/ Forside/ Interesser / Fritid / Madlavning / Spørgsmål
10  dova 6027
creme brulee
Fra : bornholmkt
Vist : 1965 gange
150 point
Dato : 09-04-04 23:11

Kan nogen mon hjælpe mig? Jeg har lavet creme brulee et par gange og begge gange har de skullet have længere tid i ovnen end de forskellige opskrifter, jeg har, siger de skal have. Når min tålmodighed er slut er der stadig nogen, der er flydende eller næsten flydende. Er der nogen, der har en ufejlbarlig opskrift? Jeg ville gerne lave det til middag i morgen.

Accepteret svar
Fra : aske5000

Modtaget 160 point
Dato : 09-04-04 23:13

Crème Brulée
Fransk, Desserter

Denne klassiske franske dessert består af en vanillecreme med et lag karamelliseret sukker ovenpå.

7 æggeblommer
140 g sukker
2 vanillestænger
2 1/2 dl sødmælk
7 dl piskefløde
lyst, fint rørsukker kaldet Cassonade

Skrab kornene ud af vanillestængerne og bland det med sukker og æggeblommer. Rør det langsomt og stille sammen med et piskeris, til det bliver hvidt. Det skal ikke skumme, derfor bruges ikke elpisker. Rør mælken og til sidst fløden i. Lad cremen hvile 1 time, der må ikke røres! Fjern det skum der ligger på overfladen (ellers kommer der små bobler i cremen!) Fordel cremen i lave skåle (1 1/2 -2cm) så cremelaget ikke bliver for højt, og bag cremen i ovnen ved ca. 90° til den er næsten stiv. Mærk med en finger, cremen skal "skælve" og stadig virke næsten flydende i midten. Brug ikke varmluft, det giver "skorpe". Køl helt af. Drys et tyndt lag sukker over og stil under grill, til det smelter/karameliserer. Det er vigtigt, men vanskeligt, at det tynde sukkerlag bliver til helt sprød karamel uden at cremen bliver varm. Til dette brug anvendes normalt en lille gasbrænder. Desserten serveres med lidt frugt til.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 09-04-04 23:34

Kunne være fordi ovntemperaturen ikke er rigtig.

Kommentar
Fra : aske5000

Dato : 09-04-04 23:36

ja og kunne være du skulle .......

Godkendelse af svar
Fra : bornholmkt

Dato : 09-04-04 23:41

Tak for svaret aske5000.
Jeg kan ud af opskriften se hvilke fejl - og der er flere jeg har begået. Først og fremmest - jeg har pisket og ikke rørt. Derefter har jeg ikke ladet cremen hvile inden jeg bager den. Jeg prøver i morgen med denne opskrift. Lige en ting - skal alle ingredienserne have stuetemperatur?

Kommentar
Fra : aske5000

Dato : 09-04-04 23:50

ja det er aldrig godt at blande varmt og koldt sammen. tag varerne ud af køleren en time før

Kommentar
Fra : bornholmkt

Dato : 11-04-04 10:48

tak aske 5000 jeg prøvede i går med god succes. hilsen bornholmkt