/ Forside/ Interesser / Dyr / Fugle / Spørgsmål
10  jakjoe 695
rugemaskine
Fra : sissi
Vist : 4466 gange
100 point
Dato : 05-04-04 13:18

Hej....
Er der nogle der har en god opskrift på rugemaskiner til høns/vagler?

Cecilie

Kommentar
Fra : TLT

Dato : 05-04-04 13:35

En motorrugemaskine til udrugning af æg skal holde en temperatur på 107 grader F. Temperaturen måles i Fahrenheit, da det er vigtigt med den rette temperatur. Det er en god ide, at afprøve maskinen før brugen.
også drej æggene en halv omgang 2 gange om dagen!!!

Kommentar
Fra : dscoop80

Dato : 05-04-04 15:19
Kommentar
Fra : sissi

Dato : 07-04-04 10:30

Fine sider, men jeg vil gerne have en opskrift på hvordan man laver en rugemaskine.

MVH Cecilie

Kommentar
Fra : yellow

Dato : 11-04-04 22:19

til 4 æg ca 30*30cm gerne mindre

du kan lave din egen rugemaskine hvis du kanforstå hvad jeg skriver!
tja, du skal have en papkasse eller 2 låg,som passer til det antal æg du skal bruge, og så skærer over ved toppen og bunden, så der ca er 4cm til den store flade brede ende, i begge ender.
den ene er bund den anden er top. på toppen skærer du en "streg" så du kan sætte en lampe, (som nederst på siden),
du skal sætte højten på lampen efter behov.
du skal helst bruge en termostat som er meget præsis.

lampen er en ledning med stiken i enden og påren i den anden.
_______ sådan ser kassen næsten ud, og der er stregen hvor lampen skal stikkes i gennem.
( )
( / )
(______)

jeg håber du kan bruge det til noget hilsen Sonia
spør endelig hvis der er noget du ikke forstår!

Kommentar
Fra : yellow

Dato : 11-04-04 22:20

orv jeg havde næsten glæmt der skal være mellem 23-26 grader ,menner jeg, tjæk det hellere på en hønse side.
Hilsen sonia

Kommentar
Fra : sissi

Dato : 13-04-04 13:40

Det her forstår jeg ikke: og så skærer over ved toppen og bunden, så der ca er 4cm til den store flade brede ende, i begge ender.
Er det hvis jeg har en papkasse også skære begge ender af så der er 4 cm pap"ramme".... Undskyld hvis jeg er lidt tungnem....

Kommentar
Fra : yellow

Dato : 13-04-04 15:36

det tænkte jeg nok.
ja nemlig en ramme, ligesom et låg, et låg på en æske.
og nej du er ikke tungnem, men det er svært at beskrive.
du kan prøve dig frem, bare tempraturen er tilpas så går det nok.
husk at vende æggene.
hilsen sonia

Kommentar
Fra : sissi

Dato : 14-04-04 14:56

Du skal have 1000 tak for hjælpen... Nu må jeg se at lave den... Vi skal nemlig have vagler til sommer og sidste gang åd de bare deres æg

Accepteret svar
Fra : yellow

Modtaget 100 point
Dato : 15-04-04 15:04

jamen så, held og lykke!
Hilsen sonia

Godkendelse af svar
Fra : sissi

Dato : 15-04-04 17:34

Tak for svaret yellow.

Kommentar
Fra : mikkelandreasse

Dato : 27-12-07 17:12

Hej, smid gerne et billede ind når du har fået bygget rugemaskinen, et billede siger jo mere end tusind ord!

Og fortæl også gerne om det lykkedes at ruge æggende ud i denne maskine.

Jeg går selv med tanker om at lave en rugemaskine, og leder nu efter en passende termostat, evt en sådan progresiv termostat der skulle kunne holde temperaturen ganske præcis

Mvh Mikkel