/ Forside/ Interesser / Familie & Relationer / Slægtsforskning / Spørgsmål
10  Varla 8031
Slægten Valbjørn
Fra : Rytterknaegten
Vist : 4307 gange
499 point
Dato : 03-04-04 02:49

Er der nogen derude der kender til navnet Valbjørn, og eventuelt ved hvorfra det stammer? Hvor langt tilbage kan det spores? Oldnordiskt? Island? Nogle påstår det var en indvandrer fra Tyskland, det lyder ikke saa sandsynligt, vel!! Håber igen nogle kan hjælpe? Jeg prøver igen at dele points retfærdigt, nogle får den ene gang, og saa fremdeles. Der er ingen der har fortalt hvordan jeg DELER omkring 500 points? for Jeres hjælp, og hjælpsomme er I Alle.
God Weekend.
Mvh Rytterknaegten.

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 03-04-04 03:08

Val kan godt stamme fra Tyskland! Vald er det tyske ord for skov! Val kan osse betyde slagmark! Og Valhalla var jo der hvor vikingerne kom hen når de døde i kamp! Det kan vel osse være en afledning af Vlad, så skal vi østover til de slaviske lande! Så det er helt klart et navn der er åbent for fortolkninger! Bjørn giver vel sig selv, og det er nok en af de ældste navne der findes! Mit bedste bud på alder, er omkring vikingetiden!

Kommentar
Fra : nittehans

Dato : 03-04-04 09:30

Vebjørn og Valbjørn var tidligere meget brugt i Norge, mest på Vestlandet, så tråde til Island er da mulige. Jeg er ikke truffet på Valbjørn i Tyskland, ganske rigtigt er det tyske navn for skov Wald, men i geografiske og navnemæssige sammenhæng bruges også ordet Holz. Bjørn og Bär ligger vist ikke indenfor det der fonetisk kan omdannes ved sprogskifte.
Jeg tror at du skal nordpå i din søgen.

Mvh Hans
http://nittebjerger.dk

Kommentar
Fra : senta

Dato : 03-04-04 09:42

Du kan prøve denne hjemmeside , http://hjem.get2net.dk/laila_johnsen/
derudover tror jeg du skal søge i England, navnet Valbjørn optræder først i Danmark i midten af 1800 tallet.
Samtidig har der været efterkommer efter en familie Valborg på Skanderborg egnen, helt op til 1945, så hvad med at tjekke telefonbogen efter navnet, de der bære navnet Valborg, ved med garanti hvorfra navnet stammer.

Senta

Kommentar
Fra : Varla

Dato : 03-04-04 09:58

Jeg går ud fra du spørger på efternavnet Valbjørn.

Derfor vil jeg referere til Georg Søndergaards bog "danske Efternavne":

Val.bak 32 danske slægtsnavne, nyere konstruktion, Sammensætninger:
Valbjørn 170 medlemmer, Valgreen 27 medlemmer
mvh
Varla

Kommentar
Fra : Varla

Dato : 03-04-04 10:06

Med hensyn til Valbjørn som fornavn, da bemærkes at navnet ikke forekommer blandt godkendtew drenge- (eller pige-) navne.

Instituttet "Afdeling for Navneforskning " - Nordisk Forskningsinstitut
har specialiseret sig i navneforskning, og jeg har kikket lidt:

http://www.hum.ku.dk/navnef/godkdren.htm#V%20Drengenavn
http://www.hum.ku.dk/navnef/godkpige.htm#V%20Pigenavn

Der findes en mængde bøger om navne, men her er et link til en oversigt:

http://www.hum.ku.dk/navnef/boger.htm

De har også oplysninger om Autoriserede stednavne i Danmark

http://levende.kms.dk/su/sunavn.htm

Jeg har bemærket at navnet så vidt jeg kan se i min slægtsdatabase også forekommer som efternavnet Waldbjørn, men kun et sted, nemlig i Aalsø sogn på Djursland og alene for en mor og hendes datter.

Altså ikke meget at bygge nogen formodning på.

Hvis jeg finder mere, så vil jeg melde mig.

mvh
Varla

Kommentar
Fra : Varla

Dato : 03-04-04 10:11

Der er 271 forekomster i telefonbogen, en stor del er dobbelte på grund af bl.a. mobiltelefoner (d.v.s. folk har flere telefonnumre), men så vidt jeg kan se udelukkende som efternavne, eller mellemnavne som formentligt er "arvede" fordi moderen er født Valbjørn. I hvert fald er det oftest således at mellemnavne forekommer/forekom fordi der nu også ret ofte endda deles navne ved giftermål.

Da det formentligt vil være ulovligt at offentliggøre en sådan liste, så må jeg henvise til selv at søge i telefonbogen.
mvh
Varla

Kommentar
Fra : krakgt

Dato : 03-04-04 12:57

Det er muligt at søge via de digitale sider - som ~ prøv flg link
http://www.dis-danmark.dk/digitalekilder/
Indhold:
Formålet med denne hjemmeside er at lave en samlet indgang til alle de hjemmesider, der indeholder arkivalier, som ligger tilgængelige på slægtsforskeres hjemmesider. Det skal være muligt at læse, søge eller downloade disse til videre bearbejdning. Det er de enkelte ejere af arkivalierne, der tilmelder sig Digitale Kilder og opretter link til de hjemmesider, hvor arkivalierne er placeret. Se under tilmelding.
Spørgsmål:
Har du spørgsmål, bedes de sendt til digitale.kilder@dis-danmark.dk
mvh
krakgt

Accepteret svar
Fra : svendgiversen

Modtaget 499 point
Dato : 05-04-04 20:01

Jeg er næsten sikker på,
at denne tidligere direktør på Danfoss,
har styr på sin Valbjørn familie:

knud.valbjorn@mail.tele.dk

Jeg husker ham som én med stort overblik,
prøv at kontakte ham, Svend

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 05-04-04 20:03

Så lige at en af de deltagende på Kløvedals Kina rejse hedder noget med Valdbjørn eller Waldbjørn!

Godkendelse af svar
Fra : Rytterknaegten

Dato : 08-04-04 00:42

Tak for svaret svendgiversen.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 08-04-04 12:55

Det er jo alt for meget for så lidt,

fik du kontagt med gamle Valbjørn,
ellers kender jeg hans søn.

Svend

Kommentar
Fra : Rytterknaegten

Dato : 09-04-04 00:33

Ikke for meget Svend. Du er jo een af Dem der har givet oplysninger i andre søgninger, hvor Du ikke har fået points, og jeg har aldrig fået svar på om jeg kan dele points ud til flere for Deres hjælp. Jeg er ikke nået så langt i efterforskning, men det er rart at hjælpen ligger her når jeg får den fornødne tid.
Mvh Rytterknaegten.

Kommentar
Fra : valbjoern

Dato : 19-02-05 02:51

Hvad er det du søger? Jeg har styr på slægten tilbage til ca.1800, men de kom fra Island. Er det Viola's søn der spørger?
Mvh Claus

Kommentar
Fra : valbjoern

Dato : 19-02-05 02:58

Holeby på lolland er et godt sted at starte/søge

Kommentar
Fra : valbjoern

Dato : 19-02-05 03:03

Min oldefar Åge Valbjørn blev begravet på Holeby kirkegård (jeg tror 1967) kirkebøgerne måske?

Kommentar
Fra : Rytterknaegten

Dato : 22-02-05 18:15

Hej Claus, ja Viola er rigtigt, og jeg var selv med til at bære Din Oldefar til graven, på Holeby Kirkegård. 1967 er vist rigtigt nok, har da et foto af gravstenen, men har ikke tid til at finde det nu. Spændende det Du skriver om 1800 tallet. Har Du lyst til at skrive til John@Valbjorn.dk er Du velkommen.
Mvh John