/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
Når min ven skiftet olie lod han sin bil~
Fra : Bragesvej
Vist : 355 gange
20 point
Dato : 01-04-04 10:53

tomgang et par minuter efter med bundproppen af, han sagde det var for at få de sidste rester olie ud, men hade han ret? bilen tog ikke skade af det!

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 01-04-04 10:58

Den har jeg hørt før, men kunne ALDRIG drømme om at udsætte min bil for sådan en behandlig. Jeg turde ganske simpelthen ikke tage chancen.

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 01-04-04 11:02

For mange år siden, gjorde jeg den erfaring at en motor ikke kunne tåle, at køre 2 km. uden olie , det var min første bil, og en dyr erfaring. Den kan måske tåle at gå medens olien løber ud,men det er da ikke noget en mekaniker vil finde på!
Mvh. Valde.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 01-04-04 11:12

Jeg har som knægt rendt på et bilværksted. Jeg har aldrig set nogen gøre det. Bedste er at bilen er lidt varm, når olien aftappes, så er den tyndere og render nemmere ud.

Accepteret svar
Fra : pallenoc

Modtaget 30 point
Dato : 01-04-04 11:19

Hvis du vil have de sidste dråber med ud når du skifter olie, kører du bilen driftsvarm (om aftenen) og lader olien løbe ud/af i løbet af natten.
På den måde får du AL olie ud af motoren. Det som måtte være tilbage har ABSOLUT ingen betydning for hverken den nye olies smøreegenskaber eller motorens levetid.
KØR ALDRIG MED EN MOTOR SOM IKKE HAR OLIE PÅ OG DERMED FULDSMØRING!!!!! Konsekvenserne kan blive fatale (DYRE)...måske ikke lige med det samme men senere i bilen levetid.

Mvh
Palle Jensen

Kommentar
Fra : refi

Dato : 01-04-04 11:42

Hvorfor skulle der også komme mere olie ud ved at starte motoren - det er ulogisk.
Den har jo ikke noget at arbejde med når sumpen er tom.

Kommentar
Fra : h_bmv

Dato : 01-04-04 11:54

Det er alt sammen korrekt der står herover. Husk på at en bilmotor ikke har kuglelejer, alle dele bliver holdt fra hinanden med olien!

Godkendelse af svar
Fra : Bragesvej

Dato : 01-04-04 12:21

Tak for svaret pallenoc.

Kommentar
Fra : pallenoc

Dato : 01-04-04 12:28

DU ER ALTID VELKOMMEN!!! Og tak for din accept!

Mvh
Palle Jensen