/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Politik / Spørgsmål
10  ans 2208
politiet's paragraffer hvor!?!?!?!?!
Fra : Nick15
Vist : 13011 gange
50 point
Dato : 09-04-04 19:21

Hej jeg leder efter politiet's paragraffer vdr. om man ka fået taget kørekortet ved at køre beuset på cykel og er fare for andre og for sig selv!!!!!

Kommentar
Fra : 8x140844

Dato : 09-04-04 19:24

Har du kigget på www.politi.dk

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 09-04-04 19:25
Kommentar
Fra : Teil

Dato : 09-04-04 19:26

Men jeg ville bede en advokat at kigge på sagen.

Kommentar
Fra : ellebye

Dato : 09-04-04 19:33

Selvfølgelig får man taget kørekortet, man skal op til vejledende køreprøve igen, da myndighederne må gå ud fra, at en billist kender færdselsloven, og i den grad overtræder den ved at køre beruset på en cykel.
Og i øvrigt står det i færdselsloven.

Kommentar
Fra : Nick15

Dato : 09-04-04 19:35

ja men et link tak!

Accepteret svar
Fra : briani

Modtaget 60 point
Dato : 09-04-04 19:38

5.1. Kan man blive frakendt kørekortet for at køre beruset på cykel?
Hurtigt svar: Nej.
Hvis politiet vurderer at man "ikke er ædruelig" kan kørekortet inddrages (færdselslovens §60, jf §56 stk 3). Den vurdering kan i princippet tænkes at skyldes at politiet ofte træffer én stangberuset på cykel. Men vurderingen vil ikke have meget at gøre med om man er fuld på cykel eller til fods.
Hentet herfra

http://www.usenet.dk/oss/dk.videnskab.jura/#5.1

Mvh
Brian

Kommentar
Fra : jakjoe

Dato : 09-04-04 19:42

Beruset på cykel, har ikke noget med kørsel i bil at gøre.
Derfor kan du ikke miste kørekortet.

Der er et eller andet med, at politiet vil gøre sig kraftige overvejelser, hvis du den ene gang efter den anden snuppes på cykel med "for lidt blod i sprittet" .

Men hvordan det foregår, se det ved jeg ikke.
Domstol og andet skal der helt sikkert ind i billedet.
Udtalelse fra en læge eller andet om personens evne til at føre bil.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 09-04-04 19:42

Der er ingen promilleregler for kørsel på cykel. Man skal bare kunne færdes betryggende uden fare for sig selv eller andre. Hvis indragelse af kørekort skulle komme på tale i den anledning er det ikke beruset kørsel på cykel der er årsagen, men at den pågældene til stadighed er beruset og derfor er uegnet til på noget tidspunkt at føre motorkøretøj.
Altså Briani har ret.

Kommentar
Fra : briani

Dato : 09-04-04 19:43

Kan man miste sit kørekort til bil ved at cykle i beruset tilstand?

Hvis du kører på cykel i beruset tilstand og er så uheldig at blive snuppet af politiet, bliver du ikke dømt for promille- eller spirituskørsel, som du f.eks. ville have gjort, hvis du havde kørt i din bil. Dog skal det nævnes at man godt kan blive frataget sit kørekort og retten til at køre bil, hvis man bliver stoppet så mange gange, at politiet mener at man har et permanent alkoholproblem og dermed ikke egner sig til at have kørekort og køre bil
Ifølge loven bliver man idømt en bøde på 3 gange 500 kr., hvis man cykler beruset, på fortovet eller har glemt dine lygter

Tyvstjålet herfra

http://www.netprofessor.dk/artikler.asp?id=1486

Brian

Kommentar
Fra : briani

Dato : 09-04-04 19:52

Og så snupper vi lige en mere

Kan man miste kørekortet ved at cykle i beruset tilstand?
Ja , så har der været diskussion i middagspausen igen..
Kan man miste sit kørekort, hvis man bliver taget beruset på cykel?
Hilsen
Et par gutter fra Sabroe Refrigeration
SVAR:
Nej, det kan man ikke, medmindre man flere gange kører stærkt beruset på cykel og dermed dokumenterer, at man har et så permanent alkoholproblem, at man ikke er skikket at køre bil.
Med venlig hilsen
Erik Frodelund
Tyvstjålet herfra

http://www.familieadvokaten.dk/Breve-900/b900-143.html

Brian

Kommentar
Fra : ellebye

Dato : 09-04-04 19:57

>Brian to jurister 2 forskellige svar.
Politiet kan til enhver tid forlange at en billist skal op til fornyet køreprøve hvis personen findes uegnet til at køre bil. Så blot ved udsendelsen i fjernsynet om DK værste billist, hvor flere af deltagerne er indkaldt til vejledende køreprøve, dette ikke det samme som, at de umiddelbart får taget kørekortet, men de skal ved den vejledende køreprøve bevise at de stadig kender færdselsreglerne, og stadig kan køre forsvarlig i bil, ellers tages kørekortet fra dem.

Kommentar
Fra : briani

Dato : 09-04-04 20:03

Hejsa ellebye

Bliver man taget en gang for at køre beruset på cykel,så kan de sku da ikke tage kørekortet.

Så kan de da også snuppe den,hvis man går beruset på gaden.eller løber fuld på rulleskøjter

Men bliver man snuppet op til flere gange,ja så er kørekortet i fare.

Mvh
Brian

Kommentar
Fra : refi

Dato : 09-04-04 20:06

Som spørgsmålet er formuleret må svaret blive NEJ
Men man kan efterfølgende miste dig - som også bliver nævnt hvis man gentagne gange bliver noteret for at overtræde færdselsloven på en sådan måde at man findes uegnet til at føre motordrevet køretøj.

Kommentar
Fra : ellebye

Dato : 09-04-04 20:25

>Brian
Her har du den konkrete ordlyd fra færdselsloven:

----------------------------
Spirituskørsel

§ 125. Retten til at føre motordrevet køretøj, hvortil der kræves kørekort, skal frakendes føreren af et sådant køretøj, hvis han har gjort sig skyldig i spirituskørsel.
----------------------------

Som du kan se er det er "gummi §", som politiet altid vil henvise til, uanset hvilket køretøj man har kørt på i beruset tilstand.
Derefter er det på til juristerne og domstolene om der måtte være "formildende omstændigheder" der taler for det modsatte.

Kommentar
Fra : ellebye

Dato : 09-04-04 20:27

Man har indrettet § så snedig, at der ikke står, at forseelsen SKAL være begået i et motordrevet køretøj.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 09-04-04 20:29

Ellebye, den paragraf handler alene om at føre motorkøretøj hvortil der kræves kørekort.

Kommentar
Fra : jakjoe

Dato : 09-04-04 20:31

Føreren af et sådan køretøj !!!!!!!!!
Det er altså en bil, og ikke en cykel det handler om.

Det er ikke nogen gummiparagraf.
Jeg giver dig ikke ret !!!

God påske.

mvh
jakjoe

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 09-04-04 20:31

det er ordene: et sådant køretøj, der gør forskellen

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 09-04-04 20:32

2 sjæle.........

Kommentar
Fra : briani

Dato : 09-04-04 20:32

Hejsa Ellebye

§ 125 henviser til et motordrevet køretøj

Og en cykel er ikke motordrevet

Nu tror jeg du er ved at være

Brian

Kommentar
Fra : jakjoe

Dato : 09-04-04 20:32

Min hilsen var til ellebye.

Beklager, at jeg ikke fik det med.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 09-04-04 20:33

En ting må man lade "Nick15"

Hans spørgsmål får altid folk på barrikaderne

Kommentar
Fra : ellebye

Dato : 09-04-04 20:38

Rigtigt, og den ret kan inddrages hvis man har gjort sig skyldig i spirituskørsel, ikke nødvendigvis i en bil.

Lovgivningen er meget snørklet og indviklet, og den dag man skærer alle love ud i pap, så har advokaterne heller ikke noget at bestille.
Advokaternes opfattelse
Domstolenes opfattelse

Jeg tror ikke jeg på noget tidspunkt er stødt på en lov der ikke kunne fortolkes.

Kommentar
Fra : ellebye

Dato : 09-04-04 20:43

>nick15 er det noget du har været ude for, eller er det blot teoretisk?? ellers kunne vi da godt tænke os at læse resten at historien, hvis det er noget politiet HAR gjort.

God påske her fra, og pas nu godt på hinanden.
(Vi har jo ikke andre)

ellebye

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 09-04-04 20:48

Denne gang må vi nøjes med at være enige om at være uenige, og pyt noget lykkedes da

Kommentar
Fra : bibsamie

Dato : 09-04-04 21:39

briani

du kan da sagtens få en motordrevet cykel, ovenikøbet en dansk opfindelse.

per

Kommentar
Fra : ellebye

Dato : 09-04-04 21:40

Det er da også en form for enighed.

PS! Intet med spørgsmålet at gøre. Hvad har man nu gjort i dag, det er flagdag og man skal flage på halv, 2 halve, 1/2 for langfredag og 1/2 for 9. april. Hvordag har man løst det problem?

Kommentar
Fra : refi

Dato : 09-04-04 21:44

Man flager vel på 1/4

½*½ = 1/4

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 09-04-04 22:02

1/2 x 1/2 =1/4
men
1/2 + 1/2 = 1/1
og så vedtog man at flage på 1/2, 1/1 dagen

Kommentar
Fra : refi

Dato : 09-04-04 22:10

Kommentar
Fra : ellebye

Dato : 09-04-04 22:41

Godt man ikke har flagstang.

Godkendelse af svar
Fra : Nick15

Dato : 11-04-04 19:42

Kommentar
Fra : konkurrencesvar.dk

Dato : 16-08-05 06:55

Jeg ved godt det er en gammel tråd, men vil alligevel lige ligge en kommentar.....

------------------------------

PÅSTAND:
Man kan miste sit kørekort ved at køre fuld på cykel eller knallert30 (defineret som knallert der ikke kræver indregistrering)

LOVENS TEKST:
§ 125. Retten til at føre motordrevet køretøj, hvortil der kræves kørekort, skal frakendes føreren af et sådant køretøj, hvis han har gjort sig skyldig i spirituskørsel.

KOMMENTAR:
Læg mærke til formuleringen: Føreren af et sådant køretøj".
Der er altså tale om en der faktisk fører et køretøj, der kræver kørekort.
Man kan derfor ikke miste sit kørekort ved at køre spirituskørsel på en cykel, eller en knallert 30 (Knallert45 er en anden snak, da man skal have kørekort efter færdselslovens § 63a)
(Førerbevis til knallertkørere mellem 16 og 18 år er iflg. Lovgivningen ikke et kørekort, men et bevis)

------------------------------

PÅSTAND:
Hvis man gentagende gange bliver taget fuld på cykel eller knallert30 (defineret som knallert der ikke kræver indregistrering) kan man miste sit kørekort.

LOVENS TEKST:
§ 60. Politiet kan inddrage førerretten, hvis den pågældende ikke længere opfylder betingelserne for at få kørekort. Såfremt en person nægter at medvirke til de undersøgelser eller prøver, der er nødvendige til afgørelse heraf, kan politiet straks inddrage førerretten. Spørgsmålet, om den pågældende er afhængig af brug af euforiserende eller andre bevidsthedspåvirkende stoffer eller ikke er ædruelig, kan forlanges indbragt for domstolene. Indbringelsen sker efter reglerne i straffelovens § 78, stk. 3.

KOMMENTAR:
Det er en udbredt misforståelse at man ved gentagne gange kan miste sit kørekort ved hjælp af § 60
Det er klart at man ved gentagne gange indikerer at man ikke opfylder betingelserne for at erhverve et kørekort, og personen kan risikere en undersøgelse som kan indbringes for retten.
Personen vil dog IKKE blive sigtet for spirituskørsel med henblik på fratagelse af kørekort. En evt. fratagelse af kørekortet vil heller ikke blive gjort med baggrund i noget lovbrud som omhandler spirituskørsel, men udelukkende en vurdering af hvorvidt personen opretholder betingelserne for at få kørekort, og hvor en lægeerklæring vil indgå som bevisførelse.

------------------------------

KONKLUSION:
Der er ingen lovhjemmel noget sted i færdselsloven der bemyndiger politiet eller nogen domstol at fratage nogen deres kørekort med begrundelse i en sigtelse for spiritus-kørsel på cykel eller knallert30 (defineret som knallert der ikke kræver indregistrering)
Altså kan man ikke miste sit kørekort ved at køre fuld på cykel eller knallert30

Kommentar
Fra : Lykke-piin

Dato : 09-11-06 10:52

Kan man få inddraget sin knallert hvis man er under 15 ?

Kommentar
Fra : Lykke-piin

Dato : 09-11-06 10:55

Indsæt din tekst herHaalllooooo ?

Er der nogen derude ?

Kommentar
Fra : Lykke-piin

Dato : 09-11-06 10:56

Kode
....

Kommentar
Fra : Lykke-piin

Dato : 09-11-06 10:59

Hvad ?