/ Forside/ Teknologi / Hardware / Skærme / Spørgsmål
10  peet49 1562
Monitor
Fra : .smash.
Vist : 398 gange
100 point
Dato : 06-04-04 20:20

Jeg skal til og købe en tft monitor. Jeg er lidt i tvivl om at jeg skal købe en skærm med en svartid på 16ms eller den på 25ms. Den med 25ms koster jo selvfølgelig lidt flere penge, så jeg ville lige høre om der er nogle der har er erfaring med de to svartider... er der stor forskel på dem og kan 16ms bruges til at se TV på???

Accepteret svar
Fra : tedd

Modtaget 110 point
Dato : 06-04-04 21:13

Jo lavere svartid des bedre! Hvis den så oven i købet er billigere!

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 06-04-04 21:15

Eller måske sagt på en anden måde! Lad os tage en fodboldkamp som eksempel! Et hårdt skud med bolden vil sandsynligvis skabe "trace" striber efter bolden på grund af den høje svartid!

Kommentar
Fra : .smash.

Dato : 06-04-04 21:27

Det vil altså sige at jeg har misforstået begrebet "ms"? :) Der kan man bare se!! :)

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 06-04-04 21:32

står for milli sekunder!

Kommentar
Fra : berpox

Dato : 06-04-04 21:32

Et moderne fjernsyn har en opdateringshastighed på 100Hz svarende til at hver "pixel" bliver opdateret 100 gange i sekundet, eller for hver 0,01sek.

En TFT skærm med en svartid på 16ms (16/1000 = 1,6/100 sek) - betyder at hver pixel bliver opdateret hvert 0,016sek - altså rimelig tæt på et moderne tv.

Generelt kan det siges, at for at undgå at billedet flimrer/tracer så skal opdateringshastigheden værer mindst 85Hz svarende til 0,018sek eller hurtigere. (højere frekvens = lavere svartid)

mvh Berpox

Godkendelse af svar
Fra : .smash.

Dato : 07-04-04 00:11

Tak for svaret tedd.

Kommentar
Fra : torbenrasmussen

Dato : 03-01-05 12:42

16ms en højere svartid end 25ms ?

Er en 25 ms TFT monitor at foretrække fremfor en 16ms ?

lettere forvirret.

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 03-01-05 14:30

16 er vel lavere end 25 og dermed bedre svartid

Kommentar
Fra : torbenrasmussen

Dato : 03-01-05 14:40

Ja, - men der står jo i første indlæg:
Den med 25ms koster jo selvfølgelig lidt flere penge ......... ?
Derfor forvirrende.

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 03-01-05 14:49

Den kan jo være bedre på andre områder. Du betaler jo osse mere for et B&O tv end et phillips, selvom meget af indmaden kan være det samme!