/ Forside/ Teknologi / Udvikling / PHP / Spørgsmål
10  Interkril.. 1146
auto reply i formmail
Fra : musty22
Vist : 466 gange
200 point
Dato : 05-04-04 22:29

hvordan laver jeg auto reply i formmail.
Jeg har formmail cgi script kørende fint,
Jeg kan selv modtage mail fra formularen,men kan ikke finde ud hvordan jeg får formularen sendt automatisk til ham der udfylder formularen.
Hvad gør jeg?
MVH mads.

Kommentar
Fra : poul_from

Dato : 05-04-04 23:39

det sikkert under perl dette spørgsmål høre hjemme

men her et script i php som jeg har lavet som et tip for et stykke tid siden
for at give en forståelse af hvordan mail funktionen virker og hvordan man validerer felter

her er en simpel mailform for at give en forståelse af hvordan man kan validere inputfelter
<?

//denne funktion tjekker om feltet navn er indtastet
//og retunere om det sandt eller falsk
Function navn($navn){
if ($navn==""){
return false;
}
else{
return true;
}
//denne funktion tjekker om det er en gyldig email adresse der tastet ind
function email($mail){
if ((!ereg(".+\@.+\..+", $mail)) || (!ereg("^[a-zA-Z0-9_@.-]+$", $mail))){
return false;
}
else{
return true;
}
//denne funktion tester om der indtastet en adresse
//og retunerer sandt eller falsk
Function adress($adress){
if ($adress==""){
return false;
}
else{
return true;
}
//denne funktion tester om der indtastet et postnr
//og retunerer sandt eller falsk
Function zip($zip){
if ($zip==""){
return false;
}
else{
return true;
}
//denne funktion tester om der indtastet en by
//og retunerer sandt eller falsk
Function city($city){
if ($city==""){
return false;
}
else{
return true;
}
//denne funktion tester om der indtastet et telfonnr
//og retunerer sandt eller falsk
Function phone($phone){
if ($phone==""){
return false;
}
else{
return true;
}
//denne funktion tester om der indtastet en besked
//og retunerer sandt eller falsk
Function besked($besked){
if ($besked==""){
return false;
}
else{
return true;
}
?>
<html>
<head>
<title>test form</title>
</head>
<body>
<?
//dette er output til hjemmesiden inden brugeren har trykket send
if ($afsend==""){
?>
<form action="<? echo $PHP_SELF;?>?afsend=ok" method="post" name="formular">
<table summary="">
<tr><td>Navn</td><td><input type="text" name="navn" /></td></tr>
<tr><td>E-mail</td><td><input type="text" name="mail" /></td></tr>
<tr><td>adresse</td><td><input type="text" name="adress" /></td></tr>
<tr><td>Postnr</td><td><input type="text" name="zip" maxlength="4" /></td></tr>
<tr><td>By</td><td><input type="text" name="city" /></td></tr>
<tr><td>Telefon</td><td><input type="text" name="phone" maxlength="8" /></td></tr>
<tr><td valign="top">Besked</td><td><textarea rows="8" cols="15"></textarea></td></tr>
</table>
<input type="submit" value="send" /> <input type="reset" value="slet" />
</form>
<?
}

else{
//dette er tekststrengen til emailen
$message="Disse oplysniger er indtastet på hjemmesiden\n\n".
"Navn....\t\t".$navn."\n".
"E-mail....\t\t".$mail."\n".
"Telefon....\t\t".$phone."\n".
"Adresse....\t\t".$adress."\n".
"Postnr....\t\t".$zip."\n".
"By....\t\t".$city."\n".
"Besked fra brugeren:\n".$besked;
//dette er tekststrengen til output til hjemmesiden efter korekt udfyldt formular
$message2="Disse oplysniger er indtastet på hjemmesiden\n\n<br>".
"Navn....\t\t".$navn."\n<br>".
"E-mail....\t\t".$mail."\n<br>".
"Telefon....\t\t".$phone."\n<br>".
"Adresse....\t\t".$adress."\n<br>".
"Postnr....\t\t".$zip."\n<br>".
"By....\t\t".$city."\n<br>".
"Besked fra brugeren:\n<br><br>".$besked;
//dette afsender mail og kommer med et output til brugeren at oplysningerne er sendt og hvad der er sendt
if (navn($navn)&email($mail)&phone($phone)&adress($adress)&zip($zip)&city($ci ty)&besked($besked)){
echo "der er afsendt med disse oplysninger\n<br>\n<br>\n";
echo $message2;
mail($mail,'kontakt fra testside ',$message,'From: dit navn<dit navn@dit domaene.dk>');
}else{
// hvis brugeren har trykket send og der fejl i indtasningen skal dette output til hjemmesiden
?>
<form action="send.php?afsend=ok" method="post" name="formular">
<table summary="">
<tr><td>Navn</td><td>
<?
if (!navn($navn)){
?>
<input type="text" name="navn" />fejl
<?
}
else{
?>
<input type="text" name="navn" value="<? echo $navn; ?>" />
<?
}
?>
</td></tr>
<tr><td>E-mail</td><td>
<?
if (!email($mail)){
?>
<input type="text" name="mail" value="<? echo $mail; ?>" />fejl
<?
}
else{
?>
<input type="text" name="mail" value="<? echo $mail; ?>" />
<?
}
?>
</td></tr>
<tr><td>adresse</td><td><?
if (!adress($adress)){
?>
<input type="text" name="adress" />fejl
<?
}
else{
?>
<input type="text" name="adress" value="<? echo $adress; ?>" />
<?
}
?>
</td></tr>
<tr><td>Postnr</td><td>
<?
if (!zip($zip)){
?>
<input type="text" name="zip" maxlength="4" />fejl
<?
}
else{
?>
<input type="text" name="zip" maxlength="4" value="<? echo $zip; ?>" />
<?
}
?>
</td></tr>
<tr><td>By</td><td>
<?
if (!city($city)){
?>
<input type="text" name="city" />fejl
<?
}
else{
?>
<input type="text" name="city" value="<? echo $city; ?>" />
<?
}
?>
</td></tr>
<tr><td>Telefon</td><td>
<?
if (!phone($phone)){
?>
<input type="text" name="phone" maxlength="8" />fejl
<?
}
else{
?>
<input type="text" name="phone" maxlength="8" value="<? echo $zip; ?>" />
<?
}
?>
</td></tr>
<tr><td valign="top">Besked</td><td valign="top"><textarea rows="8" name="besked" cols="15"><?
if (!besked($besked)){
?>
</textarea>fejl
<?
}
else{
echo $zip; ?></textarea>
<?
}
?></td></tr>
</table>
<input type="submit" value="send" /> <input type="reset" value="slet" />
</form>
<?
}
?>
</body>
</html>

trikket me at sende en autoreply
er at du ligger en linie mere ind
altså så du har to linier med
hvoraf den ene ser sådan ud
mail($mail,'kontakt fra testside ',$message,'From: dit navn<dit navn@dit domaene.dk>');
og den anden
mail("din@mailadresse.dk",'kontakt fra testside ',$message,'From: dit navn<dit navn@dit domaene.dk>');

Kommentar
Fra : natmaden

Dato : 06-04-04 00:32

funktionen mail kan du læse om her http://dk.php.net/manual/en/function.mail.php

Kommentar
Fra : dscoop80

Dato : 06-04-04 11:34

Her er hvad du søger:
http://forum.stormweb.net/showthread.php?t=250

Mvh. Cooper