/ Forside/ Interesser / Fritid / Madlavning / Spørgsmål
10  dova 6027
hvad kan jeg lave af gammelt franskbrød?~
Fra : lilleli
Vist : 3982 gange
200 point
Dato : 06-04-04 20:25

Har altid lidt svært ved at bare smide rester af brød ud - gemmer rugbrød til øllebrød og plejer at lave rasp af gammelt franskbrød-
Men nu har jeg efterhånden et stort lager i fryseren af rasp og alle naboerne er forsynet - så jeg vil gerne have et bud på hvad jeg ellers kan bruge mit gamle franskbrød til. ER der eventuelt kager eller lign. hvori der indgår gammlet franskbrød????
Jeg takker for svarene...
karen

Kommentar
Fra : granslam

Dato : 06-04-04 20:35

hvad med croutoner til salater. evt krydret lidt
mvh Granslam

Accepteret svar
Fra : ans

Modtaget 210 point
Dato : 06-04-04 20:37

Du kan lave arme ridder http://food4u.dk/opskrift/default.asp?id=2827
Så er der en sommerdessert med skovbær http://www.dr.dk/mad/Opskrift.asp?inpOpskriftID=240

mvh ans

Kommentar
Fra : TQsen

Dato : 06-04-04 20:39

Du kan jo give det til fuglene eller fodre ænderne. Men croutoner smager dejligt - specielt med lidt hvidløg på

Kommentar
Fra : ans

Dato : 06-04-04 20:39

Og hvad med en brødbudding med whiskeysauce http://www.gocajun.dk/gocajun/_caj_htm/opskrift/Br-Pudding.htm

Kommentar
Fra : jakjoe

Dato : 06-04-04 20:46

Studenterbrød.....det kunne det også indgå i.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 06-04-04 20:55

Ned til nærmeste sø - ænderne vil elske dig i denne til hvor det er ællingetid.

Kommentar
Fra : vense

Dato : 06-04-04 21:11

Gammeldaws æblegrød:
Steg rasp på panden med sukker. Læg lagvis raspen og æblegrøden i en skål. Øverst pisket flødeskum og evt. syltetøjs eller rips " klatter"

Desuden er rasp også godt i frikadeller.

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 06-04-04 21:25

Hvis det ikke er helt knastørt så det stadig er muligt at skære i skiver kan du tage et glas der trykkes ned i brødet og derjes så der fjernes en rund skive i midten i brødet derefter lægges brødet på en varm stegepande med smør på Så slås et helt æg ud i hullet på brødskiven og steges som spejlæg og vendes efter lidt tid ægget vil fortrinsvis blive i hullet men noget af hviden vil lægge sig på resten af brødskiven Nydes med lid ketchup på Ungerne elsker det
Bon Appetit
Mvh Sune

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 06-04-04 21:27

Når jeg laver brasekartofler af "resterne fra i går" blander jeg også tit brødtern ristet på panden med i blandingen
Mvh sune

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 06-04-04 22:08

Vi gemmer det til hesten.

Kommentar
Fra : Camillasmoster

Dato : 06-04-04 22:11

Du kan bruge gammelt franskbrød i fars, f.eks. frikadeller, kødboller, forloren hare o.s.v.

Kommentar
Fra : Camillasmoster

Dato : 06-04-04 22:12

Eller hvad med en makronkage, hvor man normalt bruger tvebakker?

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 06-04-04 22:34

Ok så lige linket til arme riddere Det var ikke sådan jeg lærte det af min mor engang men der var også anderledes trange kår dengang *s*
Min opskrift er sådan tag noget tørt brød gerne mere end 2 dage gammelt Dyb det hurtigt i mælk i en dyb tallærken dyp det derefter i en dyb tallærken med en blanding af sukker og kanel Steg derefter brødskiverne i smør på en varm pande så blandingen karamelliserer
Mvh Sune

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 06-04-04 22:35

Ups glemte lige Spises med gaffel og med en god kop varm te til
Mvh sune

Kommentar
Fra : granslam

Dato : 08-04-04 09:20

hej lukker du ikke lige dit spørgsmål tak
mvh Granslam

Godkendelse af svar
Fra : lilleli

Dato : 08-04-04 14:02

Tak for svaret ans.