/ Forside/ Interesser / Dyr / Katte / Spørgsmål
10  HelleBirg.. 1440
Er det strafbart at stjæle en kat???
Fra : AEI
Vist : 1193 gange
200 point
Dato : 14-05-02 07:41

hej Igen
Ja nu er jeg så også blevet kattetyv....
Dette har ikke været min mening, men forleden dag var min tykke hankat stukker af... jeg rendte rundt og ledte efter ham. Fandt ham til sidst i baghaven sammen med det her lille myr. Havde godt lagt mærke til at der rendte en lille misser rundt med hallsbånd på, men tænkte den har jo nok en ejer. Men alligevel tog jeg den lille mis ind og kiggede på halsbåndet og kunne se at den kom fra Tønder af. Nu bor jeg selv i rødekro så det er jo lidt af en løbetur... Jeg ringede til nummeret og fik at vide at det ikke var hendes kat mere, hun havde givet den bort under falske omstændigheder, denne unge mand hun havde givet katten til havde sagt at han havde andre katte og at den ville kunne komme ud. Hun tager så ud for at besøge katten og ser at det er en lille lejlighed på 30 km2 og den kom ikke ud og ingen andre katte, samtidigt med at han så sparker den mens hun er der.... Hun beder mig så om at hive halsbåndet af den og beholde den eller finde et godt hjem til ham... Hvilket jeg gør med det samme, nu havde jeg overvejet at få en kat til så jeg kunne jo lige så godt beholde ham.. Men har nu fundet ud af at det er min nye nabo, denne unge mand som tidligere er omtalt..
Har ringet og snakket med min dyrlæge om det... da missen fra starten af er hentet på et internat med kontrakt på neutralisering... Han siger at jeg bare hurtigst muligt skal komme op med den lille mis og få den neutraliseret, hvilket vil ca koste 500 kr Derefter vil han så udskrive en regning til mig på 1000 kr.. Så hvis min nabo kommer og forlanger den tilbage, skulle jeg bare bede om at få pengene først før han fik katten. Dyrlægen mener at han ikke vil betale så mange penge for sin kat da den er i lidt dårlig stand og åbenbart ikke er holdt ordenligt. Samtidigt med at han ikke har overholdt kontrakten fra internatet som han overtog sammen med katten....
Hvad skal jeg gøre ? Jeg vil helst beholde ham eller finde et andet sted til ham. Hvis naboen skal komme og ville betale de penge... kan simpelthen ikke få mig selv til at give ham tilbage til dette hjem....
Vil blive meget glad for RÅD fra jeg
MVH Maria

Kommentar
Fra : loonz

Dato : 14-05-02 08:12

Hej,
Jeg er absolut ikke på nogen måder ekspert på dette område, men hvis du siger, at han har mishandlet katten, så kan du vel melde ham til Dyrenes Værn?

Kommentar
Fra : calista

Dato : 14-05-02 08:46

Jeg er helt enig med loonz!! Hvis kræet viser teng på at være blevet mishandlet, og dyrlægen evt kan dokumentere, at den ikke er blevet behandlet ordentligt, så er det en anmeldelse til Dyrenes Beskyttelse (- eller polisen?)

Jeg ville selv i samme situation, enten beholde katten eller aflevere den tilbage til internatet.

MVH
Cali

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 14-05-02 07:27

mit råd er: prøv at se om du kan finde et nyt hjem til den... et hjem hvor
den vil får det godt.

//Anti bums og daniel
"AEI" <AEI.news@kandu.dk> skrev i en meddelelse
news:6n1E8.2410$4f4.192853@news000.worldonline.dk...
> hej Igen
> Ja nu er jeg så også blevet kattetyv....
> Dette har ikke været min mening, men forleden dag var min tykke hankat
> stukker af... jeg rendte rundt og ledte efter ham. Fandt ham til sidst i
> baghaven sammen med det her lille myr. Havde godt lagt mærke til at der
> rendte en lille misser rundt med hallsbånd på, men tænkte den har jo nok
> en ejer. Men alligevel tog jeg den lille mis ind og kiggede på
> halsbåndet og kunne se at den kom fra Tønder af. Nu bor jeg selv i
> rødekro så det er jo lidt af en løbetur... Jeg ringede til nummeret og
> fik at vide at det ikke var hendes kat mere, hun havde givet den bort
> under falske omstændigheder, denne unge mand hun havde givet katten til
> havde sagt at han havde andre katte og at den ville kunne komme ud. Hun
> tager så ud for at besøge katten og ser at det er en lille lejlighed på
> 30 km2 og den kom ikke ud og ingen andre katte, samtidigt med at han så
> sparker den mens hun er der.... Hun beder mig så om at hive halsbåndet
> af den og beholde den eller finde et godt hjem til ham... Hvilket jeg
> gør med det samme, nu havde jeg overvejet at få en kat til så jeg kunne
> jo lige så godt beholde ham.. Men har nu fundet ud af at det er min nye
> nabo, denne unge mand som tidligere er omtalt..
> Har ringet og snakket med min dyrlæge om det... da missen fra starten af
> er hentet på et internat med kontrakt på neutralisering... Han siger at
> jeg bare hurtigst muligt skal komme op med den lille mis og få den
> neutraliseret, hvilket vil ca koste 500 kr Derefter vil han så udskrive
> en regning til mig på 1000 kr.. Så hvis min nabo kommer og forlanger den
> tilbage, skulle jeg bare bede om at få pengene først før han fik katten.
> Dyrlægen mener at han ikke vil betale så mange penge for sin kat da den
> er i lidt dårlig stand og åbenbart ikke er holdt ordenligt. Samtidigt
> med at han ikke har overholdt kontrakten fra internatet som han overtog
> sammen med katten....
> Hvad skal jeg gøre ? Jeg vil helst beholde ham eller finde et andet sted
> til ham. Hvis naboen skal komme og ville betale de penge... kan
> simpelthen ikke få mig selv til at give ham tilbage til dette hjem....
> Vil blive meget glad for RÅD fra jeg
> MVH Maria
>
> --
> Leveret af:
> http://www.kandu.dk/
> "Vejen til en hurtig løsning"
>

Accepteret svar
Fra : nocom

Modtaget 200 point
Dato : 14-05-02 09:10

Hej Maria
Nu er det jo desværre, svært at anmelde en dyremishandling, med mindre der er tydelige tegn på, at den er blevet mishandlet mange gange. Det burde selvfølgelig være nemmere, end det er. Jeg ville naturligvis beholde katten og kæmpe for den. Den med dyrelægeregningen er smart. Jeg kan ikke forestille mig, at gutten vil betale kassen for at få katten tilbage. Jeg undrer mig over, hvorfor han i det hele taget vil have en kat, når han behandler den sådan. Du har gjort det eneste rigtige i at tage katten til dig.
Mvh
Nocom

Kommentar
Fra : PARKENSS

Dato : 14-05-02 11:04

Hej AEI

Jeg ville mene, at det eneste rigtige er at kontakte den Dame der i første omgang anskaffede katten på Internatet. Få Internatets Tlf.nr -ring til dem og forklar dem hele historien. De er jo nok ikke interesseret i, at "deres" mis skal tilbage til den unge mand. Den kontrakt "Damen" fik lavet da hun afhentede katten,---hvem har den ? Er det den unge mand,-skulle der temmelig sikkert ikke være problemer med at få lavet om i dit navn. Uanset,-----kontakt Internatet, det vil være den største sikkerhed for dig for at beholde den lille mis.

Mvh
Parkenss

Kommentar
Fra : PARKENSS

Dato : 14-05-02 11:10

Ser nu at den unge mand har "Kontrakten" på katten. Men det gør ikke sagen bedre for ham. Er det et reelt Internat missen stammer fra, - så vil de gribe ind med det samme og få missen`s kontrakt lavet i dit navn.

Mvh
Parkenss

Kommentar
Fra : 2mmy

Dato : 14-05-02 15:50

Umildbart synes jeg, at din dyrlæges forslag lyder godt. Dog vil ejeren/mishandleren nok brokke sig over, at det skulle du ikke have gjort - og at han havde planlagt, at få det gjort andetsteds.

Ellers vil Internattet vil være i stand til, at ophæve kontrakten, og tage katten tilbage, eftersom at han har misveligeholdt kontrakten ved ikke, at få den neutraliseret. Derefter burde du vel kunne underskrive den samme kontrakt med dem.

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 14-05-02 23:15

Er det en "almindelig" huskat af den slags der går 13 af på dusinet?? Hvis
det er så få den øremærket samtidig med kastrationen og registrer den i dit
navn. Så kan du bevise katten er din, kan naboen det??

--
Nina El Falaki
Feca Somali & Bengal Cats
E-mail: cats@feca.dk
http://www.feca.dk

"AEI" <AEI.news@kandu.dk> skrev i en meddelelse
news:6n1E8.2410$4f4.192853@news000.worldonline.dk...
> hej Igen
> Ja nu er jeg så også blevet kattetyv....
> Dette har ikke været min mening, men forleden dag var min tykke hankat
> stukker af... jeg rendte rundt og ledte efter ham. Fandt ham til sidst i
> baghaven sammen med det her lille myr. Havde godt lagt mærke til at der
> rendte en lille misser rundt med hallsbånd på, men tænkte den har jo nok
> en ejer. Men alligevel tog jeg den lille mis ind og kiggede på
> halsbåndet og kunne se at den kom fra Tønder af. Nu bor jeg selv i
> rødekro så det er jo lidt af en løbetur... Jeg ringede til nummeret og
> fik at vide at det ikke var hendes kat mere, hun havde givet den bort
> under falske omstændigheder, denne unge mand hun havde givet katten til
> havde sagt at han havde andre katte og at den ville kunne komme ud. Hun
> tager så ud for at besøge katten og ser at det er en lille lejlighed på
> 30 km2 og den kom ikke ud og ingen andre katte, samtidigt med at han så
> sparker den mens hun er der.... Hun beder mig så om at hive halsbåndet
> af den og beholde den eller finde et godt hjem til ham... Hvilket jeg
> gør med det samme, nu havde jeg overvejet at få en kat til så jeg kunne
> jo lige så godt beholde ham.. Men har nu fundet ud af at det er min nye
> nabo, denne unge mand som tidligere er omtalt..
> Har ringet og snakket med min dyrlæge om det... da missen fra starten af
> er hentet på et internat med kontrakt på neutralisering... Han siger at
> jeg bare hurtigst muligt skal komme op med den lille mis og få den
> neutraliseret, hvilket vil ca koste 500 kr Derefter vil han så udskrive
> en regning til mig på 1000 kr.. Så hvis min nabo kommer og forlanger den
> tilbage, skulle jeg bare bede om at få pengene først før han fik katten.
> Dyrlægen mener at han ikke vil betale så mange penge for sin kat da den
> er i lidt dårlig stand og åbenbart ikke er holdt ordenligt. Samtidigt
> med at han ikke har overholdt kontrakten fra internatet som han overtog
> sammen med katten....
> Hvad skal jeg gøre ? Jeg vil helst beholde ham eller finde et andet sted
> til ham. Hvis naboen skal komme og ville betale de penge... kan
> simpelthen ikke få mig selv til at give ham tilbage til dette hjem....
> Vil blive meget glad for RÅD fra jeg
> MVH Maria
>
> --
> Leveret af:
> http://www.kandu.dk/
> "Vejen til en hurtig løsning"
>

Kommentar
Fra : loonz

Dato : 15-05-02 00:53

Jeg tror Nina har fat i den lange ende dér! Det synes jeg ihvertfald lyder som en god ide, men ikke helt ærlig metode. Men det er jo for kattens bedste, så hvorfor ikke?

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 15-05-02 08:37

Hej Maria

Umiddelbart vil jeg tro det _er_ strafbart, men så skal naboen jo kunne
bevise at det er hans kat og hvis den ikke er øremærket så kan det jo
være meget svært og desuden tror jeg simpelthen ikke at politiet tager
sig af sådan noget, jeg mener når man gang på gang hører at ofrer for
vold f. eks. får besked på at komme senere fordi de ikke lige har tid,
så tror jeg ikke at kattenapning ligger højt på deres liste.
Derudover synes jeg faktisk at du skal beholde killingen. Dog kan det
jo godt være at det kan være svært hvis han nu mener at det er hans
kat. Enten ville jeg nok gå til ham og bede ham om at måtte overtage
katten eller simpelthen flytte katten til et godt hjem uden hans viden.
Det kommer jo noget an på hvad type han er, du skulle jo nødigt selv
komme til skade.

Kate

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 15-05-02 09:04

Hmmm ved ikke helt hvad jeg skal mene,- men et er sikkert, jeg ville blive
meget tosset, hvis nogen tog en af mine katte og blot lod den neutralisere
og øremærke, jeg ville slet ikke svare for, hvad jeg kunne finde på.
Man stjæler jo heler ikke bare en bil, og filer nummerene væk og får nye
banket i.
Men på den anden side,- så lader det jo ikke til, at naboen holder ret meget
af sin kat, når han blot lader den rende på må og få.
Jeg ville nok kontakte ham, med den besked, at hvis du igen fandt katten i
usel tilstand og den fortsat ikke var neutraliseret, at du så ville melde
ham for omsorgssvigt af hans kæledyr.
Spørg evnt. om det ikke ville være en god ide, at du måske overtog ansvaret
for katten, men at han godt måtte komme og hilse på, når han havde tid.
Missetanker fra Birgitte
www.truetrust.dk

"AEI" <AEI.news@kandu.dk> skrev i en meddelelse
news:6n1E8.2410$4f4.192853@news000.worldonline.dk...
> hej Igen
> Ja nu er jeg så også blevet kattetyv....
> Dette har ikke været min mening, men forleden dag var min tykke hankat
> stukker af... jeg rendte rundt og ledte efter ham. Fandt ham til sidst i
> baghaven sammen med det her lille myr. Havde godt lagt mærke til at der
> rendte en lille misser rundt med hallsbånd på, men tænkte den har jo nok
> en ejer. Men alligevel tog jeg den lille mis ind og kiggede på
> halsbåndet og kunne se at den kom fra Tønder af. Nu bor jeg selv i
> rødekro så det er jo lidt af en løbetur... Jeg ringede til nummeret og
> fik at vide at det ikke var hendes kat mere, hun havde givet den bort
> under falske omstændigheder, denne unge mand hun havde givet katten til
> havde sagt at han havde andre katte og at den ville kunne komme ud. Hun
> tager så ud for at besøge katten og ser at det er en lille lejlighed på
> 30 km2 og den kom ikke ud og ingen andre katte, samtidigt med at han så
> sparker den mens hun er der.... Hun beder mig så om at hive halsbåndet
> af den og beholde den eller finde et godt hjem til ham... Hvilket jeg
> gør med det samme, nu havde jeg overvejet at få en kat til så jeg kunne
> jo lige så godt beholde ham.. Men har nu fundet ud af at det er min nye
> nabo, denne unge mand som tidligere er omtalt..
> Har ringet og snakket med min dyrlæge om det... da missen fra starten af
> er hentet på et internat med kontrakt på neutralisering... Han siger at
> jeg bare hurtigst muligt skal komme op med den lille mis og få den
> neutraliseret, hvilket vil ca koste 500 kr Derefter vil han så udskrive
> en regning til mig på 1000 kr.. Så hvis min nabo kommer og forlanger den
> tilbage, skulle jeg bare bede om at få pengene først før han fik katten.
> Dyrlægen mener at han ikke vil betale så mange penge for sin kat da den
> er i lidt dårlig stand og åbenbart ikke er holdt ordenligt. Samtidigt
> med at han ikke har overholdt kontrakten fra internatet som han overtog
> sammen med katten....
> Hvad skal jeg gøre ? Jeg vil helst beholde ham eller finde et andet sted
> til ham. Hvis naboen skal komme og ville betale de penge... kan
> simpelthen ikke få mig selv til at give ham tilbage til dette hjem....
> Vil blive meget glad for RÅD fra jeg
> MVH Maria
>
> --
> Leveret af:
> http://www.kandu.dk/
> "Vejen til en hurtig løsning"
>

---
DK. True Trust
Outgoing mail is certified Virus Free.
Checked by AVG anti-virus system (http://www.grisoft.com).
Version: 6.0.361 / Virus Database: 199 - Release Date: 07-05-2002

Kommentar
Fra : AEI

Dato : 15-05-02 12:27

Hej Igen *S*
Jeg kan nu melde at jeg har valgt at beholde missen... "måske er det rigtigt måske ikke" Men har forhørt mig hos omkring liggende naboer om han har spurgt efter den, ingen har set han lede efter den eller spørge dem. Så har nu en aftale med min dyrlæge om at den skal øremærkes vaccineres og have det store sundhedstjek i næste uge, jeg syntes det er lidt for tidligt at han skal neutraliseres da han kun er ca 4 mdr hvilket min dyrlæge ikke syntes er for tidligt. Jeg betaler hele pakken med neutralisering og sundhedtjek i næste uge og har fået lov til først at komme med ham når han er 8 mdr..
men vil gerne lige høre hvornår i syntes det er det rigtige tidspunkt at få ham neutraliseret ?
Det skal lige siges at alle 3 katte er indekatte da jeg bor ved en stor vej og toget kører i min baghave. mine 2 andre er neutraliseret så der er jo ikke sådan at han kan rende rundt og sætte killinger i verden selvom jeg venter de 4 mdr.
mvh Maria

Kommentar
Fra : PARKENSS

Dato : 15-05-02 12:37

Hej Marie.

Tillykke med din lille ny,--samt din beslutning. Hvor er det skønt at der findes mennesker som dig der griber ind i situationer hvor dyr har det skidt.
Nej,--når Dyrlægen siger god for at 8 Mdr er passende så ret dig bare efter det. Normalt mener jeg man siger at katten skal være 1 År,--men det er åbenbart ikke altafgørende.

Endnu engang Tillykke.

Mvh
Parkenss

Kommentar
Fra : RHC

Dato : 31-05-02 12:24

Hej Maria

Hvis du tager dig af katten, så vil jeg da gerne tage mig af ham den unge knægt.
For mange år siden skød vores nabo efter vores kat med et luftgevær. Det gjorde mig så rasende at jeg gav ham en ordentlig gang mundhug. Ham mistede et par tænder og brækkede næsen. Han kunne naturligvis ikke melde mig da han jo havde skudt efter vores kat. "Og sådan skal det bare være" Ellers tager jeg lang afstand fra vold.

Mvh
Rasmus - rasmus@hougaard.as