/ Forside/ Interesser / Fritid / Motorcykler / Spørgsmål
10  3773 1345
XS 650 uden strøm??
Fra : cross33
Vist : 694 gange
50 point
Dato : 14-05-02 09:14

En af mine venner er ude og køre en tur på hans xs 650, da strømmen går på samme måde som hvis sikringen sprænger. Da vi komme ud for at se på den, er der fin gennemgang på sikringen, vi tjekker ledninger fra spolen og ensretter og fra batteri til resten af nettet, men også her er der gennemgang. Så måler vi på batteriet, ingen strøm, hvilket jeg ikke kan få til at passe med cyklens pludselige død, da man må gå ud fra at cyklen langsomt ville dø hvis spole eller ensretter brander sammen, da den jo så ville tappe batteriet for strøm. Vi sætter startkabler på og cyklen starter, men cyklen lader ikke, vi kan måle ganske lidt strøm fra spolen, men ingenting fra ensretteren og da vi tager startkablerne af, dør cyklen da også med det samme. Nu er spøgsmålet så hvad er det sket, hvad kan forklare den pludselige død. Det ville være sandsynligt at antage at ensretteren er i stykker. Men det forklare da ikke den måde cyklen er død på.

Martin Schjoldager
CB 500F

Accepteret svar
Fra : RasmusZX9R

Modtaget 50 point
Dato : 14-05-02 16:31

Hejsa!
Såvidt jeg husker har xs650 2 slæbekul på generatoren, som har det med at møge til eller knække.
Prøv at tjekke dem først.
Hvis kullene ikke virker lader den ikke,så begynder den at bruge strøm fra batteriet og når det er tomt dør den.
Mvh
Rasmus ZX9R-C

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 20-05-02 08:32

Hej med dig
Jeg er også ejer af en Xs-650, som jeg har haft i nogle år nu, der er en
svaghed på selve rotoren i generatoren, (Ikke statoren) den har med at gå
istykker. Har skiftet min en gang, med nogle af de samme symptomer, det er
tråden der brækker ved loddefligen som så herefter skal omspoles, men check
om den får formagnitisering, dette sker igennem kulene, kommer der spænding
ned til dem ??, modstanden i rotoren mener jeg ligger på ca. 9,4 ohm, mål
med et ohmmeter, direkte på kobberbanenerne.

Venlig hilsen

Carsten Schweder
schweder@mail.dk

--
"cross33" <cross33.news@kandu.dk> skrev i en meddelelse
news:4L2E8.2416$4f4.196125@news000.worldonline.dk...
> En af mine venner er ude og køre en tur på hans xs 650, da strømmen går
> på samme måde som hvis sikringen sprænger. Da vi komme ud for at se på
> den, er der fin gennemgang på sikringen, vi tjekker ledninger fra spolen
> og ensretter og fra batteri til resten af nettet, men også her er der
> gennemgang. Så måler vi på batteriet, ingen strøm, hvilket jeg ikke kan
> få til at passe med cyklens pludselige død, da man må gå ud fra at
> cyklen langsomt ville dø hvis spole eller ensretter brander sammen, da
> den jo så ville tappe batteriet for strøm. Vi sætter startkabler på og
> cyklen starter, men cyklen lader ikke, vi kan måle ganske lidt strøm fra
> spolen, men ingenting fra ensretteren og da vi tager startkablerne af,
> dør cyklen da også med det samme. Nu er spøgsmålet så hvad er det sket,
> hvad kan forklare den pludselige død. Det ville være sandsynligt at
> antage at ensretteren er i stykker. Men det forklare da ikke den måde
> cyklen er død på.
>
> Martin Schjoldager
> CB 500F
>
> --
> Leveret af:
> http://www.kandu.dk/
> "Vejen til en hurtig løsning"
>

Kommentar
Fra : kle

Dato : 29-08-03 20:00

Der sider normalt at stik imellem ensretter og stator. Check dette stik da det har det med at ire.. Giv evt. noget fedt for at at problemmet ikke opstår igen. Det er S.... dyrt at købe org. kul til denne mc. MEN prøv at tage de gamle med ind til en auto elektro. det er sådan lige meget hvorfor nogen kul der kommer i de skal bare holde den rigtige længde og være på max 4 ohm. Har selv købt nogen og lodet dem i ( de var 3 X 2,2 mm for store). rettet dem til og det virker fint ( ps. prisen er normalt mellem 250,- til 300,- kr. pr stk. ) 2 af dem jeg købe kostede en flad 50,-.

Det kan også være dit laderele der er kaput. se om det er en mekanisk eller elektronisk. normalt for årgangen indtil 1979,- er det en mekanisk. en elektronisk laderele kan købes for 250,- til 500,- hos en auto-elektro. ( købte en for 250,- i 2002).

Hilsen Kim XS 2 (en 1972 XS 650) og en XS 650 fra 81)