/ Forside/ Interesser / Dyr / Katte / Spørgsmål
10  HelleBirg.. 1440
DRIVER HENDE TIL VANVID!!!
Fra : sazzy
Vist : 681 gange
200 point
Dato : 07-04-04 14:11

Hej.
Jeg kender en dame der har fået en maine coon killing, som endnu ikke er kastreret.
Det var egentlig hendes søns killing, men han er ikke altid hjemme, da han er delebarn.
Killingen river i tapet og gulvtæpper, samt hendes fødder. Den går amok, river på hendes soveværelsesdør, og vil gerne ud, men hun vil ikke lade den komme ud, for hun er bange for at den løber væk. Og hun kan ikke tillade sig at lave løbegård, da huset kun er lejet. Hun er ved at give op, og killingen er værst, når sønnen ikke er hjemme.
Nogle gode råd????

Kommentar
Fra : Jacx

Dato : 07-04-04 14:14

kan man ikke bare sætte en sele i den, og lade den løbe rundt ude i haven, og evt. give den et krasetræ, som man kan købe i en dyrhandler ?

Kommentar
Fra : dscoop80

Dato : 07-04-04 14:16
Kommentar
Fra : SEPPE

Dato : 07-04-04 14:21

Få den kastreret eller aflever den på et dyreinternat.

Kommentar
Fra : AKZO

Dato : 07-04-04 14:27

Killingen skal ha' noget at kradse i og noget at lege med - jeg tror den keder sig og killinger har jo krudt bagi
Der hvor den har kradset i tapet kunne hun evt prøve at sætte noget staniol op med noget tape - den kan katte ikke li og vil nok holde sig væk fra det sted (men den finder temmelig sikkert et nyt sted hvis den ikke har fået noget den MÅ kradse i)
River på soveværelsesdøren...er det når hun er gået i seng? - Den vil da ikke være alene!
En sele til udendøres brug som jacx foreslår vil være udemærket.
Hvor gammel er denne søn? Ville han selv kunne tage ansvaret for et dyr? Og har hun ikke været medbestemmende til at der kom en killing i huset?

Kommentar
Fra : dscoop80

Dato : 07-04-04 14:37

Ja et "kradsetræ" er altid en god ting! men den skal opdrages FØR!... den skal vide hvad den må og ikke må!
f.eks. hvis den pisser på gulvet så tryk dens snude ned i urinen! så gør den det IKKE igen! hårdt, men sandt!

Kommentar
Fra : AKZO

Dato : 07-04-04 14:43

At trykke den snude ned i urinen er da det ondeste og dummeste jeg nogen sinde har hørt - ja undskyld mig!!!! Så brug hellere en vandpistol og tryk den af en enkelt gang når man tager den i gerningsøjeblikket. En anden og måske bedere løsning var at når killingen sætter sig til rette for at tisse eller søger efter et godt sted, ta killingen op og vis den hvor kattebakken står. Kattebakken skal selvfølgelig altid være så ren som muligt og ikke lugte fælt, den skal også helst stå et ugeneret sted så den kan få lov at træde af på naturens vejne i ro og fred.

Kommentar
Fra : deleur

Dato : 07-04-04 14:54

Den stakkels kat mangler stimulation.
Anskaf et klatrestativ med hylder, hvor den har mulighed for at kravle og og hvæsse klør.
Anskaf EN KAT mere til at holde den med selskab. Katte er meget sociale dyr og er ikke skabt til at være alene. Mennesker KAN ikke udgøre det for en artsfælle. Er der altan, kan dette muligvis sikres med tråd, så katten kan komme derud og ligge på nogle dertil indrettede hylder. Selvom om huset er lejet - kunne det da godt være, at udlejeren kunne acceptere en løbegård,lavet af noget hønsetråd og lidt hegn, der er nemt at pille ned igen. I løbegården skal der så placeres rigelig med kradsetræer og mulighed for stimulation... Katten er klart frustreret og ensom! Ultimativt kan i lade den neutralisere, men umiddelbart tror jeg næppe det vil løse dens adfærdsprobler, som bunder i noget helt andet...

Accepteret svar
Fra : deleur

Modtaget 210 point
Dato : 07-04-04 14:56

Den stakkels kat mangler stimulation.
Anskaf et klatrestativ med hylder, hvor den har mulighed for at kravle og og hvæsse klør.
Anskaf EN KAT mere til at holde den med selskab. Katte er meget sociale dyr og er ikke skabt til at være alene. Mennesker KAN ikke udgøre det for en artsfælle. Er der altan, kan dette muligvis sikres med tråd, så katten kan komme derud og ligge på nogle dertil indrettede hylder. Selvom om huset er lejet - kunne det da godt være, at udlejeren kunne acceptere en løbegård,lavet af noget hønsetråd og lidt hegn, der er nemt at pille ned igen. I løbegården skal der så placeres rigelig med kradsetræer og mulighed for stimulation... Katten er klart frustreret og ensom! Ultimativt kan i lade den neutralisere, men umiddelbart tror jeg næppe det vil løse dens adfærdsprobler, som bunder i noget helt andet...Iøvrigt er main coons netop katte, derhar brug for at udfolde alle de kræfter netop den race har!

Kommentar
Fra : deleur

Dato : 07-04-04 14:56

hov, jeg kom til at stamme - sorry

Kommentar
Fra : sazzy

Dato : 07-04-04 15:05

hej, skal lige nævne at der ER et kradsetræ

Kommentar
Fra : sazzy

Dato : 07-04-04 15:08

det jeg mente med at det var hendes søns killing, betyder ikke at hun ikke tager ansvar for den. den kradser på soveværelsesdøren om aftenen/natten/morgenen

Kommentar
Fra : sazzy

Dato : 07-04-04 15:09

det jeg mente med at det var hendes søns killing, betyder ikke at hun ikke tager ansvar for den. den kradser på soveværelsesdøren om aftenen/natten/morgenen

Kommentar
Fra : deleur

Dato : 07-04-04 15:12

Jeg synes stadig du næsten svarer selv - "den er værst når sønnen ikke er hjemme." I den udtalelse ligger netop, hvad jeg mener er problemet. Katten KEDER sig og trænger til en legekammerat. Nu ved jeg ikke hvor gl. den er og om det er hormonerne der rumsterer - men p-piller kunne evt. forsøges først, SAMMEN med en legekammerat...... Men en legekammerat trænger den til til - og mulighed for fysisk udfoldelse. Hvis du læser lidt om racen, vil du se hvilket dyr en main coon egenlig er - og den kræver mere end en alm. huskat f.eks.

Kommentar
Fra : deleur

Dato : 07-04-04 15:16

PT har jeg 5 katte - og jeg mærker IKKE at de er her... De passer sig selv og hinanden og ligger og sover tæt... og dyreker det hieraki, som nu engang er en del at katteverdenen... Iøvrig kan jeg varmt anbefale DR. Bachs blomsterdråber, som også kan afhjælpe adfærdsforstyrrelser af mange forskellige slags!

Kommentar
Fra : AKZO

Dato : 07-04-04 15:21

Enig med deleur! Mainecoon's kræver mere og vil være med i alt - har selv 5 af slagsen...

Der kan evt sprøjtes lidt catnip på kradsetræet, det er noget de fleste katte syntes dufter dejligt og den kan måske få lyst til at kradse i træet...
Jeg tænker lidt på det med soveværelsesdøren..Hun er altså i soveværelset med lukket dør når katten kradser på den eller hvad? Hvis hun er det tror jeg bestemt at katten er ked af at være alene og at den hellere end gerne vil putte sammen med hende. Når nu sønnen er der - sover den så i hans seng?

Godkendelse af svar
Fra : sazzy

Dato : 07-04-04 15:25

Tak for svaret deleur.

Kommentar
Fra : deleur

Dato : 07-04-04 15:25

Dette link tror jeg kunne interessere nogle af jer... jeg kan VARMT anbefale det. Jeg kender flere opdrættere, som har afprøvet det til deres katte -som havde en uønsket adfærd - til nervøse katte, katte der skulle på udstilling, katte der skulle føde. Det er naturmedicin, og dråberne er meget nøje beskrevet og man kan maile til firmaet, der er behjælpelige med at sammensætte de rigtige dråber. En liulle flaske koster knapt 100,00 og er nok til at se om det virker..Det kræver blot, at man er istand til helt tydelig redegøre for, hvordan ens kat har det!

Har I lyst, så læs her!

http://www.webwitch.dk/Dyr/bach_katteremedier_1.htm

Kommentar
Fra : sazzy

Dato : 07-04-04 15:27

Jeg vil prøve at give hende de gode råd, og har også selv tænkt på at katten kunne bruge en xtra legekammerat(kat)og at man kunne lade den gå i sele udenfor