/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
RYGER BÅDE INDE/UDE ????
Fra : keno
Vist : 2031 gange
200 point
Dato : 02-04-04 16:56

Hej alle på Kandu.
Jeg vil høre om der sidder nogen som kan hjælpe mig med min VW Passat 1,6 C fra 1983
Jeg har ikke forstand på det med biler.Jeg har lige fyldt olie på min bil og det er noget som hedder TEXACO EUROTEX MULTIGRADE HD MOTOR OIL SAE 15W-40.Jeg har købt det ved jem & fix og prisen er 49 kroner for 4 Liter,ham som solgte mig det siger det er sådanne noget jeg skulle fylde på.Jeg har fyldt det på ca for 7 dage siden og bilen har også kørt godt lige til i dag,for 7 dage siden kom jeg ca 2 Liter på.Jeg har kørt en del i bilen i dag og først omkring klokken 14 kom der en "lyd" fra motoren som om bilen var en Diesel bil, lyder som en dieselbil,men efter ca 5 km forsvinder denne lyd men nu er der en anden lyd og som er en "fløjten" fra motoren,efter jeg så køre lidt ca 1 km så forsvinder også denne lyd men så begynder den at ryge lidt inde i bilen og også fra motoren.Da jeg kommer hjem kigger jeg ned i motoren og kan se det kommer omkring der hvor jeg kom olie i.Håber nogen kan give et godt svar.Hilsen KENO

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 02-04-04 17:02

Er der tale om olieskift eller påfyldning?
Hvad med filter, det skiftes i forbindelse med olieskift.
Påfyldning, 2 liter lyder af meget.

Kommentar
Fra : keno

Dato : 02-04-04 17:14

Hej teil.
Der er tale om påfyldning og der er blevet skiftet filter,jeg var lige igen ude og kigge ned i motoren og der kommer en "lille lyd" fra jeg ved ikke hvad den hedder men det er ved remmen oven over sidder der et stort "tandhjul" ligner det og der kommer lyden fra som om nogle af disse store "tænder" støder i mod noget og laver den røg.Jeg kan se remmen køre godt rundt så det virker godt nok. Hilsen keno

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 02-04-04 17:16

Det lyder ganske enkelt som om den er ved at brænde sammen Desværre og jeg mener ikke det har noget med oliens smøreevne at gøre men nærmere slidtage
Mvh Sune

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 02-04-04 17:18

Hvis det er tandremmen skal det undersøges.
Går den i stykker under kørsel bliver det en dyr affære.
Men er det kileremmen ved generatoren kan det hjælpe
med en opstramning.

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 02-04-04 17:23

Det lyder som generatoren (store "tænder") og måske er din rem for slap.
Prøv at trykke på remmen (NÅR MOTOREN STÅR STILLE), den må ikke kunne bevæge sig ret meget. Den rem er snavset og er det den lugt du kan lugte.
Oliestanden passer den med mærket på oliepinden (lidt under max når motoren lige har kørt.............endelig ikke over max-mærket)
Bare et lille gæt.
Emesen.

Kommentar
Fra : keno

Dato : 02-04-04 17:26

Hej igen.
Det er ikke tandremmen fordi den er fra 11/03 så den er ny. Kileremmen ser også godt ud, men denne lyd kommer fra generatoren der sidder nogle "tænder" på siden af generatoren og disse "tænder" køre rundt sammen med kileremmen og lyden kommer fra disse tænder også røgen.

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 02-04-04 17:31

Lugter det af brændt lak eller brændt gummi.
brændt lak = defekt generator
brændt gummi = slap eller defekt kilerem
På generatoren sidder nogle kølevinger som du nok kalder "store tænder"
Emesen.

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 02-04-04 17:35

Du må aldrig bare lige fylde på, da du skal vide hvilken olie der er på i forvegen.
Højst sandsynligt er der fra værkstedet fyldt syntetisk olie på, og nu kommer du og smider 2l alm. animalsk oli oveni det mås man ikke.
Det kan gå rivende galt, da olien kan klumpe. Fuldsyntetiske olier er bedst, delsyntetisk olier er knap så gode, og dårligere er alm. animalske olier, som også er billigere. Der er egentlig ikke noget galt i at købe alm. olie (som også kan være af forskellig kvalitet), men de må aldrig blandes med syntetiske. Du har sikkert valgt en udemærket olie, som klarer et stort temperaturspring (SAE 15W-40) dette angiver viscotiteten.
Men der er ikke noget smart ved at fylde 2l oven i en motor, som måske ialt har 4,5l`s indhold, du skulle have fyldt helt nyt på.
Jeg ville nok lige køre forbi en mekaniker, og lade ham se på den, og lad os så bare håbe, at da du fyldte på har spildt en sjat på rem eller noget der bliver varmt og derfor ryger.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : refi

Dato : 02-04-04 17:42

Jeg undrer mig over 4 liter til 49.- ?

Er du sikker på det er motorolie +

Kommentar
Fra : keno

Dato : 02-04-04 17:46

Hej.Jeg tror ikke jeg har spilt olie på remmen fordi jeg har kørt i en uge og der har den kørt godt.ANG:kileremmen så kan den godt være lidt slap men skal der så komme en lyd fra bilen som om det en en pive lyd.Jeg kan lugte en lille smule brændt gummi når jeg starter den,skal ikke køre mere en 20 sek før lugten og røgen kommer.

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 02-04-04 17:48

YES - slap rem.
Emesen.

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 02-04-04 17:48

Typisk piver kileremmen når den er slap.

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 02-04-04 17:53

Prøv med en gang caramba, så hyler den ikke mere.
http://www.alerud.a.se/caramba.htm

Kommentar
Fra : refi

Dato : 02-04-04 18:01

Er der slet ingen der undrer sig over prisen ?
En bil lugter da ikke brændt fordi kileremmen er slap.

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 02-04-04 18:02

Jo prisen på olien skulle være 49 kr/liter i stedet.
Og en kilerem kan godt lugte brændt.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 02-04-04 18:07

Så er jeg straks mere rolig

Ellers kunne det jo være spildolie du havde købt

Men stadig tror jeg ikke en kileremmen vil få bilen til at lugte brændt i den grad.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 02-04-04 18:13

Palle??????? Animalske olier???? Siden hvornår er man begyndt at bruge det til smøring???????? Så vil bilen jo lugte af grillbar. Du må mene mineralsk.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 02-04-04 18:16

Faktisk kender jeg en der lavede det samme med en kadett. Han fyldte altid en liter på når han tankede - det plejede han. Pludselig gav skidtet sig til at ryge og kørte stygt dårligt. Et besøg på et værksted, medførte aftapning af en 5 - 10 liter olie DER VAR HÆLDT FOR MEGET PÅ MOTOREN. Op med oliepinden - hvad er oliestanden?

Kommentar
Fra : keno

Dato : 02-04-04 18:26

Hej igen. Min nabo var lige ude og kigge han siger jeg skal have en ny tanrem + strammehjul,har lige taget noget af min bil var inde og kigge på tanremmen og derfor piver den og ryger.Kan det passe når tanremmen kun er 5 månder gammel ???? HILSEN KENO

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 02-04-04 18:29

Du bør kontakte værkstedet som monterede den tandrem.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 02-04-04 18:30

Den er der garanti på Keno. Check ved ham der har skiftet den. Stik ham et blåt øje, hvis han har undladt at skifte remstrammerhjulet samtidig. Det undlader kun klamphuggere og fuskere.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 02-04-04 18:31

Jeg vil nu også gætte på, at der dels er fyldt for meget olie på og hvis der er blandet med mineralsk og syntetisk kan der ske "spændende" ting og sager.
Med de talenter du lægger for dagen omkring servicering af din bil skal du få en rigtig automekaniker til at se på den.
Man kan jo ikke dødsdømme motoren ud fra det du skriver, men på den anden side set så er det bestemt ikke godt det du har gjort.
Gør nu først som 3773 skriver tjek olien ikke bare oliestanden, men også hvordan olien ser ud på oliepinden.

vh.
Bjarne

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 02-04-04 18:31

Noget kunne lyde som om hjulet var kørt fast. Heldigt i opdagede det, eller var maskine røget.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 02-04-04 18:38

Bjarne og undertegnede er enige. Ikke flere fortovsmekanikere på den bil. Find et ordentligt værksted og få den checket, og húsk lige - der er garanti på tandremme - men jeg er bange for den bortfalder, hvis man har undladt at skifte remstrammerhjulet. Har selv været ude for et såkaldt seriøst værksted der undlod dette. Ham brugte jeg aldrig mere, og taler ikke pænt om ham.

Kommentar
Fra : keno

Dato : 02-04-04 18:39

Hej. Oliepinden ser rigtig fin ud.Naboen siger at hjulet ikke køre rundt så han mener det skal skiftes også tanremmen.Jeg har købt bilen privat på fyn men kan se der sidder et mærke som der står at tanremmen er skiftet d.11/03 + der kom også kølervæske på den dag 11/03.Jeg kommer ikke til fyn og ham jeg har købt bilen af er flyttet så jeg kan ikke få fat på ham.

Accepteret svar
Fra : BjarneD

Modtaget 200 point
Dato : 02-04-04 18:42

Du skal ikke køre i bilen hvis strammerhjulet sidder fast for det næste der sker er at tandremmen bliver varm og smider et par tænder og så kan du så se dig om efter en anden motor for reparationen vil nok overstige bilens værdi.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 02-04-04 18:45

Korrekt hvad Bjarne siger, Lad den bugsere til et værksted, og lad dem ordne det. Du kan forsøge at fremsende regningen for udskiftningen til bilsælgeren, men om du får skillingerne er uvist og usansynligt. Øv træls. Hvis du kender nogle rockere så lad dem tæve ham, eller giv navnet til Ram2, så han kan spanke ham verbalt.

Men kør for guds skyld ikke i bilen, før den er lavet.

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 02-04-04 18:51

Hvis naboen siger at remstrammerhjulet (det undrer mig nu han kan se ind til remstrammerhjulet til forremmen) ikke kører rundt, så må du ikke køre så meget som en meter med den bil.
Men hvis det er remstrammerhjulet til generatoren, så kan vi alle ånde lettet op, da det er en mindre "bagatel".
Det der står der er skiftet 11/03 er jo nok forremmen, og det plejer at koste et par tusinde, men den sidder bag et skjold, der beskytter den, men hvis den "brænder over", koster det normalt en ny motor.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 02-04-04 18:58

Hvaøhhh med det der olie Palle?

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 02-04-04 19:09

Tandremmen lugter ikke af brændt gummi. (lavet af plast)
Rullen som strammer TANDREMMEN kan du ikke dreje når den er spændt på plads.
Kileremmen som er firkant-v-formet og som løber omkring generatoren (store tænder/kølevinge)

Rør/juster under ingen omstændigheder tandremmen (flad rem med tværgående riller)

Tag oliepinden op - tør den af - sæt den ned og tag den op og se hvor olien går til......................hvor står olien på pinden.
Emesen.
Jeg siger også.......er den gal med tandremmen så træk den på værksted.

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 02-04-04 19:13

Kan du se tandremmen - så må den IKKE se flosset ud.
49 kr. for 4L olie - den olie ville jeg aldrig bruge i min bil.
Emesen.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 02-04-04 19:16

Næh, hvis det er prisen ville jeg være ked af at hælde en på plæneklipperen.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 02-04-04 19:38

Emesen>> Vi er ikke sådan uenige, men lad lige være med at kalde materialet en tandrem er lavet af for plast. Det er et specielt materiale der er sammensat af flere lag af forskellige materialer og lugten er nærmest som gummi hvad det så end er der er basis.

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 02-04-04 19:46

Ok - men jeg har aldrig lugtet til en tandrem - og slet ikke en der ryger.
Men vi mangler status på oliestanden.
Emesen.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 02-04-04 19:51

nemli'

Kommentar
Fra : ellebye

Dato : 02-04-04 20:05

Og hvis den bruger så meget olie, kunne det være godt lige at få undersøgt toppakningen.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 02-04-04 20:07

En Passat er god til at sutte olie ved ventilstyrene hvilket ofte kan ses ved den karakteristiske blå røgsky der kommer når man giver gas efter kortvarig tomgang.

Kommentar
Fra : keno

Dato : 03-04-04 08:40

Hej. Oliepinden ser rigtig fin ud og står hvor den skal nu,jeg har en som kommer og kigger på min bil på Mandag D.05-04-04 så vender jeg tilbage og siger 112 % hvad fejlen er.Ham som kommer er Mekaniker.ANG det olie til 49 kr ja så er det utroligt billigt men i min bog til bilen står der hvad olie jeg skal bruge og det olie jeg har købt svare 100% til hvad der står i bogen.(Kiggede efter i går aftes) TAK for alle de gode svar i har givet mig,jeg vender tilbage på mandag sidst på dagen. TAK for det.
Forsat en rigtig god dag herfra tak til alle.Hilsen KENO

Kommentar
Fra : Bragesvej

Dato : 05-04-04 08:02

Emmesen: Hvad kan der ske ved at oliestanden kom lidt over max?

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 05-04-04 19:33

Nogle biler har "åbne" olielåse ved hovedakslen, hvor olien så kan snige sig ud, og bl.a svine koblingen til så den "fedter". De fleste moderne biler har dog ikke denne "åbne" olielås. (min gamle Volvo havde det)
Emesen.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 05-04-04 19:37

Bragesvej>> En smule overfyldning er ikke noget problem, men hvis det bliver for meget igen vil krumtappen piske olien så meget op at den bliver sendt ud af ventilationshullerne på grund af overtryk og det laver et frygteligt svineri.

Kommentar
Fra : keno

Dato : 06-04-04 09:31

Hej til alle på Kandu.
Nu har jeg haft en mekaniker (min svoger) til at se på min bil,og det der var galt er at Remstrammerhjulet var gået fast kunne ikke køre rundt.Dengang jeg købte bilen stod der at tandremmen var skiftet og så tror jeg ikke at man dengang skiftede remstrammerhjulet samtidige.Man jeg har købt en ny tandrem og et remstrammerhjul og min svoger har sat det på og bilen køre igen.ANG: Det med den olie jeg købte til 49 kr for 4 liter,ja det er meget billigt og jeg kunne heller ikke forstå at det ikke skulle koste mere,jeg har købt det i jem & fix.Jeg har set i min bog til bilen hvilken olie jeg skal bruge og det jeg har købt til 49 kr for 4 liter passer med det hele som står i bogen.Jeg kan huske dengang jeg købte en Fiat Punto fra 1997 og kørte den op til et fiat værksted for at få skiftet olie det kom jeg til at betale 785 kroner for 4 liter med arbejdsløn for fiat skulle komme olie på bilen.Men denne bil er fra 1983 så det olie jeg har købt er godt nok siger folk som jeg har snakket med,så jeg ved ikke hvad man skal tro.Hilsen KENO. Forsat en rigtig god dag herfra til ALLE på kandu !!!

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 06-04-04 11:27

Det lyder da som om du har haft noget hjælp ud af alle svarene.
Olien kan godt være god nok selv om den er billig. Den Texaco olie Jem & Fix sælger er glimrende til ældre motorer da den er en god mineralsk multigrade olie.
Vh.
Bjarne

P.S.! Hvis du mener, at din spørgsmål er tilfredsstillende besvaret bør du lukke spørgsmålet ved, at acceptere det indlæg der hjalp dig mest. Det gøres lige over indlægget i højre side, og du kan så give stjerner efter hvor godt det var.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 06-04-04 11:34

Du bliver ved med at skrive 49.- kr for 4 liter - men det er vel pr liter og ikke 12.- pr liter.
For så kan jeg godt garantere dig for at din bil ikke holder længe.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 06-04-04 11:45

Refi>> Det her er en glimrende olie til ældre motorer: TEXACO EUROTEX MULTIGRADE HD MOTOR OIL SAE 15W-40, og det er det produkt Keno har købt og hvad den har kostet er så kun interessant for den der har betalt.

Kommentar
Fra : keno

Dato : 06-04-04 12:57

Hej Lige en sidste ting inden jeg lukker og det er til refi,tror du jeg lyver du bliver ved med at snakke om prisen for den olie,jeg ved ikke om der er en jem & fix der hvor du bor,er der det så prøv at gå der ned eller ringe til dem og hør hvad olien koster.
49 kroner for 4 liter og IKKE pr liter.Det som BjarneD siger at den olie er god nok til en ældre bil (1983) er udmærket at bruge er også rigtig.Jeg har ringet til en autoforhandler og de siger det samme som bjarneD siger.Jeg ved godt at 49 kroner for 4 liter er utrolig billigt men kan den køre på den olie,ja så spare jeg jo masser af penge på olie.( benzinen er sku' dyr nok ) Hilsen KENO.

Godkendelse af svar
Fra : keno

Dato : 06-04-04 18:09

Tak for svaret BjarneD. Tak for dit svar så ikke jeg bare kørte vidre i bilen TAK bjarneD.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 06-04-04 18:15

Altid en glæde at kunne gøre gavn inden for sit gamle fag
Bjarne