/ Forside/ Interesser / Familie & Relationer / Slægtsforskning / Spørgsmål
10  Varla 8031
Flytning fra København til Holbæk 1844 -~
Fra : 2601
Vist : 576 gange
400 point
Dato : 02-04-04 21:23

Når en håndværksmester rejste fra København til Holbæk med sin familie (
hustru og et barn) for at slå sig ned i Holbæk - vi taler om år 1844 -
skulle familien så have rejsepas? og i så faldt hvor kan man se det? På
hvilken arkiv?

På forhånd tak

Kommentar
Fra : senta

Dato : 02-04-04 21:29
Kommentar
Fra : senta

Dato : 02-04-04 21:34

Adresse på statens arkiv , prøv at søge på rejsepas og skudsmålsbog
Senta
http://www.sa.dk/teknik/soeg/SASoeg2.asp
http://www.sa.dk/ra/brugearkivet/rasaml/foer1848/kongehus/b0212.htm

Kommentar
Fra : 2601

Dato : 03-04-04 02:01

Til Senta.

Der var tale om en Håndsværker, tilligemed Mester. De skulle ikke føres i til- og afgangslister. Da vi taler om 1844 var de ikke omfattet af militærtjenesten hvorfor forsvarets arkiver ikke kan bruges.
Jeg har fundet ham i Holbæk Rådhusprotokol hvor han 4. okt. 1844 søger og får mesterbevilling. Desvære står der blodt at han er født i København 5. oct. 1805.
I Københavns Register over ind- og udskrevne drenge står der 1832, 3. maj at han er født i København - desværer er han den eneste i 5 år år hvor Sognet ikke er oplyst.
Rigsarkivet vedrørende Rejsepas kan ikke bruges da han ikke er omfattet af de 6 kategorier som nævnes.
Desværer.
med venlig hilsen

Kommentar
Fra : senta

Dato : 03-04-04 09:59

Holbæk Rådhusprotokol hvor han 4. okt. 1844 søger og får mesterbevilling
Det er vel den daværende myndighed der har udstedet rejsepasset , han var håndværker, måske han har været på valsen " naver " og derfor fået et rejsepas.
Der var mange håndværker der gik på valsen inden de nedsatte sig som mester .
Senta

Kommentar
Fra : senta

Dato : 03-04-04 10:08

Fra denne side
http://www.danskmetal.dk/sw289.asp
Hvad er en naver

Naver begrebet stammer helt tilbage fra middelalderen. Det har sine rødder i Tyskland. Man kunne ikke tidligere anerkendes som håndværksmester uden at have været naver. Det var her man lærte de nye håndværkstraditioner og byggeformer, som skabte en bedre fagmand.
senta

Kommentar
Fra : senta

Dato : 03-04-04 10:34

"mesterbevilling"
Gives kun til håndværker efter de har været på valsen.
Rejsepas svare til det vi i dag kalder et pas, og gives af politiet, det var vel også tilfældet i 1800 tallet.
Senta

Kommentar
Fra : 2601

Dato : 03-04-04 10:50

Til Senta

Den 3-04-2004 skriver du " Gives kun til håndværker efter de har været på valsen. "
Ifølge Drejernes Mesterstykker og kvartalsbog blev vedkommenden mester den 13. februar 1844 hvor han fra kl. 8 til 12 lavede et mesterstykke.
Da han var udlært påsken 1836 har han alså haft 8 år som svend. Han er blevet gift ca. 1840 og får et barn i 1841.

Politiarkivet i rigsarkivet går fra 1848 og op. Det med Naver har jeg ikke tænkt på.
med venlig hilsen og tak

Kommentar
Fra : senta

Dato : 03-04-04 10:57

Prøv at søge på naver, på google, der er mange sider med og om håndværksmester, og hvordan de har gået på valsen.
Derudover forefindes der naver huler i næsten hver by i Danmark.
held og lykke
senta

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 10-01-06 11:33

Og hvis du nu skriver hvad han hed, og hvornår født, flyttet etc. Så kan vi andre måske også hjælpe...
Svend, hvis kones farfar også var håndværksmester og naver; ikke i/fra Holbæk men Balstrup, Ringsted

Kommentar
Fra : 2601

Dato : 10-01-06 11:55

Ttil Svendgiversen

Du har ret. Han hed Carl Lauritzen og var født 05 nov 1814 i København - MEN HVOR ved jeg ikke.
Han døde i Holbæk 04 jun 1891 og blev begravet 10 juni 1891 fra Sank Nikolaj Kirke, Sankt Nikolaj sogn i Merløse herred, Holbæk amt. Han havde fire børn som jeg alle har derudover har jeg fundet følgende på ham:

Mester Wohlgemuth lov en dreng indskrive Carl Lauritzen som skal lære i 5 år, som regnet fra påske 1831 til samme tid 1836.
Drejerlavet reg. 17. 1740-1846. Register over ind- og udskrevne drenge. 1832, 3. maj.

Den 13 februar (1844) fra kl. 8 til 12 var undertegnede tilstede ? ? Carl Lauritzen.
Underskrevet ( ulæseligt).
Drejerne (Lav) 9. 1833-73; Mesterstykker og kvartalsbog side 37, trejde mester.

I 1840 optræder han i Holbæk Rådhusbog som tilkommende Dreiermester og for april 1840 bogerskab som sådan i Holbæk.

Jeg har (er ved) at gennemgå københavnske kirkebøger for konfirmation fra 1827 til 1831 for at finde ud af hvem hans fader og moder er, samt hvor han er født. Jeg har også de folketællinger der er på Nettet DDA samt deøvrige der er opstillet på risarkivet. I dem alle er han opført som født i KØBENHAVN - MEM HVOR?.

Det er hvad jeg ved om ham.

Med venlig hilsen

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 10-01-06 13:28

Det må jo så være ham her:
"
holbaek, Merløse, Holbæk Købstad, Holbæk Købstad, , Ahlgade No. 74 (Litra) K F2, , FT-1850

Carl Lauritzen, 36 , Gift, , Dreiermester Huusfader, Kjøbenhavn
Johanne Christine Jensen, 37 , Gift, , Hans Kone, Do (København)
Louise Johanne Lauritzen, 10 , Ugift, , deres Børn, Do (København)
Emilie Dorthea Lauritzen, 4 , Ugift, , deres Børn, Holbek
"
Og han bor næsten på Adelgade næsten midt i Korsbæk, Svend

Kommentar
Fra : 2601

Dato : 10-01-06 16:34

Til Svendgiversen

Du har ret det er ham. I 08 dec 1855 bliver hans øngste søn Carl Christian Wilhelm Lauritzen født og den 27 jan 1859 dør hans hustru. Men i skiftet efter hende står der intet om hvor manden ligesom i mandens skifte hvor han er født.

Jeg har alle børnene og deres efterkommer. Min Mors fætter der er 86 år og slægtsforsker siden1944 har søgt efter ham ligesom jeg. Hasns læremester Mester Wohlgemuth er en tysker fra Bremen og er ugift i folketælling 1860 og bor på Christianshavn så jeg begyndte for 2 år siden med at gennemgå kirkerne derude for konfirmerede drenge. Han bliv gift i Garnisons Kirke, Garnison sogn i København, Københavns amt, men det siger jo ikke noget.