et rigtigt klaver. Så skal du passe på. Der er mange der sælger klavere rundt omkring. Men mange af dem er ret smadrede. Så sørg for at det er med metalramme. Ellers brænder du bare fingrene.... :P.
Jeg har selv et Hindsberg København fra 1930 (vil jeg skyde på). Og det er et rigtig godt klaver. Faktisk det bedste jeg har hørt i rigtig lang tid. Så det er måske en mulighed - hvis du altså kan finde et.