/ Forside/ Interesser / Hus og have / Møbel-reparationer / Spørgsmål
10  transor 665
rengøring af lædermøbler
Fra : 9881
Vist : 12615 gange
300 point
Dato : 09-04-04 14:36

hej Alle,vi har i vores stue en 2 pers. og en 3 pers. sofa i lysbeige læder de er efterhånden godt brugte at se på og vi vil gerne have råd om hvordan vi bedst muligt får dem tilbage til den oprindelige farve og udseende.Det skal nævnes at vi har prøvet at piske sæbespåner og bruge skummet til at rengøre med -det var ikke godt-har hørt noget om at man kan bruge skummetmælk ??? mvh ole

Kommentar
Fra : jakjoe

Dato : 09-04-04 14:45

Jeg ved ikke om opskriften, som ligner det i har gjort, giver bedre resultat.
Her skal det tørres over med sæbespåner i lunkent vand.
Altså lidt mere end bare skummet

Det kan da prøves

http://www.fi.dk/hjemmet/rengoering/materialer_inventar/laeder/

Kommentar
Fra : refi

Dato : 09-04-04 14:50

Lunkent vand og sæbespåner.
Evt. efterbehandling med en farvefri olie.

Kommentar
Fra : grethes

Dato : 09-04-04 15:01

Hæld 50 g hørfrø i en dobbelt nylonstrømpe, bind en knude og kog frøene i ½ l vand i ca. 20 min og afkøl. Nu har du en svamp til afrensning af lædermøbler. Inden møblerne tørrer helt, kan det ligne en katastrofe, men tag det roligt. Efter et par timer er dine møbler rene og fine, og smårevner og hvide rande er forsvundet. Må bruges to gange om året.

Et råd fra en møbelmand. Min svigermor har afprøvet det på sine lædermøbler med godt resultat.

Måske et forsøg værd.

Grethe

Kommentar
Fra : CCjunior

Dato : 09-04-04 16:00

hvis det er analin læder så må i IKKE rense dem.. så bliver de først grimme.. ellers så siger sadelmageren ( konen ) at det burde virke med sæbe spåner..
desværre så er de sæbespåner man kan købe nu om dage syntetiske så de er ikke lige så gode som de " gamele " sæbespåner

husk at du skal bruge destileret vand.. ellers risikere du at få kalk kanter..altså skjolder..

Junior

Kommentar
Fra : lillespir

Dato : 09-04-04 19:10

Hej 9881.

Jeg bruger sæbespåner til mine lædermøbler, og der har aldrig været anvendt andet rengøringsmiddel til dem.
Jeg gør således; Koger en liter vand opløser heri ca. 1½ spsk sæbespåner,tørre møblerne over med en opvreden klud.I den sofa hvor jeg startede, er læderet næsten tør når jeg er færdig med næste sofa, har den første striber efter kluden, tørre jeg dem over med en klud hårdt opvredet i rent vand. Dette gøres 1 gang om måneden
Husk ingen pauser når du går igang, da det ofte er lig med skjolder.
Super reslultat,
Vores møbler er knap 10 år.
Jeg har aldrig hørt om det med skummetmælk.

Held og lykke med jeres møbler.
Hilsen Rita

Kommentar
Fra : 9881

Dato : 25-04-04 18:30

Jeg er ikke helt klar over om vores møbler er analin læder hvordan ser jegh det og hvad kan kuren så være ifremt det er analin mvh ole

Kommentar
Fra : plutorat1893

Dato : 26-04-04 16:43

Hej
Jeg har arvet en lædersofa og læderstol. Jeg er ikke helt klar over hvilken slags læder det er. Møblerne er vel ca. 30 år gamle og pænt flotte.
Mit problem er lugten af de tusindvis cerutter disse møbler har været udsat for.
Hvad gør jeg?

vh
Claus

Kommentar
Fra : refi

Dato : 26-04-04 16:50

Det bedste er nok at starte med at oprette dit eget spørgsmål.
Ude til højre kan du trykke på - stil et spørgsmål - og derefter lave et nyt.
Her er det kun dem der indtil videre er deltagere der ser dit spørgsmål.
Velkommen til Kandu

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 26-04-04 18:30
Kommentar
Fra : jakjoe

Dato : 27-05-04 00:11

Kan spørgsmålet lukkes ?

mvh
jakjoe