/ Forside/ Teknologi / Hardware / Grafikkort / Spørgsmål
10  transor 1240
gfx kort siger PCI istedet for AGP
Fra : Jacx
Vist : 375 gange
147 point
Dato : 06-04-04 19:50

Jeg har lige fået et nyt gfx kort (palit daytona) Det gamle var et x4 men det nye er x8.... (begge er samme mærke) Når jeg har instaleret det og højre klikker på skrivebordet, og vælger indstillinger -> avanceret og går ind og vil sætte mit kort op, Står der at det kører på PCI, hvis jeg er heldig kan jeg få den til at sige AGP on PCI eller noget i den stil... Jeg har sikret mig at alt i biosen står som det skal... Hvordan får jeg den til at sige AGP 8X.... ????? en af mine venner har samme bundkort og 8x gfx kort og han har ingen problemer (dog et andet gfx kort) ... Kan det laves uden opdatering af bios??? og hvis nej... hvordan laver man så en bootdisk så jeg kan opdatere den ????? PLZ HELP

Kommentar
Fra : Jacx

Dato : 06-04-04 20:01

Jeg har lige et link her til et billede så der ikke er nogen tvivl
http://www.1stairborne.dk/hm.JPG

Der hvor der står PCI burde der stå AGP 8X

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 06-04-04 20:08

Jeg kan ikke se dit billede, men umiddelbart ville jeg mene at du skal have opdateret din driver til bundkortet.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 06-04-04 20:16

Det kunne også være at dit bundkort er af en ældre version end din kammerats, men det er ikke let at give et entydigt svar når man ikke ved hvad du kører med.
Dit grafikkort kræver jo en 8xAGP BUS for at kunne køre rigtigt og enten er der ikke en sådan på dit bundkort eller også er driveren for gammel fordii du har brugt en indbygget fra MS.

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 06-04-04 20:23

Har du fortalt bios at den skal lede efter AGP først.

Kommentar
Fra : Jacx

Dato : 06-04-04 20:55

vi har det samme bundkort..... og ja jeg har sat i bios at mit gfx kort kører på agp

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 06-04-04 21:03

Må man spørge hvilket bundkort??

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 06-04-04 21:18

Der er jo ikke noget der hedder et 8X pci grafikkort! Problemet kan være at dit bundkort "kun" understøtter 4 X mens grafikkortet kun understøtter 8 X

Kommentar
Fra : Jacx

Dato : 06-04-04 21:24

mit bundkort er et soltek sl85erv2, jeg har netop opdateret biosen og det har ikke hjulpet, så problemet står stadig, og bundkortet understøtter X8

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 06-04-04 21:27

Prøv at sætte din bios til default eller factory!

Kommentar
Fra : Jacx

Dato : 06-04-04 22:15

Jeg har nu prøvet at opdatere bios'en og resette den men uden resultat

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 06-04-04 23:56

Prøv og opdatere din onboard chipset(North) drivere,jeg har oplevet at chipset ikke kunne køre AGP8(grafik kortet køre over chipset/bus) med den drivere der kom med bundkortet,den kan også være korupt,det kunne kun køre AGP4,efter opdateringen/udskiftning af driveren så kørte den
AGP8 igen,det er chipset på dit budkort jeg skriver om,gå ind på bundkortet's hjemmeside og hent den sidste nye driver.
Manse9933

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 06-04-04 23:58

og tjek så under chip indstillinger i bios om den er sat til AGP8

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 07-04-04 00:02

Det er jo det jeg har forsøgt at få ham til for 3½ time siden, uden held Manse9933

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 07-04-04 00:06

AGP bliver også betegnet som PCI i systemet,i bios kan den være betegnet/sat til valg 1)PCI/AGP eller 2)AGP/VGA ,1 er vis du vil have at bios overvåger
om der bliver indstalleret et PCI kort eller et AGP kort eller begge typer.
2 er når den kun overvåger AGP slottet,jeg har min bios sat til AGP/VGA
og har et grafik kort,onboard grafik behøver man så ikke at bruge bandwit/bus på, lidt hurtigere pc.
Manse9933

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 07-04-04 00:07

BjarneD,sorry det har jeg overset.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 07-04-04 00:10

Nå det var nu ikke sådan jeg mente det, men Jacx kunne godt prøve det der foreslåes så man kan gå lidt systematisk frem, og så kunne andre jo udelukke det hvis det ikke virkede

Accepteret svar
Fra : Manse9933

Modtaget 147 point
Dato : 07-04-04 00:20

jep,jeg har fundet ud af at jeg har foreslået en mulig løsning og så troet
at spørgeren har forsøgt foreslaget,men har så fundet ud af ti indlæg senere at det ikke engang er forsøgt og at det så har vist sig at være løsningen,
men det kan let blive uoverskuligt at læse sig igennem alle indlæg,jeg tror
at løsningen kan blive overset en gang imellem,man kan ikke se skoven for bare træer
Manse9933

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 07-04-04 00:22

netop

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 07-04-04 00:28

Soltek FAQ
Citat
After I install VIA 4 in 1 Driver V. 4.41 in 98SE, why does my AGP card function in AGP 1X mode?
There is one way to solve this problem. When you are trying to install Via 4 in 1 Driver V. 4.41, you'll see the "Via-GART AGP Driver 4.30" screen. Please select "( ) install Via AGP VxD In Turbo mode", complete the following installation steps, and then restart your system.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 07-04-04 00:30

Måske dette problem er lidt af samme slags! I hvert fald bestyrker det mistanken om, at driveren er vigtig.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 07-04-04 00:32

Her er linket til de pågældende FAQ:
http://www.soltek-computer.de/soltek/FAQ/85ERV.htm

Godkendelse af svar
Fra : Jacx

Dato : 07-04-04 00:55

Tak for svaret Manse9933.
Du gjorde det forståeligt... kunne ikke rigtigt finde din forklaring i noget af det bjarne har skrevet... men tak til alle

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 07-04-04 01:03

..er du fornærmet Jacx? Jeg har ikke skrevet så meget, men det har mange andre og Manse9933 har gjort et stort stykke arbejde. Du kunne hjælpe dig selv og andre ved at melde lidt tilbage så de mange der har forsøgt at hjælpe dig kunne følge lidt med i hvad du forsøgte og ikke forsøgte

Vh.
Bjarne

Kommentar
Fra : Jacx

Dato : 07-04-04 11:54

nope bjarne er ikke fornærmet.... men jeg har undervejs skrevet hvad jeg har forsøgt at gøre, men da manse9933 skrev sit indlæg fandt/kom jeg i tanke om hvad der var galt... Så det var jo bare det du skulle have haft skrevet ;)