/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Spørgsmål
10  pallebhan.. 24310
Hvordan laver jeg en Bad Sestors på en F~
Fra : dhl
Vist : 547 gange
200 point
Dato : 08-04-04 14:16

Hej

Er der nogen som kender et program til at lave en Bad sector på en floppy disk.
Jeg skal bruge det til at lave en simpel kopibeskytekse af en livens diskkette, jeg er godt klar over at der findes måeder at kopier en diskkete med defekte sektore på men det er kun ment som lidt ekstra bøvl for evt. personer der ønsker at kopier denne diskkette.

Kommentar
Fra : dscoop80

Dato : 08-04-04 14:32

Hej dhl...

Når du er inde i windows gør du følgende:

1. Gå ned i "Start" og i "Kør" og skriv: CMD
2. Nu er du ude i prompten! sæt disketten i drevet og skriv: format a: /C
3. Nu formaterer systemet disketten og tjekker for bad-sectors!

Mvh. Cooper

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 08-04-04 14:58

Hej
Hvis du bare skal rette fejlne på en Diskette kan du med fordel anvende "Scandisk" som er en del af "tilbehør" i Windows.

Og lade den rette fejl på Drev "a".

Format som Cooper skriver, sletter alle oplysnninger. Det gør Scandisk ikke.
mvh Benjamin

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 08-04-04 14:59

Hej
Hvis du bare skal rette fejlne på en Diskette kan du med fordel anvende "Scandisk" som er en del af "tilbehør" i Windows.

Og lade den rette fejl på Drev "a".

Format som Cooper skriver, sletter alle oplysnninger. Det gør Scandisk ikke.
mvh Benjamin

Kommentar
Fra : Brommi

Dato : 08-04-04 14:59

øhh. du vil lave bad sectors på en floppy disk? det kan man ikke.. men prøv at stryge den op af en kraftig magnet så skal der nok ske noget balade med den floppy... men så risikerer du jo bare at dataen forsvinder..
dyp evt den ned i noget vand, det er en klar vinder hehe
mvh Brommi

Kommentar
Fra : refi

Dato : 08-04-04 15:00

Jeg har ikke helt forstået meningen med dit spørgsmål.
Er det bare for at ødelægge disketten så den ikke kan kopieres?

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 08-04-04 15:16

Hej
Undskyld Jeg læste spørgsmålet forkert laver er ikke det samme som at reparere.... ;-(

En Bad sektor er "et ikke magnetiserbart område" på disketten den eneste måde du fysisk kan gøre det på er at kradse belægningen af skiven. Der findes ikke programmer der kan ødelægge Diskettens fysiske egenskaber.
mvh Benjamin

Kommentar
Fra : refi

Dato : 08-04-04 15:22

Jeg har stadig ikke forstået ideen i spørgsmålet.
Er det bare en kopibeskyttelse du vil lave?

Accepteret svar
Fra : pallebhansen

Modtaget 200 point
Dato : 08-04-04 17:22

Du kan ikke lave en bad sektor, uden at få å problemer med at læse den selv, og skal så til at bruge et recovertool.
Men alle worddokumenter kan du kopibeskytte, så kun du kan læse dem med et password.
Det kan du også gøre med andre typer filer, feks. ved at kopibeskytte Zip eller Rar filer på disketten.
SE mere her om forskellige programmer der kan gøre det. http://www.itsecurity.com/asktecs/dec5801.htm
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : IBM760

Dato : 08-04-04 19:43

Hej dhl,

hvis jeg ikke husker forkert benyttede man engang laserhuller til kopisikring.

Nu besider du formodentligt ikke en laserbrænder, men med lidt forsigtighed kan du forsøge at lave et hul med en nål.
Problemet er kun at finde et sted, hvor du ikke har gemt data. - Om læsehovet kan holde til, at læse henover hullet skal være usagt.

Men selvom det skulle virke, vil det jo fortsat være muligt at kopiere de enkelte filer!!!

Mvh
Ivan

Kommentar
Fra : natmaden

Dato : 08-04-04 19:49

Det bruges da på cd'er og var en normal kopibeskyttelse på bla. Amiga disketter.
Man laver en tilsyneladende 'bad sector', når disketten kopieres, vil kopiprogrammet rette fejlen,
men da fejlen skal være der, vil kopiet ikke virke.
http://www.google.dk/search?hl=da&ie=UTF-8&oe=UTF-8&q=bad+sector+copyprotection&btnG=Google-s%C3%B8gning&meta=

->pallebhansen , jeg havde for et par års tid siden et lille pgm. hvis eneste foremål var at fjerne password.
det kunne finde dem på under 10 min i *.doc og *.zip filer, husker ikke hvad programmet hed, men det er nok lige så let i dag.

Mvh. Natmaden

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 08-04-04 22:35

Ja det er rigtig at der findes mange programmer der kan bryde en sikring, det kommer helt an på hvor sikker man vil have det, man får i dag, programmer der krypterer "langt hårdere", så selv ikke FBI kan bryde koden, hvis de ikke kan få fat på kildematerialet (Den tilfældige tal bogstavrække som er lavet med programmet)
Men jeg regner ikke med at dhl`s "venner", vil bruge hele deres liv og studere matamatiske formler, for at se hvad der er på en diskette.
Men det er da rigtig at en alm. Wordtekst der er læsebeskyttet, kan rimelig hurtigt brydes, med et hackerprogram.
VH Palle Hansen

Godkendelse af svar
Fra : dhl

Dato : 22-04-04 22:26

Tak for svaret pallebhansen.