/ Forside/ Interesser / Fritid / Fritidssejlads / Spørgsmål
10  transor 1030
Mariner 8Hk 2t langt ben, en god motor?
Fra : pdae_01
Vist : 2879 gange
165 point
Dato : 01-04-04 21:14

Mariner 8Hk langt ben en god motor? Jeg går og overvejer at købe en en ca. 12 år gammel påhængs motor af det nævnte mærke selve motoren skulle ikke have været brugt i flere år, og ser fin ud, er der nogen der evt har en sådan motor der kunne fortælle mig lidt om deres erfaringer med den?
Med Venlig Hilsen

Pdae_01

Kommentar
Fra : SEPPE

Dato : 01-04-04 21:25

Hvad må du slippe for den?

Kommentar
Fra : pallenoc

Dato : 01-04-04 21:27

Hvad havde du tænkt dig den skal bruges til? Hvis du skal bruge som motor til en sejlbåd er den rigtig fin, skal du bruge den til en (slæbe)jolle er den brugbar men ikke ideel. Du bør foretrække Mariner'en med kort ben til en jolle. Selve motoren som sådan kan jeg varmt anbefale!!! Den er driftsikker og rimelig økonomisk. Et årligt eftersyn og den kører hele sæsonen uden at "kny". Inden du køber den du har kik på bør du (evt. for sælgers regning) få et "forårscheck" på den...især da den ikke har kørt nogle år. For hvilken garanti har du for at den ikke har stået i dette tidrum "for lud og koldt vand"? Hvis den er blevet sat hen i hjørne uden at være "konserveret" med henblik på "langtidsopbevaring" kan den godt have en sølle forfatning inde i selve motoren (de vitale dele) som du ikke umiddelbart har mulighed for at se. DERFOR ET CHECK!!!
Hvis dette ikke er en "hindring" fra sælgers side har du en virkelig god motor de næste mange år.

God fornøjelse med handlen!!!

Mvh
Palle Jensen

Kommentar
Fra : pdae_01

Dato : 01-04-04 21:34

Ja, lige et spørgsmål med hensyn til det med at et kort ben skulle være bedre til en jolle end et langt ben, hvilket er det at jeg har tænkt mig at benytte den til, undgår man netop med et langt ben ikke at skruen trækker luft net og derved "kavatere" laver hjulspind i vandet?

Kommentar
Fra : pdae_01

Dato : 01-04-04 21:35

og til seppe omkring de 3000

Kommentar
Fra : dabj

Dato : 01-04-04 22:15

->hej pdae-01
Det P~~~~ mener er, at med langt ben kan du ikke komme ind på grundt vand, men hvis du ikke har brug for det, kan du roligt holde dig til langt ben.
Der er ingen grund til at benet skal stikker langt ned under kølen på jollen, den kortbenede trækker ikke luft ned og kaviation er et næsten ukendt fænomen ved påhængsmotorer.
Hvis du skal kunne sejle ind og gå i land fra jollen på stranden skal du vælge en kortbenet.
Den omt~~~e motor er i øvrigt helt ok.
Mvh
dabj

Kommentar
Fra : pallenoc

Dato : 01-04-04 22:16

Det skal du ikke være nervøs for med et kort ben. Vi brugte en med kort ben til en MOPA 2 og vi havde ikke problemer med at den trak luft ned, men hvis du køber den med langt ben er du selvfølgelig på den sikre side. Det som jeg ser er en ulempe med langt ben til en slæbeslæbe (jeg ved godt at 8 hk er lige i overkanten til en sådan), men når vi ligger for svaj og sejler ind til land på lavt vand kan det godt være en ulempe med langt ben...især også hvis ungerne sejler med den, de tænker ikke altid lige over hvor der er lavt og dybt vand.
Men som nævnt er det generelt en god motor...og 3000 er vel rimeligt nok...bare lige sørg for at få den checket inden køb.

Mvh
palle

Kommentar
Fra : technic

Dato : 01-04-04 22:59

Mariner er gode motorer.
Største risiko på gamle motorer, hvis de ellers kan starte, er tæringer i selve godset, men man skal ikke skille meget ad for at se om motoren er passet korrekt. Er der noget hvidt pulveragtigt materiale "i krogene" skal man passe på.
/T.

Kommentar
Fra : pallenoc

Dato : 02-04-04 06:45

Det er rigtigt technic. Det er det jeg påpeger at spørgeren skal få checket. Hvis ikke den er konserveret til langtidsopbevaring før henstand er det faktisk værre end hvis den har været i brug og kørt jævnligt...det er det man kalder det "tavse slid" og ender med "den hvide død" for en påhængsmotor...ikke kun Mariners modeller, men generelt alle mærker.

Mvh
Palle

Accepteret svar
Fra : pjk

Modtaget 165 point
Dato : 02-04-04 09:22

Til pdae_01
Det er en udmærket motor, men pas på når den har ligget så lang tid.
1 tærring på cylinder væg.
2 gammel benzin i karburator og filter.

Ang: langt Vs kort ben ?
Mål højden på dit agterspejl.
Mål fra der hvor motoren hænger på agterspejlet, til den plade på påhængsmotoren, som sidder lige over skruen. Den skal sidde ca 5 cm under bunden på båden.

Ps.
Inden du køber motoren, kunne det jo være en udmærket ide at smide den på båden og sejle sig en tur.

Godkendelse af svar
Fra : pdae_01

Dato : 02-04-04 18:46

Tak for svaret pjk.