/ Forside/ Teknologi / Hardware / Pc'er / Spørgsmål
10  severino 10622
Opstartsproblemer PC
Fra : Madsby
Vist : 893 gange
120 point
Dato : 07-04-04 15:21

Min Mycom PC vil ikke starte mere.
I forbindelse med installation af et program skulle pc-en genstartes. herefter vil den ikke starte igen. Blæserne starter og der kommer nogle få opstartslyde, og så hænger den og kommer ikke videre. Der kommer intet på skærmen.
Bundkortet er et K7T Pro (MS-6330) Alle 4 Diagnostic LED lyser rødt.
Hvad kan der være galt?????????
Mvh Mads

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 07-04-04 15:33

Prøv at holde Insert knappen nede under genstart. Det burde kunne resette din BIOS hvis det er der problemet ligger og det kan det godt være med det du beskriver.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 07-04-04 15:37

Hvad er det for et program du har forsøgt at installere?

Kommentar
Fra : Jacx

Dato : 07-04-04 15:43

du har ikke en CD rom eller en floppy disk siddende i computeren som den prøver at boote fra ??? sørg for at i det mindste at der ikke sidder en diskette i den... du kan også under bios indstillingen vælge hvad den skal bruge som første boot.. sæt den til din harddisk og nr. to til cd.rom og evt. nummer tre til din floppy disk

Kommentar
Fra : Madsby

Dato : 07-04-04 15:58

Har forsøgt med med insert knappen, og det løste ikke problemet. Den kommer slet ikke igang med at indlæse bios, så jeg kan ikke ændre noget i boot rækkefølge, og der er ikke noget i drevene.
Har forsøgt med en ny CPU, og et nyt batteri uden resultat.
Gode råd modtages med stor taknemlighed.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 07-04-04 16:01

Når man har så alvorligt et problem skal man afmontere ledninger til alle diske, afmontere lydkort, netkort osv. så man har det så bart som muligt hvis den på den måde kan komme videre kan man begynde at lokalisere årsagen.
Hvad med strømforsyningen?

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 07-04-04 16:04

Har du flere ramklodser må du prøve at skifte med dem. Batteriet betyder ikk eså meget da de bare bruges til ur og fastholdelse af BIOS indstillinger, men når du har haft det afmonteret vil din BIOS formentlig være reset.
Systematik og tålmodighed er vigtig.

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 07-04-04 16:08

http://www.msi.com.tw/program/service/faq/faq/esc_faq_answer.php?Q_LIST=3&General=all&NA=1
Såvidt jeg kan se er din cpu røget eller ikke installeret korrekt!

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 07-04-04 16:13

Enig med Tedd så nu mangler vi vist svaret på Refi's spørgsmål

Kommentar
Fra : Madsby

Dato : 07-04-04 16:15

Hej Bjarne
Jeg har afmonteret alle ledninger til diske, samt netkort og modem. Lydkort er indbygget. Stadig negativ!!!

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 07-04-04 16:18
Kommentar
Fra : tedd

Dato : 07-04-04 16:20

Ja desværre. Tror nu ikke et program kan smadre cpu'en, men lad os da lige få programmets navn?

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 07-04-04 16:22

..med mindre det er et af de der fancy OC programmer.

Kommentar
Fra : Madsby

Dato : 07-04-04 16:23

Jeg glemte strømforsyningen: Blæserne på CPU og grafikkort, og i strømforsyningen kører. og der er som sagt lys i dioderne på bundkortet, men jeg hak ikke målt spænding på de enkelte ledninger.
Mht. til Program: så er det bare Windows 2000 på en nyformateret harddisk.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 07-04-04 16:29

..og du har ikke kørt overclocket?? eller CPU blæseren har siddet forkert eller været defekt??

Kommentar
Fra : Jacx

Dato : 07-04-04 16:30

Du har ikke byttet rundt på nogle af jumperne på bundkortet ?

Kommentar
Fra : Madsby

Dato : 07-04-04 16:39

Har ikke ændret på clockhastighed og har ikke rørt jumperne og blæseren kører fint. Jeg havde læst informationerne om "damage cpu" og derfor købt en ny. Med hensyn til montering så er der vel ikke så mange muligheder for at montere den forkert. Eller hvad???

Kommentar
Fra : Jacx

Dato : 07-04-04 16:45

en cpu er ikke det sværeste at montere nej.. bare sørg for at når du har sat den i, at komme noget køle pasta på..bare et tyndt lag... det hjælper en hel del på varmen.. og så sørg indeligt for at køleren sidder ordenligt fast

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 07-04-04 16:46

Hov, hvorfor købte du ny CPU? Man kan godt montere en CPU forkert og især kontakt mellem køler og CPU (+pasta) er vigtig.

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 07-04-04 17:08

Som der står i linket! Enten defekt cpu eller forkert installeret! Har du husket at låse den? På amd sockets er der en låsestang der skal slåes ned! Det er der jo nok osse på en intel?

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 07-04-04 17:13

Ja det er der.

Kommentar
Fra : Madsby

Dato : 07-04-04 17:17

Jeg købte en ny CPU fordi alle 4 røde dioder er tændte.----- og blæseren sidder som den skal.
Er vist derhenne hvor maskinen skal indleveres til rep.
Er der flere gode råd vil jeg stadig gerne ha´ dem.

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 07-04-04 17:21

Nåh!! Det kunne du jo godt ha sagt!

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 07-04-04 17:23

Har selv haft en defekt strømforsyning som osse startede blæsere op! Men den kom heller ikke videre, så det kan jo sagtens være den!

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 07-04-04 17:27

...Enig igen, der er jo flere forskellige forbindleser fra strømforsyningen og kigger du i manual til bundkort kan du se de forskellige spændinger som enhederne kører med.
Hvis fejlen er den samme efter udskiftning af CPU så skal du være MEGET uheldig eller også ligger fejlen et andet sted.

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 07-04-04 17:38

Hvis du ingen beep får er det sandsynligvis strømforsyningen! Tror heller ikke mere på cpu fejl!

Kommentar
Fra : Madsby

Dato : 07-04-04 17:55

Nu har jeg målt spændingen på de enkelte ledninger. Der er 3,38 v på de ledninger som skal køre med 3,3 v og 4.96 v på de fleste af dem der skal være 5 volt på.
Een enkelt af 5 volts ledningerne er der kun 4,25 volt på. Kan det tænkes at fejlen er her???
Der er korekt 12 volt på de to ef ledningerne.

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 07-04-04 18:01

4,25 lyder umiddelbart uden for reference!

Kommentar
Fra : Madsby

Dato : 07-04-04 18:10

Jeg må prøve at få fat på en anden(ny) strømforsyning. I får en tilbagemelding hvis det løser problemet.
Foreløbig tak for hjælpen.

Kommentar
Fra : Madsby

Dato : 10-04-04 09:59

Hej Bjarne og Tedd ( og andre som har givet råd med på vejen)

Har prøvet at bytte lidt rundt strømforsyning og CPU fra en anden pc. og har fundet ud af at strømforsyningen er ok. og både den gamle og den nye CPU virker.
Så konklusionen må være at bundkortet er defekt. Hvilke muligheder er der for test/ rep. og kan det betale sig?

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 10-04-04 10:35

Som de andre siger: prøv lige at starte comp med absolut minimum tilsluttet.
en ramklods
sæt skærmen til indbygget skærmkort (hvis det findes)
tastatur (helst et alm. standard)
mus (helst en alm. standard)
ingen HD
ingen DVD/CD-rom
ingen diskettedrev
........prøv at starte og komme i bios.
Bare en idé
Emesen.

Kommentar
Fra : Madsby

Dato : 10-04-04 10:43

Har prøvet-- Uden held
Der sker absolut intet

Kommentar
Fra : Madsby

Dato : 10-04-04 10:45

Jeg kan ikke åbne Bios

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 10-04-04 10:54

Så ville jeg finde den jumper som sidder på 2 af 3 ben.
Den kan hedde reset og sidder som regel alene.
Comp skal være taget fra i strømkablet.
jumperen skal flyttes fra ben 1-2 til ben 2-3 i 10sek.
eller fra ben 2-3 til 1-2
Og tilbage igen.
Nu håber jeg du har den CD-rom med motherboard-drivere som hører til.
(du har vel ikke slettet en lille partition på ca. 2 mb i starten af HD)
Emesen.

Kommentar
Fra : Madsby

Dato : 10-04-04 11:18

Jeg har lavet en "clear CMOS" som beskrevet i manualen -- ingen efekt.
Jeg har cd-en med div drivere, men der er stadig ingen reaktion når jeg sætter spænding på- ikke engang et lille beep- så de hjælper mig ikke så meget. Med hensyn til Boot sektionen på hd, -for det er vel den du henviser til. så er den der, men den burde også kunne boote på en startdiskette, men vel først efter at bios er indlæst ??

Accepteret svar
Fra : emesen

Modtaget 120 point
Dato : 10-04-04 11:36

Jeg kender ikke mycom, men compaq comp bruger en lille del på HD til at styre bios.
Det er bios som først skal finde forskellige hardware inden den kører videre på HD.
Så jeg havde da forventet lidt bip ved opstart. Den burde da være utilfreds med at mangle HD og floppy.
Vent med at slutte stømmen til skærmen til efter at comp har "kørt" lidt.
Emesen.

Kommentar
Fra : Madsby

Dato : 10-04-04 12:14

Hej Emesen m fl.
Når jeg stiller mine (dumme)spørgsmål her i dette forum er det for at lære. Det kunne jo være at det var et alment problem, som jeg var stødt på ,og så ville det være lækkert at få "svaret".
Mit udgangspunkt var fire røde lamper i diagnostic LED og i følge manualen så betyder det defect CPU. Jeg har jo så nu konstatret at de ikke er defekte, og må så resonere
at man ikke kan stole på diagnosen.
Alle de gode råd jeg har fået har ikke hjulpet, men jeg siger mange tak for dem alligevel
Jeg tror ikke der er noget som er overset.
Desværre kan jeg ikke dele mine point så de går til emesen denne gang
Tak for hjælpen

Godkendelse af svar
Fra : Madsby

Dato : 10-04-04 12:15

Tak for svaret emesen.

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 10-04-04 13:12

Jo tak, men det er da kedeligt, at du ikke fik den til at køre.
emesen.