/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Behandling af træterrasse
Fra : bellawow
Vist : 6307 gange
100 point
Dato : 05-04-04 13:21

er der nogen der har et godt råd vedr. behandling af terrasse af træ. det er ny terrasse lavet af trykimprægneret fyrtræ.
Jeg har hørt at træolie er det bedste man kan give den, og man kan kan give den klar eller pigmenteret olie.
Jeg har set mange priser på træolie, de billigste er fra Jem og Fix og Harald Nyborg ca. 99 kr. for 2,5 liter og de dyreste hos farvehandlerer koster de ca. 197 kr for 2,5 liter. Er der nogen forskel ??
Vh bellawov

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 05-04-04 13:23

Ja - prisen og navnet på farverne. Det, som du kan sammenligne, er tørstofindhold. Det er det som bliver tilbage efter at opløsningsmidlet er fordampet.

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 05-04-04 13:25

Lindolie er jo naturens eget produkt det bruger jeg og har du grønalger kan du en 14 dages tid i forvejen sprøjte med en 32% eddikesyre blandet 1 til 8 dele vandblanding som selvfølgelig skal tørre helt ud først inden påsmøring
Mvh sune

Kommentar
Fra : smut

Dato : 05-04-04 16:08

jeg ville bruge linolie det mener jeg er det bedste og husk så lige at stumper af trykimprægneret træ skal på kommunekemi da det betegnes som yderst giftigt det kan indeholde stoffer som chrom nikkel kobber og arsen børn bør ikke kravle rundt på en trykimprægneret overflade så pas på med splinter bare lige et godt råd

Kommentar
Fra : slemmert

Dato : 05-04-04 17:00

husk grundingsolie, og husk at det du smører på skalindeholde farver.

Kommentar
Fra : slemmert

Dato : 05-04-04 17:00

husk grundingsolie, og husk at det du smører på skalindeholde farver.

Kommentar
Fra : slemmert

Dato : 05-04-04 17:01

husk grundingsolie, og husk at det du smører på skalindeholde farver.

Kommentar
Fra : slemmert

Dato : 05-04-04 17:01

husk grundingsolie, og husk at det du smører på skalindeholde farver.

Kommentar
Fra : 25

Dato : 05-04-04 17:14

Vi skurede vores terrasse- trægulvhelt helt rent, og smurte det med Rentolin 2 gange. (sidste år)

Accepteret svar
Fra : pallenoc

Modtaget 100 point
Dato : 05-04-04 18:54

Trykimpræneret træ må idag ifølge de gældende regler inden for dette område IKKE indeholde hverken chrom, nikkel eller andre tungmetaller. En efterbehandling bør /kan bare påføres at det billigste træolie du kan opdrive, som du selv nævner den fra jem & fix eksempelvis.
ALT andet er penge ud af vinduet!!!

God Påske!!!

Mvh
Palle Jensen

Kommentar
Fra : bellawow

Dato : 05-04-04 20:24

Jeg siger tak til Palle Jensen, jeg er glad for at erfare, at det ikke er tilladt at bruge chrom, nikkel og andre tungmetaller til høvlede trykimprægnerede terrassebrædder, det er et klart svar du giver vedr. Træolie

Jeg siger også tak for de andre svar, der alle anbefaler træolie med lindolie.

Mvh
Bellawov Og god påske til alle

Kommentar
Fra : slemmert

Dato : 05-04-04 21:41

obs! på grundlag af en konkret erstatningssag, har jeg oplevet at terrassebrædder der var smurt med træolie blev sorte inden for 4 mdr. fra nedlægningen -hvorimod det der var lodret monteret ikke fejlede noget, det har noget at døre med at hvis du har en vandret flade der er der større chance for svampe og skimmelkoncentration, men det her kan du altså ikke læse dig til - og i en selvvalgsforretning udleveres jo nok ikke den store information, men først når vi går i clinch med de tekniske afdelinger er der lysforude, samt den olie du efterfølgende anvender skal indeholde farvepigment for at undgå at blive nedbrudt af vejret og solens stråler... hvis det er helt volapyk for dig så ring til sadolin - hygæa eller borup!!!

Kommentar
Fra : bellawow

Dato : 05-04-04 22:05

Jeg er godt klar over at det nok er bedst at tilsætte farvepigment, men hvis brædderne bliver smurt hvert andet år med klar olie, skulle nedbrydningen ikke være større end ved olie med farve der kun behandles hverty 3-4 år.
I dag spurgte jeg Profa som svarede som ovenfor. Han brugte selv klar olie til hans træterrasse.

Kommentar
Fra : slemmert

Dato : 05-04-04 23:04

Ok det er hans produkt, og hans erfaring - står de også inde for det!!!

Godkendelse af svar
Fra : bellawow

Dato : 06-04-04 13:01

Tak for svaret pallenoc.

Nvh Bellawov

Kommentar
Fra : pallenoc

Dato : 06-04-04 15:31

Det glæder mig du kunne bruge min kommentar (og dermed mine egne erfaringer)...Held og Lykke med din terasse!!!

Mvh
Palle Jensen

Kommentar
Fra : smut

Dato : 07-04-04 17:53

pallenoc

det er ikke rigtigt at træ ikke må indeholde de giftige stoffer,det må ikke fremstilles i danmark men det må gerne importeres. latterligt men sådan er det altså