/ Forside/ Karriere / Uddannelse / Højere uddannelser / Spørgsmål
10  3773 570
Øjets smertegrænse
Fra : cga
Vist : 837 gange
80 point
Dato : 14-05-02 13:27

Når man kigger direkte ind i en lyskilde, hvor mange lumen/cm2 kan man i to timer kigge ind i, uden at beskadige øjet?
Hvor meget kan man holde ud at kigge ind i - altså, er smertegrænsen og beskadigelsesgrænsen den samme?

Mange tak fra Christina.

Accepteret svar
Fra : loonz

Modtaget 90 point
Dato : 14-05-02 14:22

Hej,
Det er nok et lidt for avanceret spørgsmål herinde, men jeg vil da foreslå, at du spørger på http://www.netsyn.dk/ . Der vil de sikkert kunne hjælpe dig.

/Loonz

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 14-05-02 13:29

cga wrote:
>
> Når man kigger direkte ind i en lyskilde, hvor mange lumen/cm2 kan man i
> to timer kigge ind i, uden at beskadige øjet?
> Hvor meget kan man holde ud at kigge ind i - altså, er smertegrænsen og
> beskadigelsesgrænsen den samme?

Det afhænger måske af farven. Man skal fx passe på med at kigge længe
på UV-lysstofrør, fordi her kan det forekomme at lyset beskadiger øjet
selvom det ikke føles som synderligt kraftigt lys.

Omkring midten af det synlige farveområde (grøn) vil jeg tro at man
instinktivt lukker øjnene og vender hovedet bort hvis lyset når op
på en styrke der er skadelig. Men selvfølgelig kan lyset være så
kraftigt og pludseligt at skaden allerede er sket inden man får
øjnene lukket.

--
Jeppe Stig Nielsen <URL:http://jeppesn.dk/>. «

"Je n'ai pas eu besoin de cette hypothèse (I had no need of that
hypothesis)" --- Laplace (1749-1827)

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 14-05-02 13:39

Jeppe Stig Nielsen wrote:
>
> cga wrote:
> >
> > Når man kigger direkte ind i en lyskilde, hvor mange lumen/cm2 kan man i
> > to timer kigge ind i, uden at beskadige øjet?
> > Hvor meget kan man holde ud at kigge ind i - altså, er smertegrænsen og
> > beskadigelsesgrænsen den samme?
>
> Det afhænger måske af farven. Man skal fx passe på med at kigge længe
> på UV-lysstofrør, fordi her kan det forekomme at lyset beskadiger øjet
> selvom det ikke føles som synderligt kraftigt lys.

Jeg supplerer lige mit eget svar.

Midt i det synlige farveområde, ved 540 THz, svarer 1 lumen/m² jo til
en intensitet på 1/683 W/m². Men ved højere frekvenser (mere violet
farve) svarer 1 lumen/m² jo til en større intensitet (fordi øjet nemlig
ikke er lige så følsomt her). Derfor vil lys med samme styrke indeholde
en større energi. Samtidig er fotonenergien jo også større, og det
betyder at det enkelte lyskvant kan forvolde større skade. Begge forhold
kan vist være væsentlige for farligheden af lyset.

Fotonenergien er jo proportional med frekvensen (Planck/Einstein).

--
Jeppe Stig Nielsen <URL:http://jeppesn.dk/>. «

"Je n'ai pas eu besoin de cette hypothèse (I had no need of that
hypothesis)" --- Laplace (1749-1827)

Kommentar
Fra : jonastorp

Dato : 02-08-02 04:40

Og som en lille krølle på det hele kan man jo kommentere at smertegrænse og -tærskel ikke er det samme, og da et individs smertegrænse er påvirkelig af psykologiskie faktorer kan den sagtens overskride grænsen for f.eks. vævsbeskadigelse, selv om de fleste fornuftige mennesker nok vil kigge væk når det gør avs i øjnene.....