/ Forside/ Karriere / Erhverv / Jura / Spørgsmål
10  jakjoe 2566
Rådighedsret over lejemål ??
Fra : sofla
Vist : 2502 gange
100 point
Dato : 31-03-04 18:40

Hej !
Hvis en lejer fraflytter lejemål før fraflytningsdato, har udlejer så fri rådighedsret over det lejede ??
Ligeledes, kan udlejer kræve nøgler til det lejede (værelser i privat beboelse) afleveret (specielt hoveddørsnøgle), når lejer har tømt lejemålet og er flyttet til ny adresse ??

Med venlig hilsen
sofla

Kommentar
Fra : Better_Performance

Dato : 31-03-04 18:42

Du kan som sådan ikke kræve råderet over det udlejede i den periode lejeren stadig betaler sin leje.

Om lejeren er flyttet eller ej har ingen betydning, sålænge huslejen betales er det lejer der har råderetten, og dermed kan lejeren heller ikke afkræves nøgler til lejemålet før den betalte periode ophører

Kommentar
Fra : TQsen

Dato : 31-03-04 18:44

Det lyder som et fornuftigt svar.... Du kan se det hele her
http://www.familieadvokaten.dk/index.asp?hovedramme=/lovsamling/lejeloven.html
Håber det gør dig klogere.....

Kommentar
Fra : Paulus1

Dato : 31-03-04 20:23

Udlejer har ikke rådighedsret medmindre lejer giver ham det, fx. ved at fraflytte og aflevere nøglerne.

Ofte vil lejer og udlejer aftale, at hvis lejemålet kan udlejes i "før tid", kan lejer få refunderet lejen få den tid.

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 31-03-04 20:30

der kan kraves at du eller en ven skal stå til rådighed på nogle aftalte dag for fremvisning

Kommentar
Fra : Paulus1

Dato : 31-03-04 20:40

Man skal ikke stå til rådighed for fremvisning af lejemålet - men man skal stå til rådighed for udlejers besigtigelse af det lejede.

Accepteret svar
Fra : RyeJensen

Modtaget 100 point
Dato : 31-03-04 22:49

En lejer skal bebo det lejede i lejeperioden. Hvis lejer fraflytter det lejede uden aftale med udlejer kan udlejer ophæve lejeaftalen, jf. Lejeloven § 93, stk. 1, litra d. Lejer har ikke råderet over det lejede før at lejer har afleveret lejemålet eller fogedretten har sat ham ud.

Du kan selvfølgelig kræve at lejer skal aflevere sine nøgler til lejemålet når han fraflytter det, men afleveres de ikke frivilligt, er der kun en vej - fogedretten, jf. ovenfor.

Jensen

Kommentar
Fra : bennymanden

Dato : 01-04-04 00:21

Hej sofla.
Du kan roligt give RyeJensen de 100 point - det han skriver er fuldstændig korrekt, du må have fogedretten til hjælp hvis ikke lejer frivilligt afleverer nøglerne, læs det afsnit i lejeloven der henvises til. Held og lykke
Benny

Godkendelse af svar
Fra : sofla

Dato : 02-04-04 18:47

Tak for svaret RyeJensen.
Det var sådan set hvad jeg regnede med.
Tak for hjælpen

mvh
sofla