/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Spørgsmål
10  pallebhan.. 24310
XP i stedet for win 98 ???
Fra : bennymanden
Vist : 435 gange
50 point
Dato : 02-04-04 22:22

Jeg har i dag fået en CD med win XP pro, og nogle siger at dette er langt bedre end Win 98 - hvorfor? Jeg har brugt 98 længe og været yderst tilfreds.
Hvis jeg beslutter at erstatte med XP, hvordan gør jeg så det bliver bedst ?
Skal jeg formatere eller kan jeg opgradere ?
Kan nogen forklare mig hvad det præcis er ved XP, der er så meget bedre ?
mvh Benny

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 02-04-04 22:28

Den skal opleves.
Windows 98 er selvdestruktiv det er XP ikke. Den er mere brugervenlig og meget mere stabil.
Formater så du ikke slæber evt. bugs med.
vh.
Bjarne

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 02-04-04 22:34

Jeg vil i øvrigt anbefale at du formaterer med NTFS systemet der er hurtigere og mere sikkert.
Det bedste der hvis du sætter CD-rom til at boote (BIOS) og derefter sletter din partition og opretter ny partition og formaterer den alt sammen fra den bootede cd-rom under start af installationen.

Kommentar
Fra : briani

Dato : 02-04-04 22:43

Hejsa

XP er bare et super godt styresystem ingen tvivl om det.

Her kan du læse lidt på dansk om xp pro

http://www.microsoft.com/catalog/display.asp?site=10798&subid=5&pg=2

Og her

Windows XP Professional systemkrav

http://www.microsoft.com/Danmark/Products/Windows/windowsxp/guide/sysreq_pro.asp

Jeg vil vælge en ren installation

Her er en god guide hvordan du gør

http://www.hcma.dk/tips&tricks.htm

Mvh
Brian.

PS- Inden du installerer xp pro vil det nok være en god ide at finde ud af om ens printer/scanner/og de andre ting man har,om der findes XP Driver til disse.

Kommentar
Fra : briani

Dato : 02-04-04 22:47
Kommentar
Fra : kjeldal

Dato : 02-04-04 22:52

XP slæber ikke rundt på DOS (husk lige, du kan heller ikke køre dine gamle DOS baserede programmer længere!) Men ellers vil du opleve at din "gamle" pc'er bliver noget hurtigere og kvikker.

Kommentar
Fra : Paulus1

Dato : 02-04-04 22:58

Ulemper:
- manglende dos-kompabilitet
- sværere at "pille" ved systemet selv

Fordele:
- MEGET mere stabilt, bryder meget sjældent ned
- du behøver ikke 100 driverdisketter for at installere netkort m.v. XP har selv drivere til stort set alt.

Hvis du skifter til XP, så vil dit system med garanti fungere bedre, hvis du formaterer, som andre allerede har foreslået. Ulempen ved det er, at du skal lave back up af alle dine data/filer først.

Kommentar
Fra : Rellom

Dato : 02-04-04 23:36

Eftersom du er yderst tilfreds med dit Win98, har du nok ingen problemer med det,
og så er der ikke meget at hente ved at opgradere til XP Pro.

Men du får da en flottere brugerflade ud af det, og i og med at du allerede
har cd'en, kan du lige så godt gøre brug af den.

Det behøver jo ikke være nu. Vent til en dag, hvor du har god tid.

Kommentar
Fra : Rellom

Dato : 02-04-04 23:42

PS! Ja, for du har vel sikret dig, at din computer er stærk nok til at køre XP,
som kræver betydelig flere ram og betydelig mere cpu-kraft end Win98?

Kommentar
Fra : bennymanden

Dato : 03-04-04 00:02

Tak til Brian og BjarneD, ja også til i andre, hvis jeg har forstået det rigtigt, er det bedst hvis jeg formaterer først, eller hvad ? Jeg har lært så meget den seneste tid at jeg godt tør ændre i bios, så den booter fra CD´en, men det der med partitioner BjarneD, uha det ved jeg ikke noget om. Slette partitioner og oprette partitioner ???
Ja, Brian, jeg må have undersøgt hvordan det er med scanner og printer.
Jeg er heller ikke med på det med NTFS. Jeg må tænke lidt over det, det er ikke så mange ting jeg behøver lave back up af, så det er ikke noget problem, men det at den ikke er DOS-kombatibel er heller ikke så godt.
Jeg har også hørt noget om, at XP kræver en maskine med mere RAM for at fungere ordentligt, men RAM er jo også blevet meget billigere, så der skal vel bare et par blokke sættes i ? Jeg har kikket lidt i dine links Brian, nu må jeg sove på det og så må vi se i morgen. Foreløbig TAK. mvh Benny

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 03-04-04 00:07

Så er det jo godt, at du har fået dig en Windows XP for den er lavet sådan at du får nogle valg under installationen.
F. eks. kommer der et punkt hvor du kan slette nuværende partition og det gør du ved at vælge det bogstav som teksten på skærmen angiver og bagefter får du et valg til at oprette partition og størrelsen af den. Hvis du læser grundigt på skærmen skulle det hele næsten køre af sig selv.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 03-04-04 00:09

Her er lige et godt link inden du skal i gang efter en god nats søvn.
http://www.wintip.dk/xp/artikler/install.htm

held og lykke med det.
vh.
Bjarne

Kommentar
Fra : kaptajnkaber

Dato : 03-04-04 00:15

Min computer kørte bedst med Win 98 2. edition. Det er Windows bedste styresystem til dato. Rent ydelsesmæssigt har jeg fortrudt at jeg har skiftet til XP, men jeg har et musikprogram som krævede det...

Accepteret svar
Fra : briani

Modtaget 50 point
Dato : 03-04-04 00:16

Hejsa igen

Ja en ren installation af xp er BEDST.

Du behøves ikke at dele din harddisk op i partioner,det kan du gøre på et senere tidspunkt
Så glem det i første omgang.

Filsystem: Du skal vælge hvilket filsystem du vil installere Windows XP på - det kan være NTFS eller FAT32. NTFS er det bedste på mange måder men vil ofte være lidt langsommere. Selv oplever jeg ikke den store forskel, og har valgt NTFS. Du kan til enhver tid konvertere til NTFS så hvis du er tvivl bør du beholde dit nuværende FAT32. NTFS konvertering kan ikke fortrydes uden ny installation af XP

Ja ram er ikke så dyre og er meget meget nem at sætte i.

Systemkrav

•   Pc med 300 MHz eller kraftigere processor anbefales; minimumkrav: 233 MHz (system med enkelt eller dobbelt processor);* Intel Pentium/Celeron, AMD K6/Athlon/Duron eller kompatibel processor anbefales.
•   128 MB RAM eller mere anbefales (64 MB minimum understøttes – kan begrænse ydeevne og visse funktioner)
•   1,5 GB ledig plads på harddisken*.
•   Skærm og skærmkort i Super VGA-opløsning (800 x 600) eller højere
•   Cd-rom- eller dvd-drev
•   Tastatur samt Microsoft Mouse eller et kompatibelt pegeredskab
Se mere her

http://www.microsoft.com/Danmark/Products/Windows/windowsxp/guide/sysreq_p ro.asp

Mvh og gonatter
Brian

Kommentar
Fra : bennymanden

Dato : 04-04-04 01:08

Tak allesammen - især Brian og BjarneD, jeg har i aften installeret XP på den ene maskine, og nu skal jeg have fundet nogle flere ram til den anden, så kommer det på den også jeg er i gang med at lave ISDN-netværk imellem de to maskiner, og tror det er bedst med samme styresystem på dem begge. Jeg kan se det er SD-ram, hvordan ser jeg hvor mange pin´s det er ? Der er så vidt jeg kan tælle 74 små kontaktpunkter hen af den ene side og så et par mellemrum, men der står et lille tal i den ene ende det er 84. Det er jo egentligt et nyt spørgsmål, men måske alligevel.
mvh Benny

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 04-04-04 01:25

SDRAM har 168 pins, mens DDR- og 16-bit RDRAM har 184 pins
se for eksempel denne guide
http://www.edbpriser.dk/guide.asp?ID=1016
Du burde ikke kunne tage fejl fordi SD RAM til stationære er ens i kontaktpunkterne, men på nogle ældre modeller kan der være problemer omkring single sided og double sided, det er oplysninger som man normalt kan få i manualen, men det værste der kan ske hvis du bruger de forkerte er, at computeren ikke kan læse Rammene. Den går ikke i stykker.
Hvis du ikke har en maual er der mange producenter der har lagt ud til download hvis det ikke er for gammelt, men som sagt sker der ikke noget ved at prøve.

vh.
Bjarne

Godkendelse af svar
Fra : bennymanden

Dato : 04-04-04 01:27

Tak for svaret briani. Jeg har foreløbig beholdt FAT32, så må vi se om jeg senere skal konvertere, nu skal jeg lege lidt med XP og lære det at kende, ikke mindst opdage hvilke af mine "gamle" programmer jeg kan (og IKKE kan) bruge, min printer og scanner kører dog fint med XP. Hvis du kan give mig et hint om de der RAM, bliver jeg glad. Tak for hjælpen.
mange hilsener Benny

Kommentar
Fra : bennymanden

Dato : 04-04-04 01:33

BjarneD: der var vi oven i hinanden, tusind tak for svaret, nu har jeg lige givet Briani de 50 point, men jeg kan se du ofte er herinde, så med min (manglende) viden om PC varer det nok ikke længe inden jeg igen har brug for hjælp, nu skal jeg jo igang med netværk !!! - jeg skal nok huske dig, så du også bliver belønnet for din store hjælpsomhed. TAK Bjarne
mvh Benny