/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
Olietryk og olielampe
Fra : Bragesvej
Vist : 1822 gange
20 point
Dato : 01-04-04 10:46

Hej jeg har en Opel Astra 1,4 i fra 1995 (Motor: 14 nz)

Jeg har fået skiftet min olie pumpe da olielampen var et godt stykke tid om at slukke/skabe tryk,

Olien de har fyldt på er en 5/40 fuldsyntentisk,
men lampen slukker først efter 3sek, vil en tykkere olie få lampen til at slukke før feks en 10/40 olie?

Med venlig hilsen
Peder Hjuler

Kommentar
Fra : thulin

Dato : 01-04-04 11:08
Accepteret svar
Fra : pallenoc

Modtaget 30 point
Dato : 01-04-04 11:29

En moderne bil/motor påfyldt med en "højteknologisk" syntetisk fremstillet olie har smøring i praktisk taget HELE motorens smøresystem umiddelbart når motoren er slået igang....selv en kold vinterdag.

du skal generelt ikke være nervøs for at din motor ikke har smøring selvom olielampen er nogle sekunder om at slukke. Det er YDERST sjældent at det er forbundet med en fejl i smøresystemet. Ofte er det en defekt olietryksgiver/kontakt hvis det er noget som pludseligt opstår.

Mvh
Palle jensen

Kommentar
Fra : Bragesvej

Dato : 01-04-04 12:26

OlieMåler/kontakt er skiftet,
Men altså en tykker olie hjælper ikke?...Ja eller nej

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 01-04-04 12:39

Nej!

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 01-04-04 12:45

En tykkere olievil næsten automatisk også betyde en dårligere olie da fuldsyntestisk olie er meget tynd, men smøreegenskaberne på fuldsyntetisk olie er bedre.
Hvis du hælder en tyk mineralsk olie på motoren vil du kunne få olietrykslampen til at slukke hurtigere, måske fordi den tykkere olie vil også være sværere at få pumpet rundt i systemet, men den tykke mineralske olie vil når den er varm blive meget tynd og have ringere smøreegenskaber så svaret er nej fordi det du ellers kan opnå kun er en illusion.
Hvis, der er fejl på motoren så skyldes det sandsynligvis slidte lejer, men det kan du jo finde ud af ved hjælp af et olietryksmanometer som monteres der hvor kontakten sidder. Hvis den vd lave motoromdrejninger kan lave et normalt olietryk er der ingen grund til bekymring.

Kommentar
Fra : Bragesvej

Dato : 02-04-04 08:06

Ok..men slidte motorlejer i bilen der har kørt 136000 er det realistisk?

Kommentar
Fra : Bragesvej

Dato : 02-04-04 09:52

Citat : GM Danmark:

GM Danmark formoder, det måske vil hjælpe lidt med en "tykkere" olie, men
der kan være flere årsager til, at olielampen er længe om at slukke. Bla.
kan motoren efterhånden være ved at være slidt, eller
olietryksreduktionsventilen kan hænge lidt. Det ville være en idé at få
målt olietrykket på bilen, når motoren er driftvarm"

Olietrykket er målt og er ok, olietryksreduktionsventilen er ikke skiftet, men ifølge opel er det ,meget sjæltent at man skifter den, en motor der har kørt 136000 km Har ikke slidte motor lejer, det svare til at du skifter din udstødning efter 6 måneder for de den er blevet gennemtæret ;-D

Jeg prøver at skifte til 10/40 ifølge Gm´s råd.

Godkendelse af svar
Fra : Bragesvej

Dato : 02-04-04 09:54

Tak for svaret pallenoc.

Kommentar
Fra : pallenoc

Dato : 02-04-04 10:15

Du er ALTID velkommen. Tak for din accept!
Håber du fik lidt "bredere" horisont!

Mvh
Palle Jensen

Kommentar
Fra : Bragesvej

Dato : 03-04-04 13:12

Underligt nok slukker lampen vis motoren er slukket og man starter den igen når motoren er varm?

Kommentar
Fra : allan2712

Dato : 03-07-07 15:02

Prøv at se www.absvejs.dk der står en del om olie fra Petro Canada, som laver verdens reneste baseolie.

Mvh. Czanto