/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Spørgsmål
10  pallebhan.. 24310
modtager kan ikke åbne worddokument
Fra : ticka
Vist : 1564 gange
100 point
Dato : 05-04-04 20:05

Hejsa!
Jeg har en kollega, som jeg af og til hjælper lidt med pcén. Idag fortalte han mig, at han havde sendt en mail til en anden kollega. På mailen havde han vedhæftet en fil, et almindeligt worddokument. men modtageren siger, at hun ikke kan åbne den vedhæftede fil. Både afsender og modtager siger, at de sammen har gemt den på modtagerens harddisk, men at worddokumentet ikke kan åbnes alligevel. Word spørger om man ønsker at genindlæse filen, jeg ved ikke, hvad de har prøvet at svare til det, ja eller nej, men de siger begge, "at der ikke sker noget". Modtageren af dokumentet har også installeret word på pc-en. Hvad går der galt?

Accepteret svar
Fra : emesen

Modtaget 110 point
Dato : 05-04-04 20:11

versions-konflikt.
Prøv at gemme som 6.0/95 (hvis der ikke er for mange formateringer)
Emesen.

Kommentar
Fra : ansgard

Dato : 05-04-04 20:18

Word er ikke bare Word men der er mange versioner.
Det er vigtigt at gæmme i samme version som modtageren har.

Når Word spøger om filen skal genindlæses er det sandsynligt at filen er åben.
den ligger måske bag ved et andet åben dokument.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 05-04-04 20:22

Man kan også gemme i RTF, Rich Text Format som kan læses på tværs af programmerne, men der kommer så til at mangle mere avancerede formateringer, teksten bevares.

Kommentar
Fra : Franksp

Dato : 05-04-04 20:29

Hej ticka

Jeg skal ikke bruge dit spørgsmål, til selv at stille spørgsmål, men jeg vil bare fortælle, at jeg har nøjtigt samme problem. Jeg er formand for en bestyrelse. Når jeg udsender dagsordener, kan vores sekretær ikke åbne mine Word dokumenter (doc), når jeg har vedlagt dokumentet som en fil i en e-mail. Jeg har Word 2000, min sekretær, som ikke kan åbne filen, har Word 2003-
Alle andre kan. Så det er lidt det samme problem du har. Da jeg nu alligevel har "møvet" mig ind i dit spørgsmål, giver jeg også 100 point til den der hjælper dig med problemet. Så håber jeg ikke du synes jeg er for "fræk".

Med venlig hilsen
Frank

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 05-04-04 20:30

Inden du sender, så prøv lige at gemme filen, så det ikke er den midlertidige fil som word laver, at du sender.
Emesen.

Kommentar
Fra : Franksp

Dato : 05-04-04 20:40

Til BjarneD

Jeg har også prøvet med RTF. Den kan han heller ikke åbne!!

mvh
Frank

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 05-04-04 20:49

Franksp>>Hvis han ikke kan åbne RTF er problemet af en helt anden art. Den kan du såmænd åbne med Wordpad.
Jeg har for øvrigt heller ikke før hørt at nyere programmer ikke kan læse ældre så der må være en fejlfunktion i forbindelse med lagring eller overførsel.
Jeg ville nok foretrække at gemme filen og så sende den som vedhæftet så der ikke bliver ændret noget når den sendes direkte fra Word, som i øvrigt bør være opdateret på grund af adskillige fejl.
Man skal også sikre sig at modtageren rent faktisk kan modtage vedhæftede filer og modtageren skal ikke åbne fra mailprogrammet, men skal gemme før den gemte fil åbnes. Spørg mig ikke hvorfor, men jeg har oplevet at det kan gøre en forskel adskillige gange.
vh.
Bjarne

Kommentar
Fra : ansgard

Dato : 05-04-04 20:50

Hej tricka
Din sekratær skal åbne dukomentet som en word 2000 fil

Kommentar
Fra : sion

Dato : 05-04-04 20:52

Når man modtager en fil via mail, er det vigtigt, at man gemmer filen MED sin extension - altså Wordfil.doc. Det er ikke nok, at gemme som Wordfil.

HUSK ".doc" eller ".xls" eller hvad det nu måtte være.

Simon

Kommentar
Fra : ticka

Dato : 05-04-04 22:01

Hej Frank, helt i orden at du blander dig, lyder jo til at problemet er det samme. Og Ansgard, det er ikke mig, der har en sekretær, men Frank .
Jeg har sendt besked til min kollega om at prøve at gemme filen som word 6.0/95, så ser vi lige om det virker.

Godkendelse af svar
Fra : ticka

Dato : 28-07-04 18:25

Tak for svaret emesen. Af andre årsager blev computeren formateret, og efter geninstallation var problemet væk.