/ Forside/ Interesser / Dyr / Katte / Spørgsmål
10  HelleBirg.. 1440
aggressiv hankat
Fra : Birgitwinther
Vist : 506 gange
100 point
Dato : 04-04-04 12:43

HJælp, min 6 kilos hankat angriber min dejlige maine coone hun. Han gør aldrig de andre katte noget og rør ikke husets babyer. Hun får p-piller, kan det være derfor?
Ville en henholdsvis kastraktion og sterilisation mon afhjælpe problemet. Han bankede hende så slemt at hun forsvandt og ikke ville hjem. Hun er indfanget og sat i vores gamle hønsehus indtil hun skal steriliseres imorgen. Derefter regner jeg med at holde hende i vores store gæsteværelse indtil hun igen er domestiseret
Kan nogen gi en grund til denne aggression.
Venlig hilsen Birgit

Accepteret svar
Fra : mulberry

Modtaget 100 point
Dato : 04-04-04 14:04

Det er ikke mig ,der kan sige dig hvorfor. Har dog tit hørt om det og har selv en 18 år gammel hun, der måtte flytte fordi ejeren fik en ny kat, der bankede hende konstant, fra han var helt lille. Jeg vil mene, med hensyn til de to jeg kender, at det er fordi de ikke er blevet socialiseret, d.vs. vænnet langsomt til hinanden, fx. hvert sit aflukke, kattebakke, legetøj etc, dernæst bytter man et stykke legetøj, så kan de måske få lov til at være sammen en time under opsyn, hvor du passer på, at du ikke gør een af dem jaloux, etc. I mit tilfælde havde ejeren meget lidt plads og kunne ikke gøre det, hunnen opholdte sig kun på et lille badeværelse ,da hun naturligvis var bange.Rystende angst. Ejeren foretrak en ung frisk legesyg hankat, så der røg hunnen. Hendes natur er desuden meget anderledes end den
røde han huskat, hun er halvlanghåret og de er tit kendetegnet ved et mere roligt tilbagelænnet gemyt, een der ikke tager vilde chancer, men vejer situationen omhyggeligt. Den omtalte hankat er også på området udenfor, hvor flere andre katte også hører til meget dominerende og banker dem han kan klare. Det er i følge de katte bøger jeg har læst ikke normalt, da flere katte samlet normalt gør deres område neutralt, drejer det sig derimod om et jagt territorium er det rigtignok, den stærkes ret.
Jeg synes, da det drejer sig om et "neutralt" område, at du må 1)prøve at opdrage ham. 2) give ham Bachs blomstermedicin til dyr, "opmærksomhedsdråber" ,og noget mod traumerne til din hunkat. Du skal vide, at kastration virker bedst inden for en bestemt aldersgruppe, bliver det gjort for sent, kan det have meget lille effekt. 3) Jeg så engang et lignende spørgsmål til Inges Kattehjem, rådet var at skille sig af med hannen hurtigst muligt, da han har vist sig, at være mentalt stærkere, overtager jo styringen , er han også stærkest til at klare en flytning.
MVH Mulberry

Kommentar
Fra : binky

Dato : 04-04-04 14:05

Hej Birgitwinther
Det er den eneste mulighed, den du nævner med kastraktion. Jeg tror ikke, du skal få din hunkat steriliseret, men hankatten skal kastreres. Hunkatten udskiller en duft, selvom den får P-piller, og det er også den, der hænger ved spæde killinger. Derfor slår en hankat nye killinger ihjel. Har du andre katte i løbetid? Nu ved jeg ikke, hvorfor du vil have hunkatten steriliseret, men temmelig sikkert får du så en løsning på den måde. Ellers må din hankat miste sine ædlere dele, så du får ro i huset. Det er absolut ikke rart, når ens dyr slås.
mvh
binky

Kommentar
Fra : Birgitwinther

Dato : 04-04-04 16:01

Mærkeligt nok rør han ikke husets killinger og er ellers meget fredelig. Derfor undrer denne adfærd mig også noget. Begge katte har kendt hinanden i over et år og har leget meget sammen da begge var små????
MVH
Birgit

Kommentar
Fra : 25

Dato : 04-04-04 16:08

Hvad med at få din hankat neutraliseret?, så tror jeg du vil få ro i dit hjem, hvis din hunkat ikke skal have killinger kan hun jo også blive neutraliseret, men det er jo helt op til dig, da det er dine familiedyr.

Kommentar
Fra : mulberry

Dato : 04-04-04 16:28

Prøv evt også at stille spørgsmålet på katteforum.dk

Kommentar
Fra : mulberry

Dato : 04-04-04 16:37

Hej Igen
For ikke så længe siden læste jeg i en kattebog, at katteejere kan afhjælpe aggressivitet ved, at lege med katten i cirka et kvarter af gangen, flere gange om dagen, det kvarter skulle være nok til at få katten til at komme af med den overskydne energi. Ved en kat med det omvendte problem, nøjes med 5 min. ad gangen, så adrenalinen kommer op i omdrejninger.

Kommentar
Fra : 25

Dato : 04-04-04 16:57

Efter vi fik vores hankat neutraliseret faldt han helt ned på jorden , vi har ikke haft noget problem siden. så vores han- og hunkat har det udemærket nu.

Kommentar
Fra : Birgitwinther

Dato : 06-04-04 07:18

Tak for de mange gode svar. Jeg har fået indfanget min hunkat og lukket kattelemmene, så hun ikke kan komme ud i et stykke tid. Han havde flået hendes hale temmeligt alvorligt, så nu går turen til dyrlægen imorgen, hvor han bliver neutraliseret. En hankat med så stærke "dræberinstinkter" kan simpelthen ikke forblive hankat. Han er jo decideret farlig. Han vil jo på et tidspunkt komme i tanke om at han skal regere i miles omkreds og dræbe alle de killinger, der ikke er hans. Jeg har aldrig i mit 20 årige liv som kattemor, oplevet så grov en hankat. PUHA DA
Tanken om at få ham aflivet, har strejfet mig, men nej. Vi prøver at neutralicere ham.
Venlig hilsen Birgit

Godkendelse af svar
Fra : Birgitwinther

Dato : 06-04-04 07:20

Tak for svaret mulberry. Tak for henvisningen til katteforummet. Jeg fik ganske vist intet svar. Men det er et godt forum.
Venlig hilsen
Birgit