/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
justering af karburator på talbot samba
Fra : tajfilm
Vist : 2072 gange
20 point
Dato : 03-04-04 13:17

Hej motorfreaks

Jeg har lige købt en lækker talbot samba cabriolet, den skal bare have ny kaleche, have lavet lidt rust, og ordnet motoren, nåh ja....indtrækket ser kunne osse trænge til en udskiftning, men alt i alt, noget af et røverkøb, (jeg føler mig i hvert fald røvet).......men til spørgsmålet: er der nogen som ved noget om såd´dn en "fredrik" jeg kan ikke få den til at gå i tomgang, den går hele tiden ud, den har nye tændrør, tændrørsledninger, dæksel, rotor og olie/oliefilter?
Den har været på værksted, hvor de ikke kunne få den til at køre og mente at de måtte bruge et par dage til at adskille karburatorene (der er to) og at det ville koste ???? kr....(og det overstiger sgu nok bilens værd), så jeg må selv til det,
jeg kender bare slet ikke den motor og de elendige (franske) karburatorer?

Hjælp hjælp

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 03-04-04 13:28

Hvis motoren er den samme som sunbeam og der er en klokkeformet top på karburatoren med en håndskrue som kan tages op.
Der skal alm. motorolie ned i hullet når skruen er taget op. (dæmpning).
Nåleventilen længere nede justeres med specialværktøj.
Nogle Sunbeam motorer justeres fra bunden af karburatoren.
Emesen.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 03-04-04 14:34

Prøv lige at finde ud af hvilket mærke karburatorerne er. Hvis det er SU som Sunbeam har brugt så kan jeg nok give dig nogle gode tips. Jeg har arbejdet meget med dobbelt SU og Zenith Stromberg på MG og Rover.

vh.
Bjarne

Kommentar
Fra : tajfilm

Dato : 03-04-04 15:55

Karburatorene er ikke fra Sunbeam, de er nok nærmere fra Citroen visa gt eller peugeot, motoren er en 1360 cc. og vist nok med 80 hk.
Karburatorene er Solex faldstrøms.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 03-04-04 16:16

Princippet er meget det samme på alle.
Allerførst skal du sikre dig, at begge karb. har lige meget åbning på spjæld ved tomgang og da du nok ikke er i besiddelse af vakuummeter til dette formål må du bruge husmandsmetoden.
Juster spjældet ned så (tomgangsskruen) det lige præcist er lukket på begge (motor er stoppet), læg mærke til hvor mange omdrejninger du skal skrue tilbage og skru så begge lige så mange omdrejninger op som den ene blev skruet ned + ½ omdrejning ekstra - start motoren - hvis tomgangen er for langsom skruer du begge op ½ omdr. ad gangen eller ned hvis den er for hurtig. Sørg for at du drejer lige meget på begge uanset hvad vej der drejes. Indstil på denne måde motoren til let hurtig tomgang. Stop.
Skru tomgangsblandingsskuen helt i bund (let hånd) på begge, tæl omdrejninger på den første, skrue derefter begge ud, samme antal omdrejninger som den første blev skruet ind. Start.
Du skal nu skrue på begge, ens hele tiden, prøv først lidt ind og derefter ud, når du finder det sted hvor motorens omdrejninger bliver hurtigst skal du løsne begge blandingsskruer 1/4-1/2 omdr.
Hvis tomgangen bliver for hurtig skal du justere på begge tomgangsskruer til den passer og prøve blandingen igen.

Jeg ved ikke om det hjælper dig for den rigtige løsning er med vacuummetre og co2 måler.
Man kan godt bruge en gummislange til at lytte på suget, men det skal man have noget øvelse i.

vh.
Bjarne

Kommentar
Fra : tajfilm

Dato : 03-04-04 20:47

Tak for svaret
Jeg kunne ikke få motoren til at reagere på den ene blandingsskrue, det viste sig at spidsen var knækket af og sad inde i karburatoren, jeg er lige færdig med at dreje en ny og prøver om skidtet virker imorgen, spjældakslerne er forbundet med et system hvor de har fælles tomgangsskrue, men det ene spjæld kan justeres i forhold til det andet, så jeg prøver at løsne alt indtil spjældene er helt lukket og får dem så til at følges nøjagtigt ad for derefter at give tomgangsskruen et lille "nøk" til spjældene lige åbner,............så prøver jeg at starte og følger derefter dit råd med blandingsskruerne.

endnu engang tak for svaret

Accepteret svar
Fra : BjarneD

Modtaget 20 point
Dato : 03-04-04 20:56

Det lyder i hvert fald som om du har forstået princippet selv om metoden er lidt primitiv. Du skal selvfølgelig også sikre dig at det træk der får karburatorerne til at følges ad er helt synkront.
På en Solex faldstrøm er det ofte nemt at se spjældenes indbyrdes bevægelser når luftfiltret er afmonteret.

God fornøjelse, jeg er helt misundelig.

Bjarne

Godkendelse af svar
Fra : tajfilm

Dato : 06-04-04 08:44

Tak for svaret BjarneD.
         Der gik lige lidt tid før jeg opdagede at man skal klikke på "accepter svar" så du får point

Kommentar
Fra : tajfilm

Dato : 06-04-04 08:47

Det var dette svar som jeg skulle have accepteret:

Princippet er meget det samme på alle.
Allerførst skal du sikre dig, at begge karb. har lige meget åbning på spjæld ved tomgang og da du nok ikke er i besiddelse af vakuummeter til dette formål må du bruge husmandsmetoden.
Juster spjældet ned så (tomgangsskruen) det lige præcist er lukket på begge (motor er stoppet), læg mærke til hvor mange omdrejninger du skal skrue tilbage og skru så begge lige så mange omdrejninger op som den ene blev skruet ned + ½ omdrejning ekstra - start motoren - hvis tomgangen er for langsom skruer du begge op ½ omdr. ad gangen eller ned hvis den er for hurtig. Sørg for at du drejer lige meget på begge uanset hvad vej der drejes. Indstil på denne måde motoren til let hurtig tomgang. Stop.
Skru tomgangsblandingsskuen helt i bund (let hånd) på begge, tæl omdrejninger på den første, skrue derefter begge ud, samme antal omdrejninger som den første blev skruet ind. Start.
Du skal nu skrue på begge, ens hele tiden, prøv først lidt ind og derefter ud, når du finder det sted hvor motorens omdrejninger bliver hurtigst skal du løsne begge blandingsskruer 1/4-1/2 omdr.
Hvis tomgangen bliver for hurtig skal du justere på begge tomgangsskruer til den passer og prøve blandingen igen.

Jeg ved ikke om det hjælper dig for den rigtige løsning er med vacuummetre og co2 måler.
Man kan godt bruge en gummislange til at lytte på suget, men det skal man have noget øvelse i.

vh.
Bjarne

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 06-04-04 11:20

Jeg håber, at det var til hjælpog held og lykke med projektet

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 06-04-04 11:58

Hej Tajfilm.
Jeg er bange for at dit tip ikke interesserer ret mange da det er få der kører rundt med 2 konventionelle karburatorer i dag. Den der med paprøret var god, det har jeg ikke prøvet, men det vil larme meget. Jeg har derimod prøvet at bruge et motor stetoskop hvor man har et lytterør i begge ører lige som lægerne, men hvor jeg så har afmonteret den følepind der sidder på enden så jeg har haft gennemgang hele vejen. Det gør koncentrationen bedre fordi du kun hører den hvislen der skal lyttes efter, men ellers har jeg haft et special vacuummeter man sætter på karburatorernes luftindtag og så er der en lille kugle der bliver suget op og det skal så være ens på begge. Jeg har også anvendt systemet på dobbelte Solex registerkarbúratorer (2 asyncrone spjæld) da jeg havde en ældre Mercedes 220S med sådan noget.

VH.
Bjarne

Kommentar
Fra : jandyhr

Dato : 01-09-04 20:27

hej
Har selv en Samba Cab og har haft samme problem, rens tomgangsdysen, den stopper for et godt ord og sæt et godt forfilter på før benzinpumpen, giv den evnt. en lille smule federe blanding ved tomgangsskruen.Hele karburatoren skal selvfølgelig være ren. Check ofgså den lille slange der går fra karburatoren til strømfordeleren, der må ikke kunne suges lugt igenem denne når den er monteret på strømfordeleren. Hvis den får falsk luft er autochokeren næsten ikke til at have med at gøre. er der noget jeg kan hjælpe med så send et tlf. nummer så skal jeg se hvad jeg kan gøre. Mvh Jan