/ Forside/ Teknologi / Administrative / MS-Office / Spørgsmål
10  EXTERMINA.. 4373
Horeunger i word
Fra : Mads_Vang
Vist : 884 gange
50 point
Dato : 07-04-04 13:28

Hej, jeg sidder og fifler med word, i dag kom jeg om ved udtrykket horeunger.

Højre klik på en tekst, vælg afsnit, under fanen Linje- og sideskift er der en checkbox der hedder: Beskyt mod horeunger.
Syntes det var et lidt underligt udtryk.

Så hvad er det?

/Mads Vang

Accepteret svar
Fra : Rellom

Modtaget 60 point
Dato : 07-04-04 13:36

En horeunge er et ord, som er røget ned på den efterfølgende linje - sådan
her.

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 07-04-04 13:37

Det kan se fjollet ud hvis et enkelt ord holdes uden for familien (i en sætning). det er dette/de ord som kaldes for horeunger, altså ord uden for familien, og helt omme på næste
.......sideskift.......

side.
Emesen

Kommentar
Fra : dscoop80

Dato : 07-04-04 13:39
Kommentar
Fra : ajohansen

Dato : 07-04-04 15:03

horeunge
En typografisk horeunge er den aflsuttende linje i et afsnit, der uheldigvis kommer til at stå øverst på næste side. Dette skal altid undgås, hvis man ønsker at overholde en af typografiens helt grundlæggende regler.

fransk horeunge
Denne franske afart af en horeunge er en indrykket linje, der begynder allernederst på en side. Dette bør også altid undgås.

ovenstående er hentet fra Typografisk ordbog på http://www.orakel.dk/

//anne

Godkendelse af svar
Fra : Mads_Vang

Dato : 07-04-04 16:02

Tak for svaret Rellom.
Jeg undrede mig bare da jeg så det, det ver ikke lige en betegnesle jeg kendte så det så lidt underligt ud.

Kommentar
Fra : Rellom

Dato : 07-04-04 17:20

Selv tak.
Ja, det er en lidt spøjs betegnelse.