/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Overlever træerne???
Fra : tuka
Vist : 3866 gange
38 point
Dato : 13-05-02 08:28

Jeg har for ca. 2 måneder siden købt 2 store nåletræer. Det ene træ er en såkaldt sukkertop, det andet træ er et takstræ. Mit problem er at begge træerne ser ud til at gå til. Sukkertoppen taber nålene, og takstræet er også ved at blive brunt. Jeg har plantet dem dybt og vandet ca. hver anden dag. Træerne er som sagt meget store, ca 2,5 til 3 meter høje. Træerne er købt hos en privat.
Vil træerne "dø" for mig, eller kan nåletræer komme sig igen efter total nåletab????
Skal jeg give træerne en chance, eller er slaget tabt????

Kommentar
Fra : PARKENSS

Dato : 13-05-02 08:49

Hej

Umiddelbart tyder alt på, at dine træer desværre ikke har kunnet klare flytningen. Hvis et nåletræ taber nålene vil der ikke komme nye nåle på de bare grene,--det der vil ske --hvis roden får fat, er at de vil skyde nye skud i grenenderne.

Men prøv da at give dem en chance en måneds tid endnu, det sker der vel ikke noget ved.

Mvh
Parkenss

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 13-05-02 09:15

On Mon, 13 May 2002 06:28:16 GMT, "tuka" <tuka.news@kandu.dk> wrote:

>Jeg har for ca. 2 måneder siden købt 2 store nåletræer. Det ene træ er
>en såkaldt sukkertop, det andet træ er et takstræ. Mit problem er at
>begge træerne ser ud til at gå til. Sukkertoppen taber nålene, og
>takstræet er også ved at blive brunt. Jeg har plantet dem dybt og vandet
>ca. hver anden dag. Træerne er som sagt meget store, ca 2,5 til 3 meter
>høje. Træerne er købt hos en privat.

Har træerne stået i hans have siden de var helt små? Hvis ja, så har de
vel stået i 10-15 år mindst og så kan det være svært at flytte dem...

>Vil træerne "dø" for mig, eller kan nåletræer komme sig igen efter total
>nåletab????

taksen kan godt, den kan skyde nye nåle fra gammelt træ. Sukkertoppen
kan ikke, den kan måske begynde at skyde igen, men de grene som har tabt
nålene får dem aldrig igen. Hvis der kommer nye skud vil de med tiden
dække de gamle grene.

>Skal jeg give træerne en chance, eller er slaget tabt????

Giv dem en chance - taksen skal i hvert fald nok komme igen er jeg
sikker på.

--
Mads Lie Jensen - mads@gartneriet.dk - ICQ #25478403
http://www.gartneriet.dk

Directory Opus - nu også til windows - http://www.gpsoft.com.au

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 13-05-02 19:17

tuka wrote:
>
> Jeg har for ca. 2 måneder siden købt 2 store nåletræer. Det ene træ er
> en såkaldt sukkertop, det andet træ er et takstræ. Mit problem er at
> begge træerne ser ud til at gå til. Sukkertoppen taber nålene, og
> takstræet er også ved at blive brunt. Jeg har plantet dem dybt og vandet
> ca. hver anden dag. Træerne er som sagt meget store, ca 2,5 til 3 meter
> høje. Træerne er købt hos en privat.
> Vil træerne "dø" for mig, eller kan nåletræer komme sig igen efter total
> nåletab????
> Skal jeg give træerne en chance, eller er slaget tabt????

Du må ikke vande dem for meget, og ikke plante for dybt.
og ikke give op før barken falder af.

Kommentar
Fra : salmon

Dato : 24-05-02 06:37

Dem kan du desværre godt grave op igen. Tænk på, at et træ har ca. lige så meget under jorden, som kan ses over jorden. Så det vil være næsten umuligt at flytte meget store træer uden mange års forberedelser (man graver rødderne over i en cirkel rundt om træet i flere år, og vænner på den måde træet til at gro på mindre plads). Og vil man prøve at flytte store træer, mener jeg at man skal gøre det om efteråret, når træet ikke gror mere.
Mvh Salmon

Kommentar
Fra : karin42

Dato : 10-06-02 11:32

En hilsen til Tuka ! du skal ikke give op mht dine træer , men fortsætte med at vande dem et stykke tid endnu . Vi har selv flyttet meget rundt på både træer og buske i vores have - og de fleste har nydt det mvh Karin 42

Kommentar
Fra : zonker

Dato : 14-07-02 07:54

Hvis spørgsmålet er løst må du gerne være sød at lukke dette ??

Kommentar
Fra : rhodo

Dato : 17-07-02 23:15

Du skriver du har plantet træerne dybt, hvad mener du med det. Hvis du har gravet dem længere ned i jorden end de har stået før, dør de fleste vedagtige planter, de bliver kvalt pga. iltmangel og barken som er gravet for langt ned rådner, hvis man er meget heldig, kan de skyde rødder igen højere oppe på stammen.
Har selv med held flyttet 20-årige træer.

Med venlig hilsen
Rhodo

Kommentar
Fra : Jagd

Dato : 10-11-02 11:13

Giv tid - giv tid. Nå det er ikke tid for sang, men lad dem stå til næste efterår og se hvordan det går. Når du graver store træer op reducerer du jo deres rodnet og da det er en levende organisme vil det gøre alt for at overleve også selv om det skal ofre en gen eller 28.
Hilsen Jørgen

Kommentar
Fra : Jagd

Dato : 10-11-02 11:15

Undskyld, der skulle have stået GREN

Kommentar
Fra : Jagd

Dato : 21-12-02 12:07

Afslut !

Kommentar
Fra : Dullermaren

Dato : 10-11-03 20:39

nu er der gået et år,- klarede træerne sig ????????????

Kommentar
Fra : Mike65

Dato : 21-02-04 12:36

Jeg syntes du skal give dem en chance for træer der mange gange bliver flyttet kan godt tabe nålene, og så kommme igen

Kommentar
Fra : Jagd

Dato : 21-02-04 15:29

Hvordan går det med de træer ?

Kommentar
Fra : Jagd

Dato : 21-02-04 15:31

Når du så har fundet ud af det må du meget meget gerne afslutte dette spørgsmål, og uddele nogle points. Så bliver alle glade og et 2 år gammelt spørgsmål forsvinder fra dB.

Kommentar
Fra : Mike65

Dato : 21-02-04 17:23

mine træer har det fantastisk de skyder med nye grønne skud

Kommentar
Fra : Jagd

Dato : 23-02-04 08:04

Dejligt at høre. Det er så nu du skal finde ud af hvordan du lukker dit spørgsmål, så du kan uddele de points du har udlovet. Hvis du ikke gør det- så står dette spørgmål åbent til tid og evighed.

mvh
Jørgen

Kommentar
Fra : Jagd

Dato : 07-05-04 09:15

NUUUUUUUUUUUUU må det da være tid at afslutte spørgsmålet, ik ?

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 16-10-04 20:17

hvad så overlevede de??

Kommentar
Fra : Jagd

Dato : 18-10-04 08:23

Slut nu det spørgsmål. Der er snart gået 3 år.

Kommentar
Fra : 2kroner

Dato : 22-11-04 11:58

Overleve træerne, og vil du ikke godt afslutte dette spørgsmål ??

Kommentar
Fra : Jagd

Dato : 19-12-04 17:47

Må vi snart høre hvordan det går med de træer? Er du blevet skilt i mellemtiden? Er træerne visnet ? Eller har vi bare ikke fortjent en afregning ?(points) Skider du bare på den hjælp vi prøver at give dig ?

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 19-12-04 17:58

mANDEN HAR VEL SOLGT HUSET SÅ HAR HAN IKKE HVERHEN TRÆER ELLER INTERNET DET NYE STEN! dET ER BARE MIT GÆT

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 19-12-04 18:00

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 06-01-05 23:49

Er de gået ud??

Kommentar
Fra : Jagd

Dato : 13-11-05 08:55

Han er død og flyttet til Norjylland. Ups der røg fluebenet.

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 13-11-05 13:11

å -jeg fik ikke sendt en krans!