/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
NØGLE
Fra : guldfisken
Vist : 5118 gange
100 point
Dato : 05-04-04 09:54

HEJ
Jeg ville høre om der er nogen der har prøvet at få en knækket nøgle ud af en cylender på i en dør,
jeg mener at hvis man tager cylenderen ud så er der gemmen gang i den så man kan stikke noget ind fra den anden side og trykke den ud igen,,,,,,,,,,,,,,,,,..
Nogen der har nogen gode foreslag så kom med dem *SS*
Mvh René

Kommentar
Fra : ellebye

Dato : 05-04-04 10:32

Hvis du som sådan allerede har afskrevet cylinderen kunne du prøve med at give resten af nøglen en lille klat sekundlim, og dermed prøve at trække den resterende knækkede del ud.

Kommentar
Fra : ellebye

Dato : 05-04-04 10:33

sekundlim=hurtigtørrende lim som oftest cyanlim.

Kommentar
Fra : eskild8720

Dato : 05-04-04 10:55

HEJ guldfisken
Drop det med lim cylinderen kan reddes.Pas på med at stikke alt muligt værktøj ind i cylindergangen da du kan beskadige de små stifter,+vælte/ødelægge de små fjedre som sidder over stifterne.Stifterne kan der være 5,7,9,13,15 af alt efter hvor gammel din lås er.Jeg formoder det er enten assa eller en ofte rukolås/cylinder du har.Uanset hvad er der ikke hul gennem cylinderen men en rund lille messingplade med et lille stykke metal,til vrideren på indersiden af døren(tror jeg på din model)da du skriver at du mener der er hul gennem cylinderen.Det havde der været hvis du mere sikkerhedsmæssigt korrekt havde haft til nøgle på begge sider.Godt hvis en tyv kommer ind i dit hjem feks. gennem et vindue,ja så kan han ikke komme ud af døren hvis ikke der er nøgle i på indersiden,husk det hvis du har ødelagt cylinderen.Nå men til løsningen:afmonter din cylinder bevæg dig ned til din lokale låsesmed bliver ordnet med det samme ,kræver specialværktøj/viden for ikke at ødelægge stifter/fjedre(hvis du prøver selv kan disse også falde ud og da de har forskellig længde,efter nøglens hakker,svære at få på plads igen).Låsesmeden kan lave det billigere end hvad en ny cylinder koster.Du kan evt. også kigge på
www.ruko.dk/gds.
Bare et par gode råd fra en gl. isenkræmmer
eskild

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 05-04-04 11:47

Guldfisk
Du har helt ret. Slidsen går helt igennem.
Så hvis du skiller den ad udden at trække rundt med midter delen den dnøglen drejer i, kand du skubbe nøgle-stumben ud i den anden ende.
Men pas på ikke at trække midter stykket ud, da kodefjedre flyver af H....til. Hvis man ikke har det rigtige værktøj kan det var lidt problematisk at få dem tilbage igen.
Men du kan godt komme igemmen cylinderen fra bagsiden.
God fornøjelse.
mvh Benjamin

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 05-04-04 17:13

konkakt en låsesmed

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 09-04-04 22:34

Jeg har da også prøvet at knække en nøgle i en låsecylinder hvis den er knækket lige med overfladen kan den da sikkert lirkes ud med feks en syl hvis du kan stikke den skråt ind i samme retning som nøglen sidder og få fat i kanten af nøglens ene ende og så vippe den ud Det var da nemt for mig og der var hverken det ene eller det andet der fløj rundt
Mvh Sune

Accepteret svar
Fra : Sunowich

Modtaget 100 point
Dato : 14-04-04 08:02

Har du fået nøglestumpen ud ????
Mvh Sune i solskin

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 28-04-04 00:04

Husk at lukke
Mvh sune

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 28-04-04 00:05

Husk at lukke
Mvh sune

Kommentar
Fra : guldfisken

Dato : 28-04-04 08:08

hvordan lukke jeg?

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 28-04-04 08:14

Ved at trykke accepter over navnet på den du syns kom med det bedste svar
Hav en god dag mvh
Sune

Godkendelse af svar
Fra : guldfisken

Dato : 28-04-04 08:22

Tak for svaret Sunowich.