/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Hjælp til isætning af glas i drivhus
Fra : jette
Vist : 5710 gange
200 point
Dato : 05-04-04 20:34

Er der nogen, der har sat glas i et Halls drivhus.
Nu har jeg placeret de 2 første ruder - begyndende fra tagrenden og op - det sidste i toppen kan jeg IKKE få på plads - målet passer lige nøjagtigt fra toppen og ned til bunden af den glasholder som jeg har sat på vinduet lige under, men de 3 mm som glasholderen bukker op ødelægger det hele.
Nu har jeg moslet med det dumme vindue hele eftermiddagen og lidt i aften, men ruden står endnu på jorden.
Hvad gør jeg forkert?
Skal jeg have skåret 3 mm af alle de øverste ruder - eller hvad?
HJÆLP

hilsner Jette

Kommentar
Fra : Franksp

Dato : 05-04-04 20:44

Hej Jette

Det er rigtigt, at du starter nedefra. Du skal hele tiden lade den næste rude overlappe den forrige en 3-5 mm. Hvis du ikke gør det kan regnvandet ikke løbe fra.
Løser det ikke dit problem?

De venligste hilsener
Frank

Kommentar
Fra : CCjunior

Dato : 05-04-04 20:49

hvis ikke det løser dit problem så vil jeg lige sige at du ikke kan skære 3 mm af et stykke 3 mm glas.. ikke uden at det kommer til at se herens ud...
så er det bedre at gemme dem og håbe at du får brug for dem en anden gang...

Junior

Kommentar
Fra : pertho

Dato : 05-04-04 20:52

Jeg vil gætte på, at du har sat topbjælken forkert på.

Kommentar
Fra : jette

Dato : 05-04-04 20:52

Hej Franksp

Jo, jeg sætter jo de små glasholdere i, og de er formet som et bredt "S" og lavet i metal - således at de holder holder ruden - og i disse holdere er der et overlap over den nederste rude, men hvis du kan forestille dig "S" ligger ned med den ene halvdel i nederste rude og den anden halvdel holder øverste rude. Det nytter jo ikke at blive voldsom med sådan noget glas - men det var lige før - så jeg måtte gå ind og skrive til KANDU.
Jette

Kommentar
Fra : jette

Dato : 05-04-04 20:55

Til Pertho

Skal der være et friløb op til toppen - eller skal det passe lige nøjagtigt?
Topbjælken er monteret fuldstændig som den medfølgende tegning på dette.

jette

Kommentar
Fra : Franksp

Dato : 05-04-04 21:05

Hej Jette

Jeg er lige nu inde på Halls drivhuses hjemmeside. Hvilken type glasholdere/glasfjedere bruger du?

Se lige her:

Holdere:
http://www.harald-nyborg.dk/hncatalog/hncommerce/merinfo.asp?varenr=5181&n=30108

Clips:
http://www.harald-nyborg.dk/hncatalog/hncommerce/merinfo.asp?varenr=5189&n=30108

Prøv at beskriv dit problem igen.

De venligste hilsener
Frank

Kommentar
Fra : jette

Dato : 05-04-04 21:15

Hej igen Frank

Det er de holdere som du ser på billedet - som også fulgte med drivhuset.
Alt andet har passet fuldstændig sammen. og som jeg beskrev så er der nøjagtig 610 mm fra topbjælkens rille til glasset og ned til bunden af den lille glasholder (glasset er også 610 mm højt) men så kan jeg ikke få den over den opbøjede kant i glasholderen som er ca. 3-4 mm høj.

hilsen jette

Kommentar
Fra : pertho

Dato : 05-04-04 21:19

Så er der jo muligheden, at du bruger de forkerte glas.
Dem på 610mm er normalt til siderne, samt den nederste på toppen.
Findes der ikke en række glas som er 10mm kortere på den ene led?

Kommentar
Fra : jette

Dato : 05-04-04 21:26

Til Pertho

nej, - jeg har fulgt tegningen til punkt og prikke - nederste rude er 610x421 - næste er 610x610 og 3. og sidste skal også være 610x610 mm.
jette

Accepteret svar
Fra : Keldd

Modtaget 200 point
Dato : 05-04-04 22:09

Vær ikke bange,hjælpen er nær.Jeg rendte ind i det samme problem.
Bøj nogle nye S´er,der er det større,så det øverste glas kommer til at passe,eller nr.2 glas,så går det også op.
Brug det der hedder halvandenkvadrat elektrikkerledning,det er stift kobber der er inden i,så det kan sagtens holde.
Når du kan sætte et drivhus op,kan du også lave nogle nye S`er.Ledningen får du let fat i.
Hilsen Keldd.

Kommentar
Fra : Hugos

Dato : 11-04-04 22:53

Hej Jette!

Fik du løst dit problem? Skal selv i morgen til at mosle vinduer i et AGL drivhus (AGL = HALLS) og jeg frygter da, at jeg
render ind i samme problem.

Kommentar
Fra : Hugos

Dato : 12-04-04 20:04

Hej, løsningen var ret simpel, men noget nervepirrende. Man undlader at sætte glasclips i den næste sidste rude og så kan man let,
løfte den næste sidste rude og den sidste rude og på den måde få glassene til at gå på plads i S-holderen.

Kommentar
Fra : jette

Dato : 12-04-04 21:06

Til Hugos
Ja, det var noget af et problem med de ruder, fordi de passer lidt for godt.
Vi fandt ud af at brugsanvisningen var forkert på dansk, hvis man læser den tyske siger de man skal begynde oppefra og ned. I den danske står det omvendt. Derfor begyndte vi oppe, og løftede lige den øverste op mens vi satte den nedenunder i - og vupti - så gik de på plads.
Det er jo faktisk sådan du også har gjort.
Tillykke med det nye drivhus.

Godkendelse af svar
Fra : jette

Dato : 12-04-04 21:08

Tak for svaret Keldd - jeg synes det var et godt svar - og ville også have prøvet det med andre clips hvis ikke jeg havde fundet ud af at begynde oppefra og gå nedad i stedet for.

Venlig hilsen Jette

Kommentar
Fra : Keldd

Dato : 12-04-04 21:42

Selv tak Jette,mit var et ældre som jeg havde overtaget,og der manglede
lidt glas foroven,så der måtte improviseres lidt,men alt endte jo godt.
God sommer -hilsen Keldd.

Kommentar
Fra : bes

Dato : 13-04-10 22:07

Jeg satte bege glas løst i og trak dem ud i midten som et v og kunne nu få det øverste glas ind i den rille der er foroven i profilen og nu kunne det gå på plads