/ Forside/ Teknologi / Udvikling / HTML / Spørgsmål
10  miritdk 1110
automatisk landscape print og stylesheet
Fra : aagesen
Vist : 636 gange
20 point
Dato : 16-05-02 11:00

Nu har jeg læst næsten alle spørgsmål vedrørende styring af print ved brug af stylesheet - og jeg kan stadig ikke få det til at virke

problem: den side der vises på skærmen SKAL printes som landscape !! Siden linker til et eksternt stylesheet som anført:
<head>
<link rel="stylesheet" type="text/css" media="screen, print" href="http://Stylesheets/invest.txt">
</head>

hvordan angiver jeg i ovennævnte stylesheet at print skal være som landscape?? jeg har prøvet med følgende kode:

@media print
{
body {font-size:landscape;}
}

Det virker bare not !!!

Tillægsspørgsmål: kan jeg ved tryk på print blive fri for promt-print-boksen ??

Accepteret svar
Fra : McOle

Modtaget 30 point
Dato : 16-05-02 11:21

Prøv:
@media print
{
body {size:landscape;}
}

eller
@page {size:landscape; margin:5%}

Kommentar
Fra : Gensmann

Dato : 16-05-02 11:21

Lad os tage det sidste først:

>kan jeg ved tryk på print blive fri for promt-print-boksen ??

Umiddelbart skulle det lyde MEGET mystisk hvis dette kunne lade sig gøre og må være en bug i tilfælde det kan. Årsagen er at hvis dette var muligt ville ethvert site kunne kontrollere din printer lge så snart man trådte ind på den. Print promt boksen er der for at sikre brugeren at printeren ikke lige pludselig laver noget af egen fri vilje eller en andens vilje. Det er med andre ord en del af styresystemet og dermed et lag der umiddelbart ligger uden for browserens virkeområde.

Angående landscape, så indeholder CSS2 specifikationerne en propperty der hedder size som burde kunne benyttes i dit stylesheet. Dog har jeg ingen anelse om hvor bredt dette er implementeret, men du kan jo prøve dig frem:

size: landscape;

http://www.w3schools.com/css/css_ref_print.asp

http://www.w3.org/TR/REC-CSS2/page.html

Med Venlig Hilsen
Oscar Eg Gensmann

Kommentar
Fra : aagesen

Dato : 16-05-02 11:44

tak til jer begge...

jeg har prøvet begge muligheder og læst indholdet af de foreslåede links - det virker dog stadig ikke. Jeg benytter MSIE 5,0, der iflg. W3 skulle understøtte CSS2. Jeg har også prøvet at gemme stylesheet med extension=.css og linke til det i stedet for .txt. Det virker heller ikke ?!

Kan vi finde på flere løsningsforslag ???

Kommentar
Fra : Gensmann

Dato : 16-05-02 12:05

MSIE 5.0+ har implementeret en del af CSS2 specifikationen, men dette er dog ikke en garanti for at den har det hele med.

Det ser ikke umiddelbart ud til at virke hos mig i IE 6.0, så det kan godt tænkes at dette er en af de ting der p.t. ikke er implementeret endnu.

Heller ikke Mozilla RC1 ser ud til at forstå det, dog klarer Opera 6.01 @page selectoren ganske udemærket.

Med Venlig Hilsen
Oscar Eg Gensmann

Kommentar
Fra : aagesen

Dato : 16-05-02 12:21

Det kan selvfølgelig godt være tilfældet.
Måske kan man få oplyst hos W3 eller Microsoft hvornår dette bliver implementeret?
Jeg må vist se mig om efter en anden løsning - jeg er dog ikke stødt på noget der virker endnu !!
Tak for hjælpen...

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 16-05-02 11:00

"aagesen" <aagesen.news@kandu.dk> skrev i en meddelelse
news:MtKE8.7873$HN.305583@news010.worldonline.dk...
> hvordan angiver jeg i ovennævnte stylesheet at print skal være som
> landscape?? jeg har prøvet med følgende kode:

Prøv med:

size:landscape;

> Tillægsspørgsmål: kan jeg ved tryk på print blive fri for
> promt-print-boksen ??

Nej(I IEkan man men dette kræver at brugerne har tilføjet dit site til
"Trusted sites")

--
Jakob Andersen

Kommentar
Fra : aagesen

Dato : 16-05-02 13:01

mange tak... jeg går hen og bliver helt kolg af det her