/ Forside/ Teknologi / Internet / Website's / Spørgsmål
10  disken 1359
adgangskode?
Fra : anetteogjesper
Vist : 444 gange
25 point
Dato : 01-04-04 08:51

Hvordan laver jeg en adgangskode til min administrationmappe på nettet?

Kommentar
Fra : dscoop80

Dato : 01-04-04 09:01

hvis det er noget vedr. dit arbejde, så snak med din IT-administrator der, det er personen som har adgang til sådanne ting.

Mvh. Cooper

Kommentar
Fra : natmaden

Dato : 01-04-04 09:46

På nettet..?? Du må ud med noget mere info.
Hvor sikkert skal det være?
Har du webhotel ? Hvis så hvor ? Jeg skal vide det, for at kende dine muligheder !

Det bedste er nok i php eller asp.
Dog kan jeg ikke hjælpe med asp, da jeg ikke selv bruger det.
Der er en del overvejelser, angående adgangskoder.
Så mere info.

Mvh. Natmaden.

Kommentar
Fra : anetteogjesper

Dato : 01-04-04 10:40

Jeg har en "admin" mappe, som jeg kan gå ind i og ændre indholdet af min hjemmeside, men jeg vil jo gerne have en adgangskode, så andre ikke gør det samme! - Det er hos surftown!

Accepteret svar
Fra : natmaden

Modtaget 25 point
Dato : 01-04-04 14:17

I mappen admin har du en startsside den hedder sikkert index.html
den skal omdøbes til index.php
i toppen af denne fil indsætter du dette.
Kode
<?php
$admin = "boss";
$adgangskode = "sesam";

function Godkend() {
Header( "Expires: Thu, 1 Apr 2004 00:00:00 GMT");
Header( "WWW-authenticate: basic realm=\"Protected\"");
Header( "HTTP/1.0 401 Unauthorized");
// punkt 1
// header("Cache-Control: no-store, no-cache, must-revalidate");
header("Cache-Control: post-check=0, pre-check=0", false);
header("Pragma: no-cache");
header("Cache-control: private");

echo "<meta http-equiv=\"refresh\" content=\"3;URL=http://surftown.dk\">\n";
echo "<b>Du skal bruge et Brugernavn og en Adgangskode!</b>\n";
exit;
}
function TjekAdgang($hvem,$adgang) {
global $admin,$adgangskode;
return ($hvem != $admin || $adgang != $adgangskode) ? false : true;
}

if(!isset($PHP_AUTH_USER)) {
Godkend();
}
elseif(!TjekAdgang($PHP_AUTH_USER,$PHP_AUTH_PW)) {
Godkend();
}

?>

<!-- her starter din side -->

<html>
<head><title></title></head>
<body>
Hej ! Du er logget ind.
</body>
</html>

Koden er ikke perfekt.
du kan se mere her http://dk.php.net/manual/en/function.header.php
ved header linierne efter punkt 1 kan du prøve dig frem,
du kan afbryde en linie ved at sætte 2 // foran.

En anden måde er.
Kode
<?PHP
$medlemnavn = "boss";
$medlemkode = "sesam";
if ($medlem != $medlemnavn || $kode != $medlemkode){
?>
<!DOCTYPE HTML PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.0 Transitional//EN">
<html>
<head><title></title></head>
<style type="text/css">
   form {font:10px verdana;}
   input {background:cccccc; border:1px solid black; font:9px verdana;}
</style>
<body>
<form
method="post"
onsubmit="if (!this.medlem.value || !this.kode.value) { alert('udfyld alle felter !'); return false; } else return true;"
action=<? echo $PHP_SELF;?>>
Navn: <input type="text" name="medlem">
Kode: <input type="password" name="kode">
<input type="submit" value="Login">
</form>

</body>
</html>

<?PHP
include "http://surftown.dk";
}
else {
include "admin/boss.php";
}
?>

Her skal du ligge filen i ROOT(ved starten af dit domæne) og du kan kalde den hvad du vil den skal bare slutte
med .php
og i din mappe 'admin' skal du omdøbe din index til boss.php
og for at holde folk væk fra mappen skal du lave en ny index.php
som kunne se sådan her ud.
Kode
<?php
header("Location: http://surftown.dk");
exit;
?>

denne er heller ikke sikker da der nu sidder xxx kandubrugere og ser at din nye startside i 'admin' hedder boss.php
så prøv det først , og put det så ind i dit system, men med nogle andre kryptiske filnavne

Ja det virker, men men men føl dig ikke sikker før at du har testet det.
eks. du er logget på lige så lang tid som det det browservindue du loggede ind i gennem er åbent,
du blir først bedt om ny login når du har lukket vinduet og prøver fra et nyt/andet.

Surt show! Men jeg er ikke bedre ....Endnu
og det er ikke nemt at vise, da jeg ikke kender dit kendskab til emnet.

Mvh. Natmaden

Godkendelse af svar
Fra : anetteogjesper

Dato : 01-04-04 16:18

Tak for svaret natmaden.

Kommentar
Fra : natmaden

Dato : 01-04-04 16:30

Selv tak og held og lykke med butikken.
du kunne jo prøve at kikke på
www.powerweb99.at (minibutik ASP)
http://www.oscommerce.com (php)
Begge er freware/ open sorce

god sommer
Hilsen Jørgen