/ Forside/ Karriere / Erhverv / Jura / Spørgsmål
10  jakjoe 2566
Forsikring - Skærpede Vilkår...
Fra : Nuserpigen
Vist : 1226 gange
300 point
Dato : 01-04-04 11:39

Hejsa
Havde for nogle år siden en ulykkesforsikring, med skærpede vilkår, men det var forkert, fandt jeg senere ud af....(Jeg blev ikke undersøgt eller noget)
Da mine forældre forsikrede mig, da jeg var barn, var det ikke med skærpede vilkår....
Nu skal jeg have lavet en ulykkesforsikring....
Men hvis jeg én gang har været forsikret med skærpede vilkår, er jeg så stemplet?
I de nye forsikringspapirer følger der et helbredsskema med, hvor jeg skal svare på, om jeg tidligere har været forsikret med skærpede vilkår.....
Hvordan skal jeg forholde mig til det?
Jeg er jo ikke interesseret i og blive forsikret med skærpede vilkår, hvis ikke det er nødvendigt....
Skal man ikke undersøges, når der er tale om skærpede vilkår?

Håber der er nogen, der kan hjælpe

På forhånd tak

Hilsner fra Nuserpigen

Kommentar
Fra : RyeJensen

Dato : 01-04-04 11:57

Det vigtigste er, at du ikke lyver i helbredsskemaet, da aftalen da ikke er bindende for forsikringsselskabet, jf. forsikringsaftaleloven § 4.

Jeg er faktisk ikke klar over, om der er et register du er registreret i. De har det jo med at holde den slags meget hemmeligt.

Mvh Jensen

Accepteret svar
Fra : henningborchert

Modtaget 310 point
Dato : 01-04-04 12:46

Det er vigtigt at du angiver at du tidligere har været forsikret på skærpede vilkår. Hvis du ikke gør det, kan det godt være at du intet hører nu, men når du så kommer i den situation at du måske har brug for forsikringen og det evt. bliver konstateret at der er fejl i din begæring, så er aftalen jvfr. ovenfor ikke bindende for forsikringsselskabet, eller der vil ske en forholdsvis nedsættelse af erstatning.

Men du skal ikke fortvivle helt. Det at du angiver at du har været forsikret på skærpede vilkår gør blot at der skal foretages en dybere undersøgelse af din læge, og hvis den dokumenterer at der ikke nu er grundlag for skærpede vilkår vil det ikke have nogen betydning for din forsikring.

mvh

Henning

Kommentar
Fra : Nuserpigen

Dato : 01-04-04 12:56

Oki....
Da jeg havde den tidligere ulykkesforsikring, blev grunden til de skærpede vilkår ikke undersøgt af læge eller andre....
Burde jeg ikke være blevet undersøgt?

Hilsner fra Nuserpigen

Kommentar
Fra : RyeJensen

Dato : 01-04-04 13:11

Det havde nok været ønskeligt, at de undersøgte dig, men på den anden side har selskabet ingen pligt til det. De tegner forsikringen på baggrund af forsikringsbegæringen, og mener de, at der er forhold i det oplyste, der gør, at forsikringen skal tegnes på skærpende vilkår, så er de i deres gode ret. Du kan så som forsikringstager vælge at sige, at du ikke synes det er rimeligt, og forsøge at få selskabet til at skifte mening (hvilket jeg kunne forestille mig er svært, medmindre der er sket en fejl) eller vælge et andet forsikringsselskab.

Hennings 2. afsnit taget i betragtning, så står du jo ikke så dårligt, hvis du ellers kan fremvise en "ren" helbredserklæring.

Jensen

Kommentar
Fra : henningborchert

Dato : 01-04-04 13:44

Hej Nuserpigen

Du har ret i at du burde være undersøgt, og det er heller ikke normalt at man ikke foretager undersøgelser medmindre de skærpede vilkår alene består i din profession eller dine fritidsaktiviteter.

mvh
Henning

Godkendelse af svar
Fra : Nuserpigen

Dato : 01-04-04 20:54

Tak for svaret henningborchert
Fortsat god aften

Hilsner fra Nuserpigen