/ Forside/ Teknologi / Udvikling / ASP / Spørgsmål
10  Random 410
3 pop-upper i ASP
Fra : crha
Vist : 447 gange
20 point
Dato : 14-05-02 14:27

Hejsa

Hejsa. Jeg er stødt på 3 forskellige pop-upper i ASP jeg godt kunne tænke mig at vide hvordan man laver...

Den første:
En normal pop-up, der bare kommer med en besked
I vbs:
msgbox("Jeg er pop-up nummer 1")

Den anden:
En pop-up hvor man kan give et input
I vbs:
inputbox("Jeg er pop-up nummer 2")

Den tredje:
En password pop-up, jeg synes man støder på mange steder på nettet, hvor man skal skrive brugernavn og adgangskode i samme pop-up

Nogle der kan hjælpe? Så ville jeg være glad =D

Kommentar
Fra : Gensmann

Dato : 14-05-02 14:45

Den med brugernavn og password er formodentlig en normal authentication box du tænker på. Dette er en indbygget del af dit styresystem (f.eks windows) som får besked fra serveren om at en mappe eller en fil er beskyttet på server niveau.

Igen formodentlig ikke noget med reelt asp, men nærmere en serverindstilling i f.eks IIS'en (MS Webserver) eller apache.

Med Venlig Hilsen
Oscar EG Gensmann

Kommentar
Fra : Gensmann

Dato : 14-05-02 14:52

Du kan finde mere info omkring javascript prompts på denne side:

http://www.crazyted.com/utilities/alert.shtml

Med Venlig Hilsen
Oscar Eg Gensmann

Kommentar
Fra : crha

Dato : 14-05-02 15:12

Den med adgangskoden findes f.eks. på http://filserver.dk/ under Login.

Hvordan laver man så en pop-up i en kode som denne?

Navn = Request.Form("navn")
If Navn <> "" then
msgbox ("Hejsa, dit navn er " & Navn)
Else
msgbox ("Skriv dit navn!")
End If

Det skal helst ikke være i JavaScript, men ASP :\

Kommentar
Fra : Gensmann

Dato : 14-05-02 15:41

Det kan du ikke umiddelbart i ASP. Det er events der sker i browseren, dvs på klientsiden og kræver derfor et klient sidet sprog som f.eks javascript eller VBScript.

Mvh
Oscar Eg Gensmann

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 14-05-02 14:20

> Hejsa. Jeg er stødt på 3 forskellige pop-upper i ASP jeg godt kunne
> tænke mig at vide hvordan man laver...

Hvis jeg forstår dit spørgsmål rigtigt, har det intet med ASP at gøre. Det
er typisk JavaScript eller VBscript afviklet på klienten.

> Den første:
> En normal pop-up, der bare kommer med en besked
> I vbs:
> msgbox("Jeg er pop-up nummer 1")

confirm() i JavsScript.

> Den anden:
> En pop-up hvor man kan give et input
> I vbs:
> inputbox("Jeg er pop-up nummer 2")

prompt() i JavaScript. Hvis du vil have de indtastede data tilbage til dit
ASP-script er der flere muligheder. Fx via en HTML-form.

> Den tredje:
> En password pop-up, jeg synes man støder på mange steder på nettet,
> hvor man skal skrive brugernavn og adgangskode i samme pop-up

Jeg vil tro, at du tænker på den boks, der fremkommer, hvis webserveren
kræver at du logger ind med korrekt user/pass. Det er mao. ikke ASP, men
derimod noget som webserveren og din browser finder ud af i fællesskab.

mvh
Kim Jensen

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 14-05-02 14:56

> Jeg vil tro, at du tænker på den boks, der fremkommer,
> hvis webserveren kræver at du logger ind med korrekt
> user/pass. Det er mao. ikke ASP, men derimod noget som
> webserveren og din browser finder ud af i fællesskab.

Det er noget der skal sendes med i headeren:

Response.Addheader "WWW-Authenticate", "BASIC Realm=Kun for medlemmer"

Brugernavn, password og andre interessante oplysninger kan så hentes fra

Request.ServerVariables("HTTP_AUTHORIZATION")

Se evt.

http://www.aspheute.com/artikel/20010521.htm (på tysk)

--
Jakob Møbjerg Nielsen | "Five exclamation marks, the
jakob@dataloger.dk | sure sign of an insane mind."
| -- Terry Pratchett, Reaper Man

Kommentar
Fra : crha

Dato : 14-05-02 16:39

Tak for alle kommentarerne =D

Men hvordan laver man det så i VBS inde i en ASP fil?

Hislen Casper

Kommentar
Fra : llj2002

Dato : 26-05-02 22:38

Jeg mener at vbs bare skrives inde i asp filen, bare uden= <% og %>

www.html.dk

Kommentar
Fra : crha

Dato : 26-05-02 23:06

Har prøvet, hjælper ikke, desværre

Kommentar
Fra : crha

Dato : 14-07-02 11:18

Da spørgsmålet ikke er løst vil jeg ikke lukke det!

Kommentar
Fra : Gensmann

Dato : 14-07-02 12:46

crha> Spørgsmålet har jo ikke noget med ASP at gøre, så hvorfor ikke få det lukket og stillet det i den rigtige kategori i stedet for (http://www.kandu.dk/dk/emne/30807, eller http://www.kandu.dk/dk/emne/30808) ?

Mvh
Oscar Eg Gensmann

Kommentar
Fra : crha

Dato : 14-07-02 15:04

Jo, det har da sådan en lille bitte smule med ASP at gøre :/ (tror jeg nok)

Kommentar
Fra : Gensmann

Dato : 14-07-02 15:08

ASP Står for active server pages hvilket løst oversat betyder programmering på serveren. pop up vinduer og det's lige er klient kode teknikker og har derfor meget lidt med hvad der sker på serveren at gøre.

ASP kan kodes i VBscript, ligesom vbscript kan bruges til klient kode (i stedet for f.eks Javascript). Det er umiddelbart det eneste de to ting har til fælles, altså en nogenlunde ens sprogsyntaxt. Rent teknisk er der er en verden til forskel om du kører noget klientside eller serverside og ASP er altså server side programmering.

Mvh
Oscar Eg Gensmann

Kommentar
Fra : crha

Dato : 14-07-02 18:12

Det ved jeg godt, men nok pga. sproget forbinder jeg tit, ASP, VBS, VBA, Visual Basic med hinanden