/ Forside/ Interesser / Dyr / Fisk / Spørgsmål
10  Gennie 710
Begynder fisk??
Fra : annettemor
Vist : 1176 gange
40 point
Dato : 04-04-04 17:09

Hej...
Håber at i vil hjælpe mig!! Vi har valgt at vi vil have fisk på vores legeværelse - jeg er kommunal dagplejer og synes at det kunne være godt for ungerne at får lidt spændene at kigge på... Men hvilke fisk skal jeg vælge.. Vi har købt et 64 l akvarium.

Hej fra Annette

Kommentar
Fra : dabj

Dato : 04-04-04 17:37

Nemme fisk:
Gubbier
Sværdrager
Platty
Disse føder levende unger og er derfor spændende for børn
Mvh
dabj

Accepteret svar
Fra : Franksp

Modtaget 50 point
Dato : 04-04-04 17:40

Hej annettemor

Som begynder, vil jeg anbefale dig at købe guppyer. platy og sværddrager. Det er alle levendefødende fisk, som ikke er vanskelige at holde, og de er alle fredelige.
Måske skulle du også købe et par pansermaller, da de kun går på bunden.
I et 64 liters akvarie, vil jeg ikke anbefale dig over 10-12 fisk ialt.

Med venlig hilsen og god fornøjelse med jeres nye akvarie

Frank

Kommentar
Fra : Franksp

Dato : 04-04-04 17:41

Nu fik du næsten 2 ens svar. Jeg var for langsom

mvh
Frank

Kommentar
Fra : annettemor

Dato : 04-04-04 18:03

Hej...
Mange tak for jeres svar. Nu har akvariet stået og kørt med pumpe, lys og varme i 3 døgn - men hvornår kan vi komme fisk i??

Hej fra Annette

Kommentar
Fra : dabj

Dato : 04-04-04 18:19

De fisk jeg har foreslået kan sagtens gå i dit vand nu.
De er meget robuste og ikke særlig følsomme over for vandskift.
Mvh
dabj

Kommentar
Fra : dabj

Dato : 04-04-04 18:21

Hvis du også vil have m~~~~r skal du vente et par uger med dem.

Kommentar
Fra : dabj

Dato : 04-04-04 18:21

Der skulle stå m a l l e r

Kommentar
Fra : annettemor

Dato : 04-04-04 18:57

Hej dabj
Er det sugemaller du mener??? Ja jeg er jo begynder så..... Håber dumme spørgsmål er velkommen..

Kommentar
Fra : Franksp

Dato : 04-04-04 19:17

annettemor, Jeg skrev pansermaller.
Når du nu kommer hjem med dine nye fisk, så lad posen/poserne ligge uåbnet i dit akvarie en lille times tid, inden du åbner posen og slipper fiskene ud. Det er ret vigtigt, at vandets temperatur i posen og vandets temperatur i akvariet har samme tenperatur.

Mvh
Frank

Kommentar
Fra : annettemor

Dato : 04-04-04 19:38

Hej Frank...
Mange tak for hjælpen...

Mvh Annette

Kommentar
Fra : graph

Dato : 04-04-04 20:35

Hejsa Anette

Zebra fisk er ikke ret dyre (hvis de købes det rigtige sted har lige fået 10 for 25).. og de lægger æg så der er ikke den store sansynlighed for en masse unger (har ikke fået en eneste i den tid jeg har haft dem.. og det er da 2 år eller noget)..

Ellers vil jeg gi de andre ret... guppier, "lygte fisk", Kuhliål (er meget sjove at kigge på), panser ål (det samme)... og et par sugemaller de er jo oz vældigt sjove at kigge på... og ellers så har vi spore frøer.. (mener jeg de hedder.. de bliver ikke ret store.. og det er IKKE de hvide).. evt. ferskvands rejer... fodres de jævnligt med frosne røde myggelarver og ellers flage foder så skulle det køre

Hilsen Graph

Kommentar
Fra : graph

Dato : 04-04-04 20:39

sys måske nok at det er lidt lidt med 10 til 12 fisk i et 64L akvarie...... kommer jo an på hvor store de er.. og ja stimefisk vil gerne have mere plads.... men har du fisk der befinder sig i forskellige lag i akvariet sååe... (fx kuhliål, panser ål, panser maller, frøer og sugemaller er for det meste på bunden.. zebra, guppie og lignende fisk er midt i og i toppen.... og guramier (som heller ikke krævet det hele store... er også for det meste i toppen... hehe bare ikke sige det til mine de har misforstået det.... men guramier bliver så meget store og kræver mere plads)

Kommentar
Fra : binky

Dato : 05-04-04 16:22

Du kan også prøve med slørhaler, de er flotte. Men røde sværdragere og røde slørhaler er ikke nogen god sammensætning. Zebra fisk skal du have nogle stykker af, for det er stimefisk, men de er nemme og flotte. Maller og balihaj er også fredelige fisk. Du må bare ikke sætte en kampfisk sammen med fisk, der svømmer i overfladen. Heller ikke må du sætte for mange fisk i akvariet, for det er jo ikke så stort. For at holde akvariet rent, er det en god ide med sugemaller, frem for snegle, for sneglene yngler ekstremt meget.
mvh
binky

Kommentar
Fra : Franksp

Dato : 05-04-04 22:19

Kære Annettemor

Hvis du er tilfreds med et af de svar du har fået, skulle du måske overveje et lukke dit spørgsmål, ved at acceptere et af svarene.

Med venlig hilsen
og god påske
Frank

Godkendelse af svar
Fra : annettemor

Dato : 06-04-04 10:24

Tak for svaret Franksp.