/ Forside/ Interesser / Fritid / Knallert / Spørgsmål
10  dova 3104
Hvorfor kører en tunet FZ50 kun 45 km/t?
Fra : codename
Vist : 6154 gange
500 point
Dato : 07-04-04 17:31

Jeg har forsøgt at få min Suzuki FZ50 til at køre hurtigere, men jeg kan ikke få den over 40-45 km/t ud af en lige strækning og 50 km/t ned af bakke.

Jeg har monteret følgende:

Cylinder kit: 45 mm med tre skyllekanaler
http://www.scooter-dele.dk/ItemDetail.asp?VareID=7171&ItemStart

Topstykke: 45 mm
http://www.protuna.dk/product.asp?c=15588199&n=19066095&pn=19066100

Tændrør: NGK B7HS
http://www.protuna.dk/product.asp?c=15588199&n=19066095&pn=19066102

Karburator kit: 16 mm karburator og studs, samt carbon dobbeltmembran
http://www.protuna.dk/product.asp?c=15588199&n=19066134&pn=19066142

Luftfilter: Doppler Venturi
http://www.dansk-scootertun.dk/shop/productinfo.asp?id=859

Udstødning: Tecnigas Next (forrør og flanche er hjemmelavet og udskiftet med det der sad på)
http://www.scooter-shoppen.dk/system/billeder/Modelo_NEXT.jpg

Karburatoren er omdyset (#94) og indstillet således at den kun firtakter ned af bakke.

Hvis jeg sætter tunudstødningen fra Protuna på (http://www.protuna.dk/product.asp?c=15588199&n=19066148&pn=19066150) (hvor flanchen er udskiftet med en som passer,) kommer den ikke over 40 km/t ud af en lige strækning, men optrækket bliver lidt bedre. Hvis jeg kører uden udstødning har det samme virkning som med Tecnigas udstødningen.

Har tjekket følgende steder for falsk luft:

Mellem topstykke og cylinder.
Mellem cylinder og motorblok.
Mellem karburator og indsugningsstuds.
Mellem indsugningsstuds og motorblok.

Håber der er nogle som kan fortælle mig hvorfor den ikke kører hurtigere.

Hilsen
Jesper

Kommentar
Fra : olefahnoe

Dato : 07-04-04 17:46

måske fordi det er ulovligt og den ved det

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 07-04-04 17:46

1. Vender stemplet rigtigt med pilen ned mod udstødning??
2. Vender membranen rigtigt i kaburatoren ??
3. Ka den ta flere omdrejninger end normalt??
4. Er der ændret i garingen??
5. Er der pakninger i omtalte kontrollerede steder for utætheder ??
6. Hvordan er der tjekket for utætheder Med kompressionsmåler??
7. Står den rigtigt i tænding??
8. Er platinerne i orden og justerede hvis nye er de rensede på fladerne eller er det med elektronisk ??
Mvh Sune

Kommentar
Fra : codename

Dato : 07-04-04 18:11

1. Stemplet vender rigtigt.
2. Membranen veder rigtig.
3. Den kan godt tage flere omdrejninger, før jeg satte tunudstyret på kørte den 35 km/t.
4. Der er ikke ændret i gearingen. (optrækket er ikke særlig godt)
5. Pakningerne er kontrolleret for utætheder.
6. Måden der er tjekket for utætheder er ved at se at pakningerne er tætte, låner en kompressionsmåler i morgen til at teste utæthederne med.
7. Jeg ved ikke helt om tændingen står rigtigt, er den for tidelig eller for sen?
8. Platinerne tjekker jeg i aften.

Tak for det hurtige svar!!!

/Jesper

Kommentar
Fra : pallenoc

Dato : 07-04-04 18:14

Prøv at sætte en gearing på der hedder 15/36...hvis den ellers tager omdr. som den skal kører du med denne gearing ca. 80 med din ovennævnte modificering af motoren.

Mvh
Palle Jensen

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 07-04-04 19:13

Den skal stå ca fra1 - til ½ mm tør top i tændingen

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 07-04-04 19:41

Nu bruger Suzuki FZ50 ikke platiner da den kører med CDI tænding. Og skal have en fortænding på 25 grader, ved 4000 omdr.
Man kan kun bruge en kompressionsmåler til at se kompressionen, og dermed om toppakningen er tæt. De andre steder feks.ved bundpakningen, bruger man sæbevand som penseles eller sprøjtes på, man kan også få noget lækspray.
Kompressionsmåling er først nøjagtig når cylinderen er kørt til.
Har du prøvet uden det Doppler luftfilter?
Der kan fåes andre tandhjul til højere gearing, men de siges at være af en meget dårlig kvalitet.
En ting der fortæller meget er jo tændrørets tilstand, hvordan ser det ud.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : codename

Dato : 07-04-04 19:52

Om jeg har Doppler luftfilteret på eller ej giver ingen forskel i ydeevne, kun i lyden.
Som optrækket er nu, har jeg slet ingen intentioner om at geare den.

Tændrørert ser fint (lysebrunt) ud.

Så kan jeg bedre forstå at jeg ikke kunne finde nogle platiner, men er det ikke på statoren at man indstiller tændingen?
Skal den tænde tidligere eller senere?

Nu ved jeg ikke intet om CDI tænding, kan den indstilles på en måde, eller er det kun statoren man kan indstille på?

/Jesper

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 07-04-04 21:33

Jeg spørger også om det evt er elektronisk tænding i mit svar da jeg ikke var sikker
Sune

Kommentar
Fra : pallenoc

Dato : 07-04-04 23:09

Hvis du ikke er sikker på at stille tændning på din motor, SÅ OVERLAD DETTE TIL EN PROF!!!! Forkert tændningstidspunkt kan beskadige dit stempel og i værste fald brænde hul i det med ALVORLIGE følger!!!
Statoren er den ydre del af din strømproducen(generator) hvor rotoren kører direkte på krumtappen. Den har ikke noget med din tænding som sådan at gøre, den/de laver bare strøm.

Mvh
Palle Jensen

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 07-04-04 23:23

CDIèn stiller selv tændingen, det er hele ideèn med den, men ellers skal en hurtigroterende motor tænde tidligere, altså flere mm før top, det kan også måles i vinkel hvis man som på en bil har et eller flere mærker på svinghjulet (startkransen), så er 0 grader når stempelet er i top, og 180 grader i bund. Og som du kan se jeg skriver: "Og skal have en fortænding på 25 grader, ved 4000 omdr." Der er jo på ældre knallerter en fast fortænding (feks.1.3mm) før top, også benævnt (BTDC)(Before Top Dead Center), og og da der som regel ikke er et mærke at blinke på med en stroposkoplampe, angives der ikke her nogen vinkel.
Din knallert har måske en tænding på 2mm før top, som svarer til ca 8 Grader, men det er i tomgang, og for at det skal være mere præsis og for at se om CDIèn tilbagestiller tændingen så den tænder tidligere, ja så angiver man det ved 4000 omdr/min.
Da det er angivet sådan på din maskine, kan en knallert eller bilmekaniker, eller en hvilken som helst person der har en tændingspistol (stroposkoplampe)(THansen), se om CDIèn virker. Nogen CDIèr er begrænset i omdr. tal, men det mener jeg ikke din er.
Men jeg har ikke lige nogle gode ideer til hvorfor din ikke kan køre hurtigere.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : codename

Dato : 08-04-04 00:01

Jeg har i mellemtiden fået fat i værkstedsmanualen, hvor jeg kan se, lige som du skriver, at tændingstidspunktet er 25 grader (+/- 2 grader) ved 4000 omdrejninger i minuttet.

Men der står også at man kan indstille tændingen (side 3-13) til at tænde tidligere ved at dreje statoren med uret, og så er det at jeg ikke er helt med, for hvis CDI’en stiller tændingen, har det vel ingen virkning eller hvad?

Jeg har også fundet ud af at nogle Yamaha Jog’er har en CDI der er begrænset, men hvordan kan jeg finde ud af om min CDI så er begrænset? Jeg kan godt få fat i en tændingspistol, kender en bilmekaniker der har en.

/Jesper

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 08-04-04 00:34

Ja du kan da godt prøve at stille tændingen tidligere, for CDIèn går jo bare ud fra at når den får en impuls ved tomgangshastighed så skal den lave stor forsinkelse (men tænder så ved feks. 8 grader), når den så får flere pulser pr. min (altså over tomgang), så skal den "fjerne en del af kondensatorvirkningen), altså forsinkelsen, for til sidst at have fjernet forsinkelsen helt, ved måske 6000 omdr./min.
Det hindrer naturligvis ikke knallerten i at køre med flere omdrejninger. Hvis den er begrænset, som er en anden funktion, så begynder den at smide nogle at impulserne, måske hver femte, ved måske 8000 omdr./min.
Så du kan godt stille udgangspunktet for hvornår pulsgiveren giver puls til CDIèn, det gøres nok på normalt vis ved at dreje grundpladen bag magnetsvinghjulet.
Du kan jo med tændingsspistolen se hvor mange omdr. den kan kravle op på, hvis den går over 8000, så er jeg ret sikker på den ikke er begrænset, du kan selvfølgelig også bare købe en ubegrænset CDI, men de er ikke helt billige, og giver ikke gevinst, hvis din heller ikke er begrænset, og for det andet er det noget rod at de alle har forskellige stik, og det er ikke let at klippe stik over, og forbinde de rigtige ledninger. Og hvor finder du lige en der passer på din knallert?
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : codename

Dato : 08-04-04 10:55

Ifølge bilmekanikeren kan man ikke tjekke om CDI'en er begrænset med en tændingspistol, det eneste den kan måle er hvor mange grader før top at den tænder.

Hos www.scooter-dele.dk er de i en ubegrænset CDI, men jeg tror ikke at den passer til min, for den står ikke under FZ50.

/Jesper

Kommentar
Fra : codename

Dato : 10-04-04 11:02

Jeg har været ovre ved min lokale cykelmekaniker, og han siger at CDI'en ikke er begrænset, og at den samme CDI bruges på nogle Suzuki motorcykler. Han kunne desværre heller ikke se nogle umiddelbare grunde til at den ikke vil køre hurtigere. Han vil gerne kigge nærmere på det, men han kunne ikke sige om det vil tage en eller tre timer at finde fejlen, derfor håber jeg at der er en Jer her inde på Kandu.dk som kan.

/Jesper

Kommentar
Fra : rasmusbuh

Dato : 10-04-04 13:10

Du kunne prøve at sætte et 45 mm stempel i også?

Kommentar
Fra : codename

Dato : 10-04-04 13:13

Det er der også, ellers ville den slet ikke kunne køre

/Jesper

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 11-04-04 00:52

Det er en af de sværeste knallerter at få til at køre stærkere
http://www.honda-express.dk/?App=www.honda-express.dk&Item=1598
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : pallenoc

Dato : 11-04-04 07:34

Prøv at gå frem efter denne "vejledning" ...det er beskrevet ret godt hvad du skal være opmærksom på ifm tuning af netop din model:

http://home19.inet.tele.dk/dnk121/suzuki.htm

HELD OG LYKKE!!!

Mvh
Palle Jensen

Kommentar
Fra : codename

Dato : 11-04-04 10:49

OK tak

Det prøver jeg...

/Jesper

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 28-04-04 00:01

Husk at lukke
Mvh sune

Kommentar
Fra : cclaus63

Dato : 28-04-04 01:44

prøv at skifte din carbon plader til de orginale, min svorger satte sådan nogle på en pgo
det dude slet ikke, den gik ned på ca50km hvor den plejer at rende 90 så dem smed
han i skrallespanden, de er for stive
vh cc

Kommentar
Fra : codename

Dato : 28-04-04 14:50

Tak for svareret, det vil jeg prøve.
/Jesper

Kommentar
Fra : codename

Dato : 30-04-04 16:22

Nu har jeg prøvet at sætte standard membranen på igen, og det gav ingen forskel selvom om der kan komme meget mindre benzin igennem den. Samtidig kan jeg godt sætte en så stor dyse i kaburatoren at den firtakter, men jeg kan ikke forstå hvis det er kaburatoren der begrænser den, for det er den der bruges til Protunas 8,5 HK tun.
/Jesper

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 30-04-04 18:23

Du skal selvfølgelig bruge racermembranen, og afprøve den inden den sættes på.
Du afprøver ved at blæse og suge med munden, der må ikke kunne suges, altså den skal være hel tæt den ene vej.
Har du prøvet at køre uden luftfilter?
Den skal først firtakte når den når tophastighed eller ned ad bakke, og så skal du 2 numre ned i dysestørrelse.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : codename

Dato : 30-04-04 19:30

OK nu har jeg sat den på igen. Når jeg suger ind af lukker den helt tæt, og nu jeg puster åbner den lidt, og så siger den en svag brummen. Om jeg har luftfilter på eller ej giver ingen forskel i hastighed, kun i lyden.

Når jeg sætter en dyse #100 i firetakter den lige meget hvor nålen står når den kører lige ud, og når jeg har en #95 og splitten er i anden nedserste hak firetakter den kun når jeg kører ned af bakke, og den firetakter slet ikke når jeg kører lige ud.

Men er det ikke underligt at der ingen forskel er i hastigheden på om jeg har den ene eller den anden membran på?
/Jesper

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 30-04-04 21:34

Nej der er ikke den store forskel på membranerne, kun lidt i overfladeareal, så det har altså ikke noget særligt at sige angående din manglende topfart.
Det er ideelt med den #95, hvis du kunne få din scooter gearet lidt op, så forsvandt 4-takten også ned ad bakke.
Den scooter må sku da tage en masse omdrejninger, og være ret hurtig i optræk, så dit problem må da ligge i at den ikke er gearet nok. Jeg har godt nok læst at andre tandhjul ikke er ret gode, men der er da ikke andet at gøre end at give den større fortandhjul.
PS: Hvor nålen står, har intet med topfart at gøre, kun noget med tomgang, og lidt over tomgang.
http://www.kandu.dk/dk/tip/5833
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : cclaus63

Dato : 30-04-04 22:53

du har gjort udstødningnink kanalelen rent fra cylinderen, du har også en fløjte der er ren
for den kan tag det hele.
vh claus

Kommentar
Fra : cclaus63

Dato : 30-04-04 23:03

nu kører du med den teknigas prøve lig og se om den ikke er drosselt
i bag, det er den sidst mulighed jeg kan give dig, ellers prøve en anden udstødning
for det er hvad jeg tror der bremser din fart
vh cc

Kommentar
Fra : codename

Dato : 01-05-04 00:45

Optrækket er OK af en FZ50, men en Yamaha Jog, som ikke er tunet har et der er bedre. En af mine kammerater har en FZ50 som kører 60 km/t og den har et 6,5 HK tun fra Protuna af, og hans er ikke gearet. Derfor burde det ikke være fejlen.

På cylinderen har jeg opdaget at der står 49 kubikcentimeter, hvilket svarer til en 41 mm cylinder. Min er som nævnt en 45 mm, så jeg har en mistanke om at det er en 41 mm der er boret op til 45 mm. Hvis det er tilfældet, er dimensionerne mellem skyllekanalernes størrelse og rumfanget så ikke forkert?

Udstødningen er taget fra en Aprilla Sonic som ca. kørte 80 km/t, så jeg ved at den ikke er begrænset, men jeg vil lige prøve at rense den i morgen, og også udstødningsporten.

/Jesper

Accepteret svar
Fra : pallebhansen

Modtaget 500 point
Dato : 01-05-04 00:59

Jo sådan da, forholdet kan være forkert, det gælder jo om at have så store skyllekanaler som muligt. Er du sikker på de ikke har solgt dig en standardcylinder? Har du sammenlignet med den orginale? Har du prøvet at måle diameteren, og event. sætte standardtopstykket på?
Du kan jo altid slibe og polere dine skyllekanaler, men det er et stort arbejde.
Jamen en jog har variomatic, altså million-gear, så de er altid hurtige i optræk, disse "nye" scootere.
Citat fra den 11/04 0052: "Det er en af de sværeste knallerter at få til at køre stærkere"

VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : codename

Dato : 01-05-04 01:26

Jeg har målt diameteren til 45 mm, så det er ikke et standard cylinder. Jeg ved at man kan få en 45 km/t cylinder, hvor der er en ekstra skyllekanal på, og jeg tror at det er sådan en der er boret op til 45 mm.

En cylinder til 45 km/t (41 mm med 3 skyllekanaler):
http://www.thansen.dk/product.asp?c=245764135&n=282523637&pn=282523655

Cylinderen som jeg har monteret (45 mm med 3 skyllekanaler)
http://www.scooter-dele.dk/ItemDetail.asp?VareID=7171&ItemStart=

Hvordan kan jeg finde ud af om skyllekanalerne er store nok?

Hvis det er tilfældet at de er for små, vil jeg overveje at købe en cylinder på 47,6 mm med 7 skyllekanaler, men det er kun hvis fejlen ligger i cylinderen og at den nye vil give en forholdsvis stor hastighedsforøgelse.
http://www.scooter-dele.dk/ItemDetail.asp?VareID=8472&ItemStart=

/Jesper

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 01-05-04 23:19

Jeg er meget i tvivl om hvad det er for forskellige cylindersæt der sælges, og om der i det hele taget er nogen væsentlig forskel.
Der er heller ikke megen ide i at have 7 skyllekanaler, hvis der stadig kun er 2 eller 3 hovedkanaler, og de er samme størrelse. At de så bliver til 7 huller oppe foroven behøver ikke at give nogen forskel, men en forskel er der dog alligevel, og det er at stempelringene ikke så let går ud og knækker i en stor bred "skyllekanalsudløb" men at der er bro imellem hullerne.
Man kan ikke som sådan sige de er for små, men man kan sige at der er lige rigelig modstand for luftblandingen, lige som der kan være i karburatoren, membranen, manifolden/indsugningsrør mm. Det kommer også meget an på hele systemets glathed, men det kan man selv slibe og polere op.
Hvis knallerten trækker godt op af bakker, så er der kræfter til en opgearing, der vil give størrer topfart.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 14-06-04 07:58

Spørgsmålet har stået længe, du skal huske at lukke det, ved at give point til det svar der kom nærmest.
Jeg siger ikke at jeg skal have dem, men kun at de skal uddeles, iflg. Kandu`s regler.
Og du har jo allerrede mistet pointene.
Du lukker spørgsmålet ved at klikke på accepter ude til højre for det svar du syntes.
Men mener du at du kan få mere ud af spørgsmålet, kan du komme med en kommentar, der måske sætter mere fut i svarene.

VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : codename

Dato : 14-06-04 11:14

Jeg ved godt at spørgsmålet har stået stille længe. Grunden til at jeg ikke har lukket det er at jeg venter på at få den 47.6 mm cylinder som er i restordre, og har været det længe, samt en geraing.
Før jeg har fået det, ved jeg ikke med sikkerhed hvem der er kommet tættest på det rigtige svar, og dermed skal have point, eller om det er noget helt andet der er galt.

/Jesper

Ps. Jeg er glad for at jeg har fået svar på mine indlæg så hurtigt her inde.

Kommentar
Fra : codename

Dato : 16-08-04 21:07

Nu har jeg endelig fået fat i det omtalte cylinder kit. Det har desværre ikke været muligt for mig at fremskaffe en gearing…

Jeg kan nu konkludere at det var cylinderen der var skyld i den lave topfart. Har endnu ikke fået den målt efter en bil, men når jeg kører lige ud peger nålen på speedometeret ned på mig selv, så jeg vil tro den har en topfart på ca. 80 km/t. Optrækket fra 0 – 30 km/t er ikke særlig godt i forhold til hvad det er efter de 30 km/t, hvilket jeg tror udstødningen er årsag til.

Et andet problem er også at den tager en frygtelig masse omdrejninger, så den slides meget hurtigt. Men når jeg ikke kan fremskaffe en gearing er det vel ikke noget at gøre ved det…

Mht. hvem der skal have pointene har det ikke været let for mig at finde ud af, da ingen af Jer fandt fejlen, hvilket også var umuligt med mindre man kendte denne specifikke cylinder i forvejen. Jeg har valgt at give pointene til Palle Hansen, da han virker mest kompetent og ivrig, og diskuterede det som blev løsningen på svaret.

Venlig Hilsen
    Jesper

Godkendelse af svar
Fra : codename

Dato : 16-08-04 21:09

Tak for svaret pallebhansen.

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 16-08-04 22:03

Selv tak
codename, en FZ har jo ingen vario, og ingen gear, men en slyngkobling som en Puch Maxi.
Der er ingen ide i at geare en FZ undtagen den er tunet, da den så ikke kan trække sig selv igang ordentlig.
Et gearet tandhjul kan ikke købes, selvom mange sider på nettet siger noget andet. (De er stjålet fra hinanden)
Hvis du vil geare, skal du købe et 15 tands tandhjul fra feks. Puch Maxi og uddreje midten væk, og omvendt på dit orginale tandhjul, det skal gøres på drejebænk, hvorefter de 2 dele skal svejses sammen.
Ja du skal bruge det indvendige af det gl. fortandhjul, da det har specielle riller for akselens "stråler", det skal så svejses sammen med det udvendige fra et andet nyt tandhjul. Men da tandhjul er mere eller mindre hærdede, skal det gøres præcist på en metaldrejebænk.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : codename

Dato : 16-08-04 23:03

Jeg kender en som arbejder ved en drejebænk til daglig, så det kan han sikkert gøre det...

Jeg prøvede lige at lave en søgning på google, jeg kan godt se hvad du mener, teksten er den samme på alle sider der omhandler det, men designet er forskelligt...

Der er bare et problem ved at geare den; det er at optrækket til de 30 km/t ikke er særlig godt som den er nu, og dermed kan jeg vel risikere at den ikke kan komme op i omdrejninger efter gearingen er monteret?

Hilsen Jesper

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 16-08-04 23:29

Ja det er netop det, der er problemet med en 1. gearet knallert, så den skal køre meget op i omdrejninger, hvilket slider meget på den, og larmer.
Derfor skal den nok kun geares med 2 ekstra tænder foran, men det vil stadig gå ud over optrækket, hvilket kan afhjælpes noget med størrer karburator eller en planing af topstykket.
Men som sagt, det er ikke lige den bedste knallert at tune, så man kan overveje at sælge den, da den kan koste en rimelig god pris til "lovlige borgere", måske 2500kr, afhængig af stand.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : codename

Dato : 16-08-04 23:49

Jeg vil lige se om ikke jeg kan finde nogle specifikationer på min udstødning. Har hørt noget om at der er nogle ekspansionsudstødninger der er konstrueret til at trække når den når op på et bestemt antal omdrejninger, og det kunne jo også være tilfældet ved min.

Mit topstykke er købt højkomprimeret, og jeg er defor lidt betænksom ved at plane det. En større kaburator kan jeg ikke finde nogle steder.

At finde et tanhjul på 2 ekstra tænder, er lige så svært for mig, som at finde efter en nål i en høstak.

Grunden til at jeg vil geare den er ikke for at få den til at køre hurtigere, men mere for at få den driftsikker.
Indtil videre er det sjældent at jeg kører mere en 60 km/t selvom den kan det, og jeg tror heller ikke at jeg vil komme til at gøre det særlig meget i fremtiden.

Ved 60 km/t tager den stadigvæk mange omdrejninger, jeg ved ikke hvor hurtig den er konstrueret til at kunne køre, for det må den jo kunne holde til.

Hilsen Jesper

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 17-08-04 00:56

Jo studs og karburator kan da fåes ved: http://www.west-import.dk/
Og igen karburator:
http://www.knallert-dele.dk/search2.asp?selection=Option2&Option3=25&Option1=90&Option2=10

konstrueret til at kunne køre, tja i nogle lande 45km/t, og jo 60 skal den fint holde til, men det er jo klart den ikke kører så langt som hvis den kørte 30km/t
At finde et tandhjul på 2 ekstra tænder, jo til Maxi, som jo skal laves om: WWW.THANSEN:DK
ekspansionsudstødninger der er konstrueret til at trække når den når op på et bestemt antal omdrejninger: Der findes jo ikke specielle udstødninger til org. cylinderen, så må man jo til at svejse, det er der selvfølgelig ikke meget grin ved.
Orginaltopstykke: Kompression 6,9:1 Det kan jo godt planes, men ikke meget hvis det er et specielt du har købt.
Begrænsebøsning i indsugningskanalen er vel fjernet.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : codename

Dato : 17-08-04 02:06

I mit første indlæg nævnte jeg at jeg havde monteret en 16 mm. kaburator og en 16 mm. studs samt en cabon dobbeltmembran. Hos http://www.west-import.dk har de en 16 mm membran og kaburator identisk med det, som jeg har monteret. Jeg kan se at de har en 20 mm. kaburator hos http://www.knallert-dele.dk, men så skal jeg selv til at lave studsen. Det er selvfølgelig en mulighed.

Den udstødning som jeg har på nu, er som nævnt en Tecnigas Next, hvor jeg har lavet et forrør og en flanche, som passer på cylinderen (47,6 mm med 7 skyllekanaler). Det har indtil videre ikke været muligt for mig at finde ud af om den først trækker ved et bestemt antal omdrejninger, hvilket vil være rart at vide for at finde ud af om det vil hjælpe med en større kaburator og studs.

Mit topstykke er et højkomprimeret 45 mm fra http://www.protuna.dk

Hilsen Jesper

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 17-08-04 17:14

Man kan ikke sige det så firkantet: om den først trækker ved et bestemt antal omdrejninger
Men en udstødning har jo en højeste effekt ved et bestemt omdrejningstal, og ændres udstødningen bare en lille smule, er det ved et andet omdrejningstal (Med mere eller mindre hestekrafter)
Man kan få udstødninger der er gode ved lave omdr. og nogle ved høje, og nogle der er rimelige gode ved et ret bredt omdr. område.
Når man speciellaver udstødninger til racerbrug, fremstilles de (Ved forsøg), til at give flest hestekrafter oppe i nærheden af max omdr.
Dem der beskriver det bedst, efter erfaringer fra Polini, er:
http://www.motoline-racing.com/
Du kan jo nok få en del ud af at fremstille studs, og montere 20 mm karburator, men er det arbejdet værd, man skal jo holde et sted.
VH Palle Hansen