/ Forside/ Teknologi / Hardware / Harddiske / Spørgsmål
10  tedd 4561
Harddisk sletter 65 GB
Fra : ppk
Vist : 1816 gange
200 point
Dato : 10-04-04 08:57

Hej

Min 160 GB HDD har flere gange slettet 65 GB data for mig !

Problemet opstår som følger
der kommer en popup besked, hvor en eller anden tilfældig fil pludselig ikke kan læses eller er beskadet. Og man tilrådes at kører et CHKDSK værktøj, herefter går jeg ud i START og skriver CHKDSK og booter maskinen.

Nu starter maskinen så med at skrive
SLETTER DET TABTE FILPOSTSEGMENT

Herefter står
SLETTER INDEXPOSTEN

Og det ser ud til at det er nogle tilfældige filer den sletter hver gang, men det passer med at der forsvinder ca. 65 GB hver gang. (surt surt)

Mit styresystem er Windows XP Pro og jeg bruger Norman Antivirus med Firewall.

Det skal også lige siges at disken har været mit C drev tidligere, men er idag et extra drev. Men der er da stadig surt at den flipper.

Hvis nogen har en god ide om hvad problemmet med den er, hører jeg meget gerne fra jer. Disken er iøvrigt en Seagate 160 GB som er under et år gammel.

Hilsen Preben

Accepteret svar
Fra : njnnjnnjn

Modtaget 210 point
Dato : 10-04-04 09:31

Du bør manuelt køre "chkdsk" på den et par gange med alle check-parametre slået til.
Dette gøres ved at højreklikke på drevet i stifinderen og vælge "egenskaber" -> "Funktioner" -> "Undersøg nu".
Sæt flueben i alle (begge) optioner og tryk "start". Hvis den spørger om du skal udføre kontrol næste gang den starter, skal du vælge "Ja" og genstarte PC. Ellers lad den bare køre færdig.
Husk evt. at slå din antivirus fra, da denne kan "drille". Dette gælder også ved "defragmentering".
Hvis det er muligt, skal du også slå de forskellige "cache" muligheder fra i BIOS inden du laver disk-check, da cache kan indeholde fejlkorrektion således at du ikke opdager alle fysiske fejl.

Ved ovenstående metode "markerer" den fysiske fejl på disken, således at disse ikke anvendes igen.
Gentages 2-3 gange efter hinanden.

Kontroller også at kabler er monteret ordentligt (ikke sidder løst).
Andre forslag: BIOS opdatér din PC, opgradér dine IDE drivere, BIOS opdater harddisk hvis det er muligt. Slet harddisken og del den evt. op i flere mindre partitioner.

Ps. Hvilket filsystem anvender du til din harddisk ? NTFS plejer at fungere bedst i XP/Win2K systemer.

Mvh

Kommentar
Fra : ellebye

Dato : 10-04-04 09:49

Hvilket bundkort har du?, er du sikker på, at din bios understøtter store harddiske?, har du eventuelt opdateret din bios?, er du sikker på du ikke har virus eller spyware på din pc?. Her er er lidt at starte med, da jeg bestemt ikke tror det er din harddisk der er noget i vejen med.

Kommentar
Fra : ppk

Dato : 10-04-04 10:36

Hej njnnjnnjn og ellebye

Det er sørme godt der er et par påskedage at rode med det i, maskinen er en Fujitsu/Siemens 2.08 GHz 512MB ram, og er barnefødt med min 160GB HDD.

Jeg bruger også NTFS filsystemet, da jeg har bedst erfaring med dette også.

Men ud over det har jeg ikke 100 % styr på hvad de ædlere dele (bundkort) hedder.

Jeg bruger Ad_Ware 6.0 og har lige opdateret både virusscannerer og Ad-Ware og tjekket hele maskinen for diverse "ulykker" så den side af sagen burde være iorden, men det skal lige siges at jeg aldrig har turdet prøve at opdatere BIOS og og dermed heller ikke IDE drivere m.m.

Imellem de to nedbrud på HDDèn har jeg haft kørt FDISK på disken og altså også en ny partionering. Det første nedbrud kom 1. juledag og nu sidst igår, så det er måske noget med at den IKKE kan klare feriepresset. (he he he)

Men ellers vil jeg lige prøve jeres foreslag, senere på dagen når vores dejlige sol er gået i seng.

Hilsen Preben

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 10-04-04 11:09

Jeg tror din nye og din gamle HD kommer op at slås om hvem der skal være C-drev.
Har du været i diskhåndtering og se på dine HD og om de begge står med en aktiv partition.
Har du en lille partition på ca. 2mb på din 160gb HD (gamle)
Emesen.

Kommentar
Fra : diskofis

Dato : 24-04-04 00:16

tror mest på emmesens sidste indlæg prøv at flytte drevet til en anden ide port
ellers er der noget der heder lowlevel som fjerner partitioner og nogle små fejl prøv så at partitionere den igen , blot en flygtig tanker har virket for mig flere gange når jeg har haft en harddisk der lavede numrer.

diskofis

Kommentar
Fra : ellebye

Dato : 29-05-04 00:54

Hej.

Hvis du mener du har fået svar på dit spørgsmål, kan vi så venligst bede dig om at lukke det.

Hvis du ikke ved hvordan, finder du det svar der kommer tættest på det du syntes er det rigtige, lukker det ved at taste på accepter svar ovenover svaret, og godkender det forneden.

Mvh
Ellebye

Godkendelse af svar
Fra : ppk

Dato : 29-05-04 07:14

Tak for svaret njnnjnnjn.