/ Forside/ Interesser / Hus og have / El-installationer / Spørgsmål
10  Bassebo 2677
Lys Styring
Fra : gandimand
Vist : 935 gange
100 point
Dato : 01-04-04 19:49

Hej

Mit spørgsmål lyder på at jeg søger noget elektronik som kan styre nogle neon rør, hvor farverne skal skifte meget langsomt til en anden farve, hvor kan man finde såddan en styrring ? hvad hedder den ?

Håber nogen kan hjælpe : )

Gandimand

Kommentar
Fra : granslam

Dato : 01-04-04 20:01

hej jeg syntes du skulle tage ind til eller ringe til http://www.brinck.dk/
de er ALTID flinke til at hjælpe og så ved de hvad de har med at gøre
mvh Granslam

Kommentar
Fra : gandimand

Dato : 01-04-04 20:03

okey det vil jeg prøve,, tak ,,lader lige ? stå lidt endnu

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 01-04-04 20:45

Et Neon rør har kun en farve.
Hvis du skal dæmpe lyset skal du skrue ned for højspændingen. Men overgangen fra det er tændt til det et helt slukket er meget lille.
I praksis har jeg ikke set noget der lige laver det men alt kan da lade sig gøre. Det sværeste er når det tænder for der skal spændingen være så høj at det slår igennem, dette vil medføre at det nok kan lade sig gøre at skuue det ned men ikke at tænde det langsomt.
mvh Benjamin

Kommentar
Fra : gandimand

Dato : 01-04-04 20:51

okey ,jeg fik nok formuleret mig forkert ,det er 4 forskellige farvet lysstof rør som skal skifte meget langsomt imellem de 4 farver

Kommentar
Fra : granslam

Dato : 01-04-04 20:54

nej du formuleret dig ikke forkert da du skrev nogle neonrør

Kommentar
Fra : ellebye

Dato : 01-04-04 22:24

Neonrør lader sig ikke blot langsomt dæmpe, her er det et enten eller. Glimttænderen lader ionerne op i lysstofrøret og der kræver en vis volt før dette kan lade sig gøre. Hvis du langsomt vil regulere spændingen, slukke lysstofrøret blot som var det en kontakt du trykkede på.
Denne metode kan du kun bruge ved almindelig pærer.

ellebye

Kommentar
Fra : Falcham

Dato : 01-04-04 22:31

Du kan godt lysdæmpe lysrør, men det er en meget dyr løsning

Kommentar
Fra : ellebye

Dato : 01-04-04 22:53

>Falcham

Hvordan ???

ellebye

Accepteret svar
Fra : 2100

Modtaget 100 point
Dato : 01-04-04 23:22

ellebye: Det kan du se her.

http://www.morup.dk/dk/designdk/frame_b.htm#a

Kommentar
Fra : ellebye

Dato : 01-04-04 23:36

Ok, ja det er nok ikke noget man skal begive sig ind i derhjemme, så hellere alm. pærer, godt man kan lære lidt nyt stadig.

Kommentar
Fra : gandimand

Dato : 02-04-04 11:53

lidt mere info, skal nok snart lukke ?et : )

Jeg har bygget mig en væg af glas sten, og nu vil jeg have 4 forskellige farvede lysstofsrør bag disse glas sten, som meget langsomt skal fade fra en farve til en anden farve ,så langsomt at man næsten ikke ligger mærke til farve skiftet. er der nogen der har en bedre ide.

der skal i alt værer 8 stk lysstofrør med 4 forskellige farver.

Kommentar
Fra : 2100

Dato : 02-04-04 12:20

Vedr. dit spørgsmål er der jo blevet oplyst at der findes lysstyring for dæmpning af lysrør. Hvis det derimod er noget som du tror at du selv kan købe og installerer, det skal du glemme alt om, men få en pris hos en el installatør på lysstyring og installation.

2100/

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 02-04-04 16:02

>Falcham

Hvordan ???

ellebye

(ang. lysdæmpning af lysstofrør så skal der monteres en HF-spole eller købes med så er det mugligt)

Kommentar
Fra : michaelholm

Dato : 02-04-04 19:17

>rotw

Husk at det kun er HF-spoler med en indbygget lysreguleringskreds der kan dæmpes !

>Gandiman

Jeg vil umiddelbart sige at du skal montere en styring der skifter på tid mellem de enkelte armaturer og samtidig skal alle armaturene være HF forkoblede så disse kan reguleres op og ned i takt med skiftene !

Man kunne gøre dette meget nemmere og "tror jeg" billigere og flottere ved hjælp af lysdioder.
Man kan købe færdige anlæg der selv skifter i alle regnbuens farver !

MVH Michael

Godkendelse af svar
Fra : gandimand

Dato : 02-04-04 23:17

Tak for svaret 2100.

Kommentar
Fra : olarsen

Dato : 08-02-09 21:33

Lige et lille pip neonrør og lysstofrør er to vidt forskellige størrelser.

Lukker du aldrig dine spørgsmål gandimand?? dette sprgsm. er fra 2004?????