/ Forside/ Interesser / Fritid / Madlavning / Spørgsmål
10  dova 6027
BABKA oversættelse
Fra : netper
Vist : 871 gange
300 point
Dato : 05-04-04 15:23

Jeg har tidliger stilt et spørgsmål om oversættelse af 3 opskrifter, men det var for stor en mundfuld så nu deler jeg spørgsmålet op i håb om at der er en der har lyst til at oversætte.

Mvh
Per

3 pk (1/4 oz) active dry yeast (3
-Tbsp)
3/4 c Warm water (110F) 1 tb Plus 1 cup sugar
About 7 3/4 cups all-purpose
-flour
1 1/2 c Milk
1 1/4 c Unsalted butter or margarine
6 Eggs
2 Egg yolks
1 1/2 ts Salt
2 Egg whites
Topping:
1/4 c Sugar
1/2 c All-purpose flour
1 ts Ground cinnamon
1/4 c Unsalted butter or
-margarine, chilled

This desert, a cross between cake and sweet bread, is
often baked for Easter.
Grease side and bottom of 2 (10 inch) tube pans.
Prepare Topping;set aside. In a shallow, medium bowl,
dissolve yeast in warm water. Add 1 Tbsp sugar and 1/2
cup flour; stir to combine. Cover; let stand in a
warm place 5 to 10 minutes until foamy. Heat milk and
butter or margarine in a small saucepan until melted.
Let stand until mixture cools to warm. In a large
bowl, beat eggs, egg yolks and remaining 1 cup sugar
until pale and frothy. Add cooled milk mixture, salt
and yeast mixture. Beat unil smooth. Gradually beat in
4 1/2 cups flour. Stir in enough remaining flour to
make a soft dough. Turn out dough on a lightly
floured surface. Knead dough into a soft, smooth
dough. Divied dough in 1/2. Arrange 1 part dough in
each greased pan. Cover with a damp cloth; let rise
in a warm place, free from drafts, until doubled in
bulk, about 2 hours. Preheat oven to 350 F. Lightly
beat 2 egg whites in a small bosl until foamy. Brush
beaten egg whites on top of dough. Evenly sprinkle
Topping over dough. Bake 50 to 55 minutes or until a
wooden pick inserte in centre comes out clean. Cool
cakes in pans 3 to 4 minutes on racks. Turn out of pans; cool completely on racks. Frost with Powdered
Sugar Icing if desired. Makes two (10 inch) cakes.
Topping: In a small bowl, combine sugar, flour, and
cinnamon. Using a pastry blender or 2 knives, cut in
butter or margarine until mixture resembles coarse
crumbs. Powdered Sugar Icing: 2 egg whites 1 1/2 cups
sifted powdered sugar 1/2 tsp lemon juice
In a medium bowl, beat egg whites until frothy.
Gradually add powdered sugar, beating constantly. Beat
10 minutes or until glossy. Add lemon juice; beat 2
minutes or until icing stands up in soft peaks. Makes
abou 1 1/4 cup icing.

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 05-04-04 15:27

Og du er sikker på at du ikke vil have en oversætterside til hjælp

Sune

Kommentar
Fra : SEPPE

Dato : 05-04-04 19:08

Her er et bud;

Indgredienser:

Tørgær (3-Tsk.)
3/4 c. varmt vand (110F) 1 tsk. plus 1 kop sukker
Ca. 7 3/4 kopper hvedemel
1 1/2 kop mælk
1 1/4 c Usaltet smør eller margarine
6 æg
2 æggeblommer
1 1/2 tsk Salt
2 æggevider
Topping:
1/4 c sukker
1/2 c hvedemel
1 tsk. stødt kanel
1/4 c saltet smør eller
-margarine

Denne dessert, en blanding af kage og sødt brød, bages ofte I forbindelse med påske.

Smør sider og kanter af to (10 inch) bageforme.
Forbered Topping; sæt det til side.

Gæret opløses i varmt vand. Tilsæt 1 tsk. Sukker og ½ kop mel, ælt det sammen. Dæk det til og lad det stå et varmt sted i 5 – 10 minutter.

Varm mælk og smør/margarine i en lille gryde til det er smeltet. Lad det køle af.

I en stor gryde slås æggene ud, æggeblommer og den sidste kop sukker blandes sammen med, rør godt rundt.

Tilsæt den afkølede mælk og smør blanding, samt gær-blandingen. Æltes godt sammen. Gradvist tilsættes 4 1/2 kopper mel. Tilsæt mel, til du får en blød dej. Dejen rulles ud på en bordplade, der er strøet med mel. Ælt dejen til det bliver en blød, fast dej. Del dejen i to. Puttes i de to former. Dækkes til med et viskestykke, lad det hæve et varmt sted i ca. to timer.

Forvarm ovnen til 350 F.

Pisk to æggehvider sammen til de danner en fast masse. Fordel det ud over dejen i de to forme. Bages 50 til 55 minutter eller indtil man kan stikke en træpind I midten af kagen, uden at noget hænger ved når den trækkes ud. Kagen skal køle af i 3-4 minutter. Kagen tages ud af formen, køler af på et skærebræt. Put evt. glasur på.

Topping: I en lille skål blandes sukker, mel og kanel. Tilsæt smørret til det danner grove klumper. Glasur: 2 æggehvider, 1 1/2 kop sigtet sukker, 1/2 tsk. citron juice

I en skål piskes, æggehvider til skum.
Tilsæt gradvist sukker, rør hele tiden godt rundt. Rør rundt i 10 min. Tilsæt citron juice, rør yderligere to minutter rundt.

NB: vær opmærksom på målestoksforholdene som jeg ikke er sikre på, bl.a. (10 inch) bageforme, Forvarm ovnen til 350 F. Desuden ved jeg ikke, hvad en engelsk cup, forkortet c., udgør i danske målestoksforhold. Jeg har derfor oversat det med kop.

Accepteret svar
Fra : stormb

Modtaget 300 point
Dato : 05-04-04 19:47

Babka.

3 pk   tørgær
1,8 dl    lunken vand
1 spsk    sukker
1 kg    hvedemel (ca)

3.6 dl   mælk
275 g    smør el. margarine
200 g    sukker
6   æg
2   æggeblommer
1½ tsk    salt
2   æggehvider

Smuldredej
50 g    sukker
70 g   hvedemel
1 tsk   stødt kanel
50g    smør el marg. (smeltet, afkølet)

Denne dessert, som er en mellemting mellem kage og sødt brød, bliver ofte bagt til påske.

Smør bund og sider i 2 springforme (25 cm i diameter)

Smuldredej: Sukker, mel, kanel og margarine ”æltes” sammen til en smuldredej, og sættes til side.

Gæren opløses i lunken vand, tilsæt 1 spsk sukker og ca 75g mel. Rør det sammen og lad der hvile i 5-10 min. Varm mælk og margarine til det er smeltet, og lad det afkøle til det er lunkent.
Pisk æg, æggeblommer og 200 g sukker til det skummer. Tilsæt mælkeblandingen, salt og gæren, og rør til det er ensartet. Tilsæt melet lidt efter lidt, til dejen er blød og glat. Æltes igennem på et melet bord. Del dejen i 2, og fordel dejen i springformene.
Dæk med et fugtigt stykke og lad det hæve et varmt sted til dobbelt størrelse, ca 2 timer.
Ovnen forvarmes til 175 C.
Pisk æggehviderne let sammen og stryg det på kagerne. Drys derefter smuldredejen oven på kagerne. Bages i 50 – 55 min.

Afkøles 3 -4 min i formene og vendes ud på rist, til de er helt kolde.

Kan evt. pyntes med glasur, der er lavet af: 2 æggehvider, ca 200 g sigtet flormelis og ½ tsk citronsaft. Pisk æggehviderne stive, tilsæt flormelis under piskning, pisk i 10 min eller til det skinner. Tilsæt citronsaft og pisk yderligere 2 min.

Jeg har oversat målestoksforholdene, håber det bliver godt. Mvh stormb

Godkendelse af svar
Fra : netper

Dato : 08-04-04 12:56

Tak for svaret stormb.