/ Forside/ Interesser / Fritid / Knallert / Spørgsmål
10  dova 3104
Peugeot Buxy elektronik problemer
Fra : ostemanden
Vist : 976 gange
150 point
Dato : 31-03-04 12:27

Hej, jeg er indehaver af en peugeot buxy fra 97, som jeg ellers har været glad for. Men nu er den begyndt at drille mig. El-starteren er for længst gået. dette er noget med relæet der hænger, og uden betydning for mit nuværende problem, som har noget at gøre med elektronikken (formoder jeg).

Det er nemlig sådan, at benzinmåleren og olielampen ikke fungerer mere. Derudover virker hornet heller ikke, og hverken stoplys eller blinklys virker. Der sker ingenting når jeg prøver at tænde for dem. Derimod er der lys i speedometeret, og for- og baglyset virker også, samt det lange lys. Nogen der har en ide om hvad der kan være galt?

Kommentar
Fra : pallenoc

Dato : 31-03-04 12:40

Det er ganske rigtigt et elproblem der er årsagen. Når så mange ting ikke virker er det ikke en tilfældighed. Det lyder som noget så banalt som en (eller) flere sikringer er brændt over! Det kan sagtens være at de nævnte ting "trækker" på samme sikring.
Prøv at checke dette først...og skriv igen.

Mvh
Palle Jensen

Kommentar
Fra : dscoop80

Dato : 31-03-04 14:19

Hvis det evt. er et el-problem, så kan du købe udstyr her:
http://www.thansen.dk/products.asp?c=231776283&n=282588197#xy

Mvh. Cooper

Kommentar
Fra : ostemanden

Dato : 31-03-04 14:19

Nu er det sådan at jeg helst lader folk der ved noget om ting rode ved de (af mine) ting som det er de ved noget om... fik du den?

Sagt på en anden måde, så har jeg ikke den store viden omkring knallerter og scootere... Dog har jeg lokaliseret mig frem til en enkelt sikring, som er nær batteriet... Men denne er ikke sprunget, men jeg kan ikke lige finde flere sikringer? Er der flere, og i så fald, hvor er de henne?

Kommentar
Fra : ostemanden

Dato : 31-03-04 14:21

Jeg takker for linket, cooper, men jeg ved ikke hvad der er galt... Det kunne være meget rart at få problemet lokaliseret før man køber ting... Og det var det som jeg håber at folk kunne hjælpe mig med!

Kommentar
Fra : pallenoc

Dato : 31-03-04 14:32

Nu er jeg ikke specielt bekendt lige præcis med din knallert, men det plejer at være de samme ting som "driller" på de forskellige modeller...selvfølgelig kan hver enkelt model have sine "særheder"!
Den sikring som du henviser til er (givetvis) hovedsikringen som skal beskytte HELE maskinen/elamlægget mod kortslutning. Der findes givetvis et sæt sikringer (nok foran under skjoldet ved forlygten...kig i din manual/instuktionsbog) som du nu skal kontrollere.
Jeg er ret sikker på at det er en sikring (som først antaget) der er defekt?!!!
Check /prøv dette og skriv igen
Mvh
Palle Jensen

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 31-03-04 14:32

Der er noget der tyder på at det er tændingslåsen, der driller.
Enten har stikket i bunden ikke ordentlig forbindelse, vrik lidt med det, og sprøjt evnt. pronto eller WD40 op i stikkets kontakter, ellers er det bunden inden i tændingslåsen der ikke giver forbindelser. så kan du uden at starte dreje nøglen til tænding 50 gange uden at starte, for at se om det kan slibe kontakterne rene, ellers må du købe ny tændingslås til 299kr ved thansen.
En anden mulighed er at et af dine relæer hænger, her er det en god ide at sprøjte en af de to midler henover relæer og stik.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : pallenoc

Dato : 31-03-04 15:44

Det er ganske rigtigt som min kære navnebror påpeger, men gør nu én ting af gangen. den bedste måde at "indkredse/løse et problem" på er at gå systematisk frem og bruge udelukkelsesmetoden...og her er det nok bedst at tage fat i de ting som umiddelbart kan være årsag til fejlen. Er det ikke en sikring prøver du næste skridt som PH foreslår.

Held og lykke!!!

Mvh
Palle Jensen

Kommentar
Fra : ahtn

Dato : 31-03-04 18:32

Det lyder som om det er de ting der får strøm gennem tændingskontakter der ikke virkerenten er den i stykker eller også ledningen fra kontakten op til lygtehuset der er knækket.
Hvis du kortslutter ledningene på tændingkontakten finder du ud af om det er der fejlen er.
Den er lidt svær at komme ind til, du kan også putte 12v på den ene kontakt på bremselyset og så se om det virker.

Kommentar
Fra : jk6

Dato : 01-04-04 08:37

Har du tjekket om der er strøm på batteriet??? De ting du har nævnt som ikke fungerer, kører nemlig alle på strøm fra batteriet, mens speedometerlys og for- og baglys kører på strøm fra generatoren. prøv ved hjælp af nogle ledninger at forbinde en pære direkte til polerne på batteriet og se om der sker noget...

Kommentar
Fra : ostemanden

Dato : 01-04-04 11:27

Jeg har med et multimeter målt at battteriet spytter 11-12 volt ud... Så det burde ikke være det!

Kommentar
Fra : ostemanden

Dato : 01-04-04 11:47

Jeg takker for alle jeres svar, men jeg synes ikke at kan finde fejlen overhovedet... Men igen har jeg ikke den store forstand på knallerter... Så den er røget til dokteren, og så må det koste hvad det koster!

Kommentar
Fra : pallenoc

Dato : 01-04-04 12:00

Hvor bor du henne ostemanden?

Mvh
Palle JENSEN

Kommentar
Fra : ostemanden

Dato : 01-04-04 22:17

I glumsø, tæt ved næstved på sydsjælland... hvorfor?

Kommentar
Fra : pallenoc

Dato : 01-04-04 22:23

Nå jeg tænkte bare at vi kunne kigge på den hvis du boede her på (Øst)Fyn...men det er jo lidt svært på den anden side bæltet. Jeg er jo selv en "nærigpind" når det gælder værkstederne timepriser.

Jeg håber i hvert fald du får løst dit problem.

Mvh
Palle Jensen

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 29-05-04 13:44

Spørgsmålet har stået længe, du skal huske at lukke det, ved at give point til det svar der kom nærmest.
Jeg siger ikke at jeg skal have dem, men kun at de skal uddeles, iflg. Kandu`s regler.
Og du har jo allerrede mistet pointene.
Du lukker spørgsmålet ved at klikke på accepter ude til højre for det svar du syntes.
Men mener du at du kan få mere ud af spørgsmålet, kan du komme med en kommentar, der måske sætter mere fut i svarene.

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 05-07-04 07:34

Spørgsmålet har stået længe, du skal huske at lukke det, ved at give point til det svar der kom nærmest.
Jeg siger ikke at jeg skal have dem, men kun at de skal uddeles, iflg. Kandu`s regler.
Og du har jo allerrede givet og mistet pointene.
Men mener du at du kan få mere ud af spørgsmålet, kan du komme med en kommentar, der måske sætter mere fut i svarene.

VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 15-05-05 23:13

Spørgsmålet har stået længe, du skal huske at lukke det, ved at give point til det svar der kom nærmest.
Jeg siger ikke at jeg skal have dem, men kun at de skal uddeles, iflg. Kandu`s regler.
Og du har jo allerrede givet og mistet pointene.
Men mener du at du kan få mere ud af spørgsmålet, kan du komme med en kommentar, der måske sætter mere fut i svarene.

VH Palle Hansen